کد خبر: ۴۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
حاجی بابایی:
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مواضع اقتصادی احزاب فعال در کشور مشخص نیست، گفت: احزاب فعال در کشور بی رمق هستند.
حمیدرضا حاجی بابایی ظهر سه شنبه در جمع دانشجویان باارائه توضیحاتی در خصوص برنامه ششم توسعه کشور و نحوه تدوین آن گفت: برنامه ششم با تلاش های شبانه روزی طی ۸ ماه تدوین شد و در حال حاضر این برنامه یکی از جامع ترین برنامه های توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه وجود برنامه توسعه برای کشور از الزامات است، در خصوص یارانه ها بابیان اینکه در برنامه ششم کشور قیمت گذاری ۹ قلم انرژی باید در برنامه هدفمندی یارانه ها انجام و مابه تفاوت قیمت آن به صندوق واریز شود، گفت: از این میزان باید قسمتی به تولید و ۵۰ درصد به مردم تعلق یابد زیرا هدفمندی یارانه ها به نوعی کمک به مردم برای ایجاد تعادل در زندگی بود.

حاجی بابایی بابیان اینکه در ابتدا گفته شد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها ۳۱ هزار میلیاردتومان بوده درحالی که ۴۲ هزار میلیارد تومان به عنوان هدفمندی یارانه ها به مردم پرداخت می شود، گفت: زمانی که به طور دقیق محاسبه کردیم به این نتیجه رسیدیم  که درآمد حاصل از هدفمندی بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان است.

وی بابیان اینکه زمانی که موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، مقرر گردید دیوان محاسبات ارقام دقیق را بررسی و گزارش نهایی را ارائه دهد که نتیجه را ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کردند، گفت: در برنامه ششم مقرر شد دولت تمام درآمد خود را در صندوق خزانه واریز کند و هزینه ها را هم از صندوق بردارد اما متاسفانه اجرایی نشد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتهای سال ۱۳۹۶ مجدد در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ موضوع درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها مورد بحث قرار گرفت، گفت: برای سال ۹۷ درآمد هدفمندی یارانه ها ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که باید درآمد حاصل از هدفمندی یارانه به خزانه واریز و هزینه شود.

وی بابیان اینکه عدم شفافیت بدبختی های بسیاری برای کشور دارد، گفت: از سال ۱۳۸۹ تا ابتدای سال ۱۳۹۷ برخلاف قانون اساسی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها برخلاف قانون اساسی به خزانه واریز نمی شد.

وی با بیان اینکه در آن دوران رئیس سازمان برنامه و بودجه به درب خانه شرکت های نفتی ها می رفت و درخواست مبالغی داشت تا به حساب یارانه مردم واریز شد، گفت: با قانونمند شدن واریز درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها؛ این شرکت ها در مقابل دفتر رئیس سازمان برنامه و بودجه به دنبال دریافت اعتبار هستند.

حاجی بابایی با بیان اینکه در این واریز نشدن درآمدها به خزانه، پاداش های میلیاردی و خرج سفرهای خارجی با هزینه های آنچنانی تامین می شد، گفت: در واقع رویه قبل مانند مخرنی بود که از چندین روزنه هدر رفت برای آن اتفاق می افتاد و در نهایت چیزی عاید برنامه های توسعه و پیشرفت کشور نمی شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه از ابتدای فروردین ماه رویه تغییر کرد، گفت: مقصر این اتفاق موضوع مجلس بود چراکه اگر مجلس اراده کرده و قدرتمندانه ایستادگی کند، هم دولت درست خواهد شد و هم قوه قضاییه چراکه در دنیا هیچ قدرتی مانند قدرت مجلس نیست.

حاجی بابایی بابیان اینکه هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می تواند رئیس جمهور را برکنار کرده و در تمام امور تحقیق و تفحص کند عنوان کرد: اقتدار مجلس بی بدیل است.

وی با بیان اینکه هر کاری می توان در مجلس انجام داد به شرطی که در مجلس به دور از حزب بازی و منطبق بر مصالح مردم و کشور پیش رفت، گفت: در کشور ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد به طوری که حزبی که بار دولت نباشد بلکه دولت ساز باشد کم داریم و اگر حزبی هم وجود دارد کم رمق است و به طور صریح و روشن مواضع اقتصادی و برنامه های خود را اعلام نمی کند.

وی به ضرورت تشکیل ایجاد سامانه حقوق و مزایای مدیران کشور اشاره کرد و بابیان اینکه شفافیت درآمد مدیران در تمام سطوح باید به صورت شفاف بر اساس ماده ۲۹ برای ملت ایران قابل دسترسی باشد، گفت: براساس قانون بودجه باید از ابتدای برنامه ششم این موضوع اجرا می شد اما تاکنون نه مجلس و نه دولت اراده ای برای اجرای آن ندارند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در جریان تصویب CFT موافقت شد که کشورهای دیگر آماری از ایران را داشته باشند اما همین مجلس و دولت اراده ای برای اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم مبنی بر شفاف سازی حقوق مدیران ندارند، گفت: این ها نمونه ای از موضوعاتی است که بیانگر آن است برنامه ها بر اساس مصالح کشور نیست.

وی با بیان اینکه اقشار کم درآمد وضع خوبی ندارند و در فشار اقتصادی هستند، گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس مطرح شد و نمایندگان را توجیه کردیم، اما گفته شد این موضوع در مجلس قابل طرح نیست و حتی اجازه مطرح شدن موضوع داده نشد.

حاجی بابایی بابیان اینکه شفافیت در کشور یعنی بالاترین نظارت، عنوان کرد: متاسفانه در مجلس زمینه آن ایجاد نمی شوند که موافقان و مخالفان طرح ها با مردم شفاف صحبت کنند.

وی همچنین بابیان اینکه نمایندگان دولت در ابتدا تصویب CFT را مانند برجام نجات دهنده کشور معرفی کردند و اظهار می کردند اگر CFT مصوب شود دلار و سکه ارزان می شود، که اتفاقا بعد از تصویب قیمت دلار بالا رفت، گفت: محدودیت ورود دلار به کشور باعث بالا رفتن قیمت دلار شده بود و علت آن CFT بود که قبل از تصویب به اجرا درآمد و در واقع این قانون مصوب نشده اجرا شد.

حاجی بابایی بابیان اینکه بارها عنوان شد چرا با مردم بازی می کنید، افزود: این موارد در حالی عنوان می شد که آقای ظریف در مجلس تاکید کرد من تضمینی برای ارزان شدن دلار بعد از تصویب CFT نمی دهم.

وی بابیان اینکه کسی برای مردم شفاف توضیح نداد که این مصوبه چه سودی برای کشور دارد که خدا شاهد و گواه است اگر این برنامه ها برای کشور سودمند بود و طرفداران CFT ما را مجاب می کردند که به نفع کشور مصالح و امنیت است، ما به آن رای می دادیم، گفت: هر قانون و برنامه ای که اقتصاد کشور را پویا کند و به نفع مردم باشد با آن همراهی می کنیم.

وی همچنین بااشاره به جلسه سران سه قوه بابیان اینکه در جلسه روسای سه قوه تمام مشکلات موجود کشور را بیان کردیم، گفت: از اردیبهشت ماه و طی دوماه ۳۳ میلیارد دلار ثبت سفارش نوشته شده که ۱۱.۳ میلیارد دلار آن اجرا شده و حال سئوال ما این بود که لیست دریافت کنندگان این دلارها مشخص شود که با تمام فشارها آمار ۲.۳ میلیارد دلار اعلام شد و بقیه تاکنون مشخص نشده است.

وی بابیان اینکه با احتساب دلار ۱۰ هزار تومانی مابه التفاوت آن با پیش بینی دلار در بودجه ۹۷ تقریبا ۶۸ هزار میلیارد تومان است که در طول دو ماه به یک عده آدم مفت خور که مشخص نیست چه کسانی هستند یارانه پرداخت کرده ایم؛ گفت: کل یارانه ای که به مردم پرداخت میکنیم ۴۲ هزارمیلیاردتومان هم نیست.

وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش ۳۷ هزارمیلیارد تومان است و این یارانه ای که مشخص نیست کجا رفته ۶۸ هزار میلیارد تومان است، گفت: در یک مقایسه ساده مشخص است که آقایان دلار را گرفته و هیچ وارداتی صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه در سال ۹۶ کل صادرات غیرنفتی ۴۵ میلیارد دلار بوده است، گفت: درسال ۹۷ و طی پنج ماه اول ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم و از سال قبل بیشتر بوده است.

وی بابیان اینکه ۵۲ میلیارد دلار پیش بینی درآمد نفتی در بودجه ۹۷ است که در شش ماه اول بیشتر از این درآمد داشته ایم، گفت: اگر از الان تا پایان سال حتی یک بشکه نفت هم نفروشیم، ۱۰۰ هزار میلیارد دلار درآمد بیشتر از آن چیزی است که پیش بینی داشته ایم.

حاجی بابایی با بیان اینکه پیش بینی سال ۹۷ برای درآمد نفتی ما۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است که تا بحال حدود ۲۸۰ هزار دلار درآمد نفتی داشته ایم، گفت: با احتساب میانگین دلار ۱۰ هزار تومانی به این نتیجه می رسیم که در کشور پول کم نداریم و قطعا مشکل مدیریتی است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار