کد خبر: ۴۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
مردم و مسئولان استان ایلام این روزها در تکاپوی آماده کردن مرز مهران به‌عنوان امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز به کربلای معلی هستند چراکه قرار است ۵۰ درصد زوار از دروازه عتبات عالیات عبور کنند.
به گزارش آرانیوز، شهرستان مهران در سال‌های نه‌چندان دور خط مقدم جنگ نابرابر با رژیم بعثی عراق بود و امروز باگذشت سال‌ها از آن دوران این شهرستان مرزی به مهم‌ترین مرز بین‌المللی ایران برای سفر به عتبات عالیات تبدیل‌شده است.

امنیت پایدار این مرز سبب شده که بیشتر  زائران مرز مهران را برای تردد به کربلا انتخاب کنند، در سال‌های ابتدایی راهپیمایی اربعین مرز مهران فاقد امکانات رفاهی و خدماتی بود ولی در چند سال اخیر توجه به این مرز که دروازه اصلی عتبات عالیات در کشور است بیشتر شده، هرچند همچنان ارائه خدمات در این مرز تا نقطه مطلوب فاصله دارد ولی این اقدامات نویدبخش توسعه زیرساخت‌ها به برکت اربعین در این استان محروم است.

آخرین وضعیت پایانه مرزی مهران

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: بعد از اربعین حسینی سال گذشته اقدامات لازم برای تردد راحت و بدون اتلاف وقت زائران اربعین در مرز بین‌المللی مهران اندیشیده شده است.

نورالله دلخواه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در راستای توسعه زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران و تأمین ایمنی در راه‌های مواصلاتی اقدامات بسیار مناسبی در استان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تلاش شده مشکلات پایانه مرزی مهران برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز برای شرکت در همایش بزرگ اربعین شرکت کنند.

رئیس کمیته سوخت و حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان گفت: با توجه به حجم تردد زائر اربعین حسینی(ع) در سال گذشته که بیشترین  زوار از این مرز تردد داشتند، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بیش از سال  گذشته زوار از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته باشند.


وی گفت: پنج جایگاه سوخت سیار و ثابت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مرز مستقر می‌شود.

رئیس کمیته سوخت و حمل‌ونقل ستاد اربعین در ایلام تصریح کرد: پایانه مرزی مهران یکی از مرزهای مهم برای تردد زائران به عتبات عالیات در کشور عراق است که باید همه دستگاه‌ها آمادگی کامل داشته باشند و تلاش کنند مشکلاتی که در بحث زیرساخت‌ها  وجود دارد تا قبل از مراسم اربعین برطرف کنند تا زائران به‌راحتی بتوانند تردد داشته باشند.

 دلخواه گفت: کمبودهایی در پایانه مرزی مهران و راه‌های مواصلاتی وجود داشت که با تلاش همکاران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام قبل از فرارسیدن سفرهای اربعین به اتمام می‌رسد.

تعداد  ۹۶ گیت خروج و ورود تجهیز و برای تسریع در رفت و برگشت زائرین در مرز مهران ایجاد شده تا زائرین معطل نشوندمدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: تعداد  ۹۶ گیت ورود و خروج تجهیز و برای تسریع در رفت‌وبرگشت زائرین در مرز مهران ایجادشده است تا زائرین معطل نشوند.

وی گفت: آب‌رسانی به بیش از ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی از پل زائر شهر مهران تا پایانه مرزی مهران، روان‌سازی کریدور ورود و خروج زائران به نقطه صفر ازجمله اقدامات رفاهی بوده که برای زائران در مرز مهران اندیشیده شده است.

دلخواه بیان داشت: برای جابجایی زائران در مرز مهران بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است و برای خدمات‌دهی مناسب سکوبندی و تفکیک مسافری درون و برون‌استانی به‌صورت پارک‌سوار انجام‌شده است. همچنین استقرار شرکت‌های مسافربری اتوبوس در پارکینگ برکت ازجمله اقدامات بسیار مهمی بوده که در مرز مهران صورت گرفته است.


 وی افزود: در بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای علاوه بر خط‌کشی مسیرها، لکه‌گیری، شانه سازی، ایمن‌سازی مسیرها و نصب علائم هشداردهنده، تأمین روشنایی طولی در گردنه‌های مه گیر و روکش آسفالت صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام  گفت: در شش ماه نخست سال جاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از مرز بین‌المللی مهران ورود و خروج به عتبات عالیات داشته‌اند.

استقرار کامل نیروهای پلیس‌راه به‌صورت استانی شروع‌شده است

سرهنگ رضا همتی زاده، رئیس پلیس‌راه استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای ارائه خدمات به زائران، پلیس‌راه در جاده‌های استان  ۳۰ تیم گشتی به‌صورت شبانه‌روزی مستقر کرده است.

وی افزود: طی روزهای آینده تیم‌های کمکی راهور و پلیس‌راه ناجا در استان مستقر می‌شوند و با استقرار آن‌ها در کل مسیرهای مواصلاتی استان، ۱۰۰تیم به‌صورت شبانه‌روزی خدمات‌دهی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: محور دهلران به سمت مهران با توجه به یکنواختی جاده طولانی است به همین دلیل چندین ایستگاه در این مسیر مستقر می‌شوند.

اقدامات بسیار خوبی در بحث اصلاح نقاط حادثه خیز مسیر  ایلام به مهران صورت گرفته و تنها ۲۸کیلومتر از چهار خطه کردن این مسیر باقی مانده استرئیس پلیس‌راه استان تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در بحث اصلاح نقاط حادثه‌خیز مسیر ایلام به مهران صورت گرفته و تنها ۲۸کیلومتر از چهار خطه کردن این مسیر باقی‌مانده و رانندگان باید در این قسمت نکات ایمنی را رعایت کنند.

 وی گفت: برای ارائه خدمات بهتر به زائران در بحث جابجایی آن‌ها و جلوگیری از گره‌های ترافیکی جلوی پاسگاه‌های پلیس‌راه، ثبت ساعت وسایل نقلیه مسافربری(اتوبوس‌ها) با استقرار ایستگاه پلیس‌راه در پایانه برکت انجام می‌شود.

همتی زاده با اشاره به اینکه در ایام اربعین دقت بیشتری در کنترل ناوگان عمومی و خصوصی در استان صورت می‌گیرد، افزود: برای کنترل مسیرهای مواصلاتی  استان ۲۹ دوربین ثابت و سیار در مسیر  فعال هستند که از این تعداد  ۱۴دوربین به‌صورت ثابت و ۱۵ دوربین دیگر سیار هستند و بدون شک با افرادی که سرعت غیرمجاز داشته باشند برخورد قانونی خواهد شد.


وی بیان داشت:در صورت ارتکاب دو تخلف هم‌زمان به مدت ۷۲ساعت خودرو متوقف و به پارکینگ منتقل می‌شود و تخلف‌های حادثه‌ساز مانند سرعت، انحراف، سبقت، استفاده از تلفن همراه و استفاده نکردن از کمربند ایمنی خط قرمز پلیس است و بدون شک با رانندگانی که حادثه‌ساز باشند برابر مقررات برخورد می‌شود.

رئیس پلیس‌راه استان ایلام گفت: رانندگان با صبر و حوصله حرکت کرده و دقت لازم در هنگام رانندگی داشته باشند و از عجله و شتاب در رانندگی خودداری کنند تا سفر بی‌خطری داشته باشند.

 مسئولان و مردم برای پذیرایی از زائران اربعین آمادگی کامل دارند

فرماندار مهران گفت: امسال در بحث زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام‌شده است که این امر می‌تواند در روان‌سازی ترافیک و تردد بسیار مؤثر باشد.

نظام ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: امسال برای کاهش بار ترافیکی کنارگذر مهران تا قبل از اربعین آماده خواهد شد چراکه این کنارگذر نقش بسیار مهمی در تردد خودروها و رفع گره ترافیکی ایام اربعین در شهر مهران دارد.

فرماندار مهران تصریح کرد: مسئولان و مردم برای پذیرایی از زائرین اربعین آمادگی کامل دارند و قطعاً با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمینه رضایت‌مندی زائران فراهم خواهد شد.


وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد داشتند که از این میزان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر خارج‌شده‌اند.

برای ارائه خدمات مناسب به زائرین هماهنگی های  لازم با استان های معین صورت گرفته استملکشاهی بیان داشت: برای ارائه خدمات مناسب به زائرین هماهنگی‌های  لازم با استان‌های معین صورت گرفته است.

فرماندار مهران افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که بعد از اربعین سال گذشته در دستور کار ستاد اربعین استان و حتی مسئولان کشور قرار گرفت توسعه امکانات برای زائران اربعین بود که اقدامات بسیار مؤثری در بحث زیرساخت‌ها به‌خصوص مسیر مهران به ایلام  در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه مرز مهران نزدیک‌ترین مسیر برای تردد زائرین به کربلا است، گفت: بدون شک امسال مراسم اربعین باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

ملکشاهی افزود: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده بین ایران و عراق، در اربعین امسال امکان عبور از مرز بدون داشتن گذرنامه و ویزای قانونی وجود نخواهد داشت و زائرین قبل از سفر به مهران ویزا و گذرنامه خود را مهیا کنند تا موقع خروج از مرز با مشکل مواجه نشوند.

آماده‌سازی شهر مهران برای اربعین

شهردار مهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقدامات لازم برای پذیرایی از زائرین اربعین در شهر مهران انجام‌شده است.

حجت شاکیان گفت: امسال برای ارائه خدمات و بحث نظافت هماهنگی لازم با شهرداری‌های معین شده است.

وی عنوان کرد: امسال در بحث روشنایی پارکینگ اربعین و برکت اقدامات خوبی صورت گرفته است، برای ساماندهی خودروها در این پارکینگ‌ها خط‌کشی آن‌ها هم در حال انجام است.


شاکیان بیان داشت: برای ساماندهی دست‌فروشان امسال برنامه مناسبی در دستور کار قرارگرفته است تا شهروندان به‌راحتی به امورات روزمره خود برسند.

شاکیان افزود: از اربعین پارسال تاکنون اقدامات خوبی در حوزه‌های راه، آب، برق و روشنایی جاده، تأسیسات زیربنایی و افزایش امکانات پایانه مرزی مهران انجام‌شده است.

بازگشایی مرز خسروی منجر به کاهش بار ترافیکی در مهران می‌شود

مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و اوقاف نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی در مرز خسروی ایجادشده و مرز خسروی اگر بازگشایی شود بار ترافیکی بسیار زیادی را از مرز مهران کم می‌کند.

وی افزود: تمام مبادی ذی‌ربط که در داخل ایران هستند موافقت خود را با بازگشایی مرز خسروی اعلام کرده‌اند، موافقت طرف عراقی در این خصوص مانده که اگر این موافقت از طرف عراقی دریافت شود امیدوار هستیم این مرز هر چه سریع‌تر بازگشایی شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بازگشایی مرز خسروی یک امر بسیار مهم است که از مهم‌ترین مقوله‌های آن ترافیکی است که از مهران کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته به‌رغم همه تدابیر اندیشیده شده و امکاناتی که در مرز مهران فراهم شد به دلیل حجم  بالای مراجعه، زائران به‌خوبی از امکانات رفاهی نمی‌توانستند بهره‌مند شوند.

وی گفت: لذا بازگشایی مرز خسروی قطعاً می‌تواند شرایط بهتری برای زائران ازجمله کاهش حجم ترافیک زائران در مهران را فراهم کند.

این روزها مردم و مسئولان در استان ایلام در تکاپو هستند تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین حماسه‌های حسینی را رقم بزنند و پذیرای خیل عظیم زائران ثارالله باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار