کد خبر: ۴۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
شمارش معکوس کوهنوردان
همزمان با گذر از هفته‌های اول پاییز و کاهش دما کم‌کم باید در انتظار سفیدپوش شدن کوهستان الوند باشیم تا پناهگاه‌های کوهستانی آن همچون گذشته میزبان کوهنوردانی از سراسر کشور شود.

الوند چشم‌انتظار اولین برف پاییزی/پناهگاه‌های کوهستانی تجهیز شدند

با فرارسیدن فصل پاییز و کاهش دما پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین همدان آماده فصل زمستان شده و از همین روزها سیستم گرمایشی در منازل مردم این دیار روشن می‌شود و کوهستان الوند نیز خود را پذیرای دانه‌های برف می‌کند.

در این میان نیمه دوم سال را باید فصل کوهنوردی کوهنوردان حرفه‌ای نامید که برای آغاز بارش برف لحظه‌شماری می‌کنند تا قدم به کوهستان بگذارند و زیبایی‌های این فصل را در دل کوهستان به تماشا بنشینند.

الوند؛ کوهستانی مجهز برای کوهنوردان

روزگاری امکانات در دل کوهستان کمتر بود اما امروز با ساخت پناهگاه‌های مختلف در دل کوهستان الوند این کوهستان از نظر تجهیزات یکی از مجهزترین کوهستان‌های ایران باشد.

معروف‌ترین قله‌های کوهستان الوند از شمال غربی به جنوب شرقی آلما قلاغ ۲۹۹۷ متر، کرکس ۲۹۵۹ متر، قزل ارسلان ۳۲۵۰ متر، دائم برف ۳۵۵۰ متر، کلاغ لان ۳۳۰۰ متر، الوند ۳۴۵۰ متر، تاریک دره ۳۳۱۴ متر، کمرلرزان ۳۳۳۸ متر، چهار قله (۳۱۶۶، ۳۱۷۲، ۳۱۸۴ و ۳۱۷۰ متر)، یخچال ۳۵۸۰ متر و کلاه قاضی ۳۱۲۵ متر است.

پناهگاه میدان میشان توسط کوهنوردان همدان ساخته شد

اما نگاهی به گذشته کوهنوردی همدان بیانگر آن است که پناهگاه میدان میشان به همت و توسط کوهنوردان همدان در سال ۱۳۴۵ ساخته شد.

این پناهگاه دومین پناهگاه کوهنوردی ایران بود طی سه ماه تابستان و با هزینه حدود ۱۸ هزار تومان ساخته شد و مورد تائید و پشتیبانی تربیت بدنی و فرمانداری و فدراسیون کوهنوردی وقت قرار گرفت.

ساخت این پناهگاه موجب شد کوهنوردان با شب‌مانی در میدان میشان برای صعود قله‌های الوند، کلاغ لانه دائم برف و قزل فعالیت بیشتری داشته باشند؛ به خصوص برای کلاغ لانه که این امر موجب رشد فعالیت کوهنوردی همدان شد.

ساخت پناهگاه «کلاغ لانه» نیز از نیمه دوم مردادماه ۱۳۵۸ شروع و سیامک سلامت نقشه پناهگاه را کشید و کندن بن و سنگچینی با گل و آهک شروع شد.

کل هزینه این پناهگاه ۶۸ هزار تومان بود که بعدها توسط اداره کل تربیت بدنی پرداخت شد و مقداری هم از کمک‌های کوهنوردان برای تأمین مواد غذایی سازندگان پناهگاه استفاده می‌شد.

اکثر کوهنوردان آن زمان همدان در ساخت پناهگاه فعال بودند و ساخت این پناهگاه بر اثر شور انقلابی بود که جامعه را در برگرفته بود اما بسیاری از دوستانی که کار می‌کردند و فعالیت می‌کردند یا نیستند یا فوت کرده‌اند یا قادر به کوهنوردی نیستند و تعداد کمی هم همچنان فعال هستند.

پناهگاه‌های کوهستان الوند آماده پذیرایی از کوهنوردان هستند

نایب‌رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت پناهگاه‌های کوهستان الوند اظهار داشت: در مناطق مرتفع میدان میشان، کلاغ لانه، یخچال، یال کبود، قزل، شاه‌نشین و کرگز ۱۰ پناهگاه و جان‌پناه در حال حاضر فعال هستند.

عباس چشمه قصابانی افزود: همچنین با کمک اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان پناهگاه جدید کلاغ لان ساخته‌شده و آماده بهره‌برداری است و تنها به دنبال یک نفر متولی برای این پناهگاه هستیم.

وی با اشاره به تأمین سوخت پناهگاه میدان میشان گفت: ۱۸ هزار لیتر گازوئیل و ۳ هزار لیتر نفت نیز با کمک دستگاه ورزش خریداری و در اختیار سیستم گرمایشی پناهگاه میدان میشان قرار گرفت و بر این اساس این پناهگاه یکی از مجهزترین پناهگاهی کوهستان الوند است که با حداقل هزینه اسکان کوهنوردان را فراهم می‌کند.

چشمه قصابانی اضافه کرد: همچنین پنل خورشیدی پناهگاه یخچال نیز تعویض شد و در حال حاضر تمام پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های کوهستان الوند آماده خدمت‌رسانی به کوهنوردان سراسر کشور هستند.

نایب‌رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به لزوم نگهداری پناهگاه‌ها بیان کرد: این پناهگاه‌ها برای استفاده همه مردم بوده و از کوهنوردان درخواست می‌کنیم در مرحله اول زباله‌های خود را در پناهگاه‌ها باقی نگذارند و در وهله دوم نیز به پناهگاه‌ها ضرر نزنند و هر وسیله‌ای از پناهگاه‌ها بر می‌دارند دوباره آن را آنجا بگذارند.

وی عنوان کرد: شاید در شرایط بحرانی همان تجهیزات اولیه که در پناهگاه‌ها وجود دارد جان یک نفر را نجات دهد و باید کوهنوردان به وسایل و تجهیزات پناهگاه‌ها آسیب وارد نکنند.

کوهنوردان توصیه‌های کوهنوردی پاییز و زمستان را جدی بگیرند

رئیس هیئت کوهنوردی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه همدان در رشته کوهنوردی تاریخ پهناوری دارد، اظهار داشت: تاریخ سکونت در همدان به ۳۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و می‌توان گفت تاریخ کوهنوردی همدان با تاریخ سکونت در این شهر عجین است چون مردم برای شکار، تأمین آب و استفاده از گیاهان دارویی از کوهستان استفاده می‌کردند.

عباس گوهری افزود: علاقه مردم همدان به این رشته را می‌توان در روزهای تعطیل و سفری که به دل کوهستان دارند دید و اصلاً نه سن و نه جنسیت مطرح نیست و مردم همدان عاشقانه به کوهستان الوند عشق می‌ورزند.

وی با اشاره به توصیه‌های کوهنوردی در فصل پاییز و زمستان و در شرایطی که برف در کوهستان الوند وجود دارد، بیان کرد: در زمستان کوه‌روی بسیار دل‌چسب و فرح‌انگیزتر است چراکه توده‌های برف، کوه‌ها و تپه‌ها را به شکل زیبایی آراسته می‌سازد و مسیری که در تابستان سخت و کشنده است در این فصل صاف و هیجان‌انگیز می‌شود و کوه‌ها به نظر بزرگ‌تر می‌آید و ممکن است کوه‌نوردان مبتدی را وسوسه کند.

رئیس هیئت کوهنوردی استان‌همدان عنوان کرد: بهتر است در شرایط برفی به ارتفاعات نرویم و در دامنه‌ کوه‌ها و تپه‌های مجاور به کسب تجربه بپردازیم چراکه شیب‌های تند و کوه‌نوردی در ارتفاعات بالا؛ مخصوص کوهنوردانی است که روی برف و یخ تجربه دارند و به هیچ‌وجه مناسب کسانی که تجربه محدودی در کوهنوردی‌های مقدماتی دارند؛ نیست.

اجتناب از عزیمت به مسیرهای ناشناخته

گوهری با توصیه به کوهنوردان گفت: به‌طورکلی، استفاده از پوشاک، کفش مناسب، همراه داشتن تغذیه کافی و اصولی، اجتناب از صعود انفرادی و ادامه آن در شرایط جوی نامناسب و اجتناب از عزیمت به مسیرهای ناشناخته و بیراهه، اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در طول مسیر و زمان صعود، هماهنگی و اعلام برنامه و زمان‌بندی با هیئت کوهنوردی استان یا شهرستان و همراه داشتن شماره تماس نیروهای امدادی و انتظامی منطقه از مواردی است که ما به کوهنوردان توصیه می‌کنیم.

وی عنوان کرد: کوهنوردان می‌توانند قبل از صعود به الوند اطلاعات و شماره تماس خود را در پناهگاه میدان میشان همدان ثبت کنند و سپس اقدام به صعود کنند.

در پایان گفتنی است؛ جاذبه‌های طبیعی کوهستان الوند هر کوهنوردی را در سراسر ایران وسوسه می‌کند که یک‌بار قدم در کوهستان عجایب الوند بگذارد و زیبایی‌های الوند را در فصل پاییز و زمستان به تماشا بنشیند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار