کد خبر: ۴۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
از تذکر به رییس جمهور در مورد حذف یارانه نوزادان متولد ۹۷ تا افزایش خط فقر و بسته‌های حمایتی نقدی و غیرنقدی/ کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد درباره نظارت ضعیف بر بنیاد ملی بازی های رایانه ای/ وزیر ارشاد: سامانه های ویدئویی داخلی مجوزدار فرصتی برای نمایش فیلم های ایرانی/ تضعیف دایمی سامانه های ویدئویی به نفع مشابه خارجی تمام می شود
به گزارش آرانیوز(حوزه مجلس)، علی اصغر یوسف‌نژاد  در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهر ماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

تذکر علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه به رییس جمهور در مورد اینکه با توجه به حادثه سیل اخیر در استان مازندران که موجب خسارت شدید مالی و جانی شده است دستور فرمایید به فوریت نسبت به جبران خسارت اقدام شود.

تذکر علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان به وزیر بهداشت در مورد اینکه بی توجهی وزارت بهداشت به پوشش همگانی سلامت، مرگ مادران باردار و کنترل بیماری های عفونی در زاهدان قابل پذیرش نیست.

تذکر علی ساری نماینده اهواز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه چرا این وزارت خانه در حوزه سینما تنها برای پایتخت فعالیت می کند.

تذکر سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر به همراه دو نفر از نمایندگان به رییس جمهور در خصوص عدم اجرای حکم قانون بند خ ماده 33 قانون برنامه توسعه ششم کشور موضوع بخشودگی سود کارفرما جریمه بیمه‌های دریافتی کشاورزان و خسارت دیده از حوادث غیر طبیعی و امهال اصل وام آن‌ها به مدت سه سال.

تذکر محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کمبودرآهنگ به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اقدام فوری در رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و لغو نامه شماره 020۱۳۱.

تذکر اصغر سلیمی نماینده سمیرم به رییس جمهور و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عدم اجرای بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم و بند ت تبصره 16 بودجه 97،  در خصوص اینکه بخشودگی سود جریمه دیرکرد بانک کشاورزی خلاف قوانین تصویبی مجلس است.

تذکر شهاب نادری نماینده اورامانات به وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم بررسی جدی در جاده‌های اورامانات که شاخص کیفیت آن خیلی پایین است.

تذکر علی وقف چی نماینده زنجان به وزیر نفت در خصوص علت تعلل در ساخت پتروشیمی زنجان چیست؟ به وزیر جهاد کشاورزی در مورد دلایل عدم تامین مقدمات به منظور صادرات زیتون چیست همچنین به به وزیر نیرو در خصوص عدم به کارگیری نیروهای بومی در منطقه اورامانات.

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به رییس جمهور در خصوص اینکه به چه دلیل یارانه نوزادانی که در سال ۱۳۹۷ متولد می‌شوند حذف می‌کنید، در حالی که این اقدام مغایر قانون و سیاست‌های جمعی جمعیت است.

تذکر محمد وحدتی هلان نماینده بستان‌آباد به وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت عدم تعیین تکلیف پروژه‌های ارتباطی بستان‌آباد – تبریز همچنین به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت عدم رسیدگی به نیاز کامیون‌داران به لاستیک.

تذکر عباس گودرزی نماینده بروجرد به وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم پیگیری مسئولانه در خصوص پرداخت مطالبات کامیون داران،‌ شرکت خلیج فارس و شرکت آبادان.

تذکر عین الله شریف پور نماینده ماکو به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی و پیش‌دبستانی‌ها، به وزیر نیرو در خصوص پیرو نشست شش ماهه قبل که مقرر شده بود ماده ۳۳ پروژه سدهای کوتاه خاکی ابلاغ گردد تاکنون عملی نشده است.

تذکر احمد صفری نماینده کرمانشاه به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تعلل در اعلام به موقع نرخ تضمینی خرید گندم.

تذکر محمود صادقی نماینده تهران به وزرای کشور و وزیر اطلاعات در خصوص مسببان حمله به منزل دکتر سید علی اصغر غروی در اصفهان  و اینکه با چه مجوزی کتب و آثار پژوهشی را با خود برده‌اند.

تذکر محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز به وزیر صنعت‌ و معدن در خصوص اینکه چرا برخی از نمایندگان سایپا به تعهدات خود در قبال تحویل خودرو به مشتریان عمل نمی‌کنند.

تذکر همایون هاشمی نماینده مردم میاندواب و شاهین‌شهر به وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه چرا پرژه‌های راه‌سازی حوزه انتخابیه علیرغم پیگیری‌ها گاهی کند شده و گاهی متوقف می‌شوند، همچنین تذکر وی به رئیس سازمان محیط زیست درخصوص رسیدگی به پساب کارخانه قند میاندواب که به زرین‌رود می‌ریزد و لزوم جلوگیری از عوارض زیست محیطی.

تذکر شمس‌الله شریعت‌‍‌نژاد نماینده مردم رامسر به ریاست‌جمهوری درخصوص اینکه باتوجه به خسارت قابل توجه زیرساخت‌ها و اموال شخصی مردم به دنبال سیل چند وقت اخیر دستور سریع برای جبران خسارت صورت بگیرد.

تذکر  محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان به ریاست‌جمهور درخصوص اینکه با توجه به افزایش خط فقر می‌طلبد به فوریت بسته‌های حمایتی نقدی و غیرنقدی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

تذکر محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز به سرپرست وزارتخانه اقتصاد درخصوص اینکه چرا نظارت بر بورس طلا و سکه ثامن وجود نداشته و منجر به اختلاس اموال مردم شده است.

تذکر  سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان به وزیر فرهنگ درخصوص اینکه چرا وزارت فرهنگ هیچ برنامه مدونی در حوزه‌های مختلف فرهنگی برای روستاهای  سراسر کشور ندارد.

تذکر محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز به وزیر کشور درخصوص اینکه چرا در برخی مناطق سرقت و ناامنی افزایش پیدا کرده است و تذکر وی به وزیر نفت درخصوص اینکه چرا شرکت پالایشگاه جی‌تی‌ال ابرکوه که با پول مردم حدود یک دهه قبل ساخته شده، اکنون به حال خود رها شده و بازخواستی در کار نیست، تذکر دیگر این نماینده به وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه چرا علیرغم دریافت عوارض بالا از مردم، اتوبان قم- کاشان از آسفالت مناسبی برخوردار نیست و تذکر این نماینده به سرپرست وزارتخانه کار درخصوص اینکه چرا برخی از شرکت‌ها در شهرستان بافق حقوق کارگران را رعایت نمی‌کنند.

تذکر  علی ساری نماینده مردم اهواز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص علت عدم رسیدگی سریع و دقیق به حوزه فرهنگ توسط جنابعالی چیست؟ و تذکر وی به وزیر جهاد کشاوزی درخصوص عدم رسیدگی به مدیریت جهاد استان خوزستان چه دلیلی دارد؟.

تذکر ولی‌الله نانواکناری نماینده بابلسر به وزیر راه و شهرسازی درخصوص  اینکه با توجه به دستور جنابعالی و تعهد معاونان مربوطه در پروژه‌های راه حوزه انتخابیه، هنوز این پروژه‌ها با وجود 80 درصد پیشرفت به اتمام نرسیده است، لطفا رسیدگی کنید.

تذکر محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران به وزیر امورخارجه درخصوص لزوم تسریع در پرونده انتخاب، معرفی و استقرار سفیر ایران در چین و هند.

تذکر  محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس به رئیس‌جمهور درخصوص عدم اجرای بند(ت) تبصره16 قانون بودجه سال۹۷، در رابطه با بخشودگی تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال.

تذکر  خدیجه ربیعی فرادنبه نماینده مردم بروجرد به وزیر ورزش و جوانان درخصوص عدم توجه و عدم اهتمام به تکمیل استخر شنای حوزه انتخابیه که ساخت آن از 11سال قبل آغاز شده اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم هنوز تکمیل نشده است.

تذکر خدیجه ربیعی نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی به وزیر ورزش و جوانان درباره عدم برنامه ریزی و اقدام برای احداث استخر سنا در شهرستان گندمان که علیرغم اهمیت ورزش شنا در حوزه آموزش و درمان اقدامی برای احداث استخر در این بخش صورت نگرفته است، چرا و تذکر درباره عدم توجه کافی برای پیشرفت پروژه های استخر شنا در فرادنبه که مردم خواستار تسریع در ساخت آن هستنمد   

تذکر محمد دهقانی نماینده مردم چناران به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره لزوم توقف صادرات کاغذ به خارج از کشور.

تذکر محمود شکری نماینده مردم تالش به وزیر نیرو درباره سیل ویرانگر ۵ و ۶ مهرماه که زیرساخت‌های شهرستان‌ها را از بین برده است، لذا دستور رسیدگی دهید و تذکر به وزیر راه و شهرسازی درباره سیل اخیر که زیرساخت‌های جاده‌ای را در شهرستان از بین برده و تردد مردم را با مشکل روبرو کرده است، دستور رسیدگی فوری دهید و تذکر به وزیر کشور درباره سیل اخیر که خسارات فراوانی به خانه های مسکونی، باغات و زمین های زراعی وارد کرده اما مسئولان ستاد بحران در شهرستان های فوق حاضر نشده اند که باید دستور ویژه برای حضور مسئولان ذیربط و جبران خسارت دادهش ود.

تذکر عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد به وزیر جهاد کشاورزی درباره لزوم پرداخت مطالبات گندم‌کاران همچنان که بهای واردات به صورت نقد پرداخت می شود

تذکر حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم به وزیر دادگستری درباره اطاله دادرسی در دادگستری ها و تذکر درباره اینکه به چه دلیل دادگستری شهرستان بهارستان بدون دقت حساب‌های شهرداری گلستان را مسدود می‌کنند و تذکر به وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا به محروم ترین روستاهای رباط کریم یعنی علی آباد ظلم شده و دیوار باغات توسط وزارتخانه تخریب می شود

تذکر حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم به وزیر کشور درباره اینکه چرا بخشداری شهر ۲۵۰ هزار نفری پرند افتتاح نمی‌شود و تذکر به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چرا به وضعیت مسکن تعاونی بیمارستان شریعتی تهران رسیدگی نمی‌شود و تذکر به وزیر نفت درباره اینکه به چه دلیل نمایندگانی که مدارک غیر مرتبط با فت و انرژی دارند، به این وزارتخانه منتقل می‌شوند و تذکر به رئیس جمهور درباره اینکه به چه دلیل سالانه ۵ میلیون دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود.

تذکر نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد به وزرای کشور، اطلاعات و راه و شهرسازی دربار به چه دلیل کامیون‌داران واحدهای تولیدی به حالت تعطیلی افتاده‌اند و مواد اولیه از سمت پتروشیمی بارگیری نمی‌شود.

تذکر علی ساری و جواد کاظم‌نسب نمایندگان اهواز به وزیر نفت دربارهخ اینکه چرا نیروهای جایگاه‌های سوخت واگذار شده در استان خوزستان تعدیل و اخراج شده‌اند؟

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به وزیر آموزش و پرورش  درباره اینکه باید به جمعی از معلمان استخدامی سال ۶۰ جهت بازنشستگی مابه‌التفاوت ۹ درصد حق بازنشستگی را براساس آخرین حقوق پرداخت کنند.

تذکر شهاب نادری نماینده اورامانات به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه چرا کتابخانه‌های کرمانشاه را به حال خود رها کردید و از مدیران فرهنگی در مدیریت استان استفاده نمی‌کنید؟

کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد درباره نظارت ضعیف بر بنیاد ملی بازی های رایانه ای

نمایندگان در خانه ملت از پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نظارت صالحی بر عملکرد بنیاد ملی بازی های رایانه ای قانع نشدند.

 نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازی های رایانه ای و مدیرعامل آن با 80 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر  قانع نشدند.

گفتنی است احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح طرح سوال نصرالله پژمانفر از سید عباس صالحی گفت: در اجرای ماده (۲۰۹) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال نصرالله پژمانفر در جلسه روز سه شنبه مورخ 9 مرداد 97 این کمیسیون با حضور 12 نفر از نمایندگان کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند 3 ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال گردید.  

وی با بیان اینکه در حوزه بازی های رایانه ای واردکننده هستیم، ادامه داد: با تقویت بنیاد ملی و موسسات مشابه می توان نسبت به تولید مناسب بازی های رایانه ای اقدام کرد و تبعات و آسیب های بازی های خارجی را برای فرزندان کاهش داد.

صالحی در پاسخ به سوال پژمانفر درخصوص عدم نظارت بر سامانه های VOD:
سامانه های ویدئویی داخلی مجوزدار فرصتی برای نمایش فیلم های ایرانی/ تضعیف دایمی سامانه های ویدئویی به نفع مشابه خارجی تمام می شود
سرویس صحن
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سامانه های ویدئویی داخلی مجوزدار فرصتی برای نمایش فیلم های ایرانی است، گفت: تضعیف دایمی سامانه های ویدئویی به نفع مشابه خارجی تمام می شود.

 سید عباس صالحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال  نصرالله پژمانفر درخصوص علت عدم بر سامانه های ویدئو درخواستی (VOD) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: درجریان هستید که مسیری در حوزه فناوری ها اتفاق افتاده که یکی از آنها مسیری است که از حوزه تلویزیون به ویدئو و سپس سامانه های آنلاین و... رسیده است، اما در این میان باید بیش از همه به ویژگی های سامانه های آنلاین توجه داشته باشیم، چرا که امکان استفاده از آنها از طریق فضاهای موبایلی، تبلت، رایانه و... به صورت بسیار سریع و آسان وجود دارد و این ویژگی ها تبعات این سامانه را به شکل دیگری تعریف و تفسیر می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سیستم حمایت و نظارت از این سامانه ها باید متفاوت باشد و تبعاً اینگونه نیز هست، افزود: مرکز سامانه های آنلاین ویدئویی ازسال 94 آغاز به کار کرده و 19 مجوز برای احداث مراکز به آنها داده شده است که به بارگزاری فیلم ها و دیدئوهای متعدد می پردازند، اما نظارت بر آنها از چندین مسیر می گذرد.

وی توضیح داد: در جریان این نظارت اخذ تعهد از مدیران، استعلام از مراکز مختلف، تدوین آیین نامه نظارت بر نمایش و انجام اصلاحیه هایی بر ویدئوها و اسلایدها صورت می گیرد. به عنوان مثال قانون اصلاح ویدئوها و اسلایدها از سال 93 به تصویب رسیده است اما سال 96 آیین نامه دیگری با هدف مجوز نظارت بر مراکز نیز تدوین شد. همچنین به دنبال اجرای دستورالعمل آیین نامه جدید با نگاه نظارت بیشتر به این مراکز از تعداد مرکزی که مجوز داشتند، صرفاً 10 مرکز توانستند مجوز خود را تمدید کنند و 9 مرکز امکان تمدید پیدا نکردند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: علاوه بر نظارت های پایه ای که به حوزه، مراکز و سامانه های ویدئویی که داریم، تولیدات را نیز مورد نظارت قرار داده و تمامی فیلم ها و سریال های ایرانی قبل از بارگزاری مورد بازبینی قرار می گیرند، همچنین تمامی آنها باید پروانه نمایش داشته باشند.

صالحی با بیان اینکه بسیاری از فیلم های خارجی که از سامانه های ویدئویی داخلی به نمایش گذاشته می شوند، از قبل مجوز نمایش را دریافت کرده اند، اضافه کرد: همچنین فیلم های روز خارجی از آنجایی که بحث رقابت با سامانه خارجی را در پی دارند، نیز مورد نظارت پسینی قرار می گیرند و از طریق سازمان سینمایی، گزارش های مردمی و مراجع ذیصلاح در صورت مواجهه با تخلفی با آن برخورد کرده و به سرعت با سامانه ارتباط برقرار می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در مجموعه 60 هزار مورد بارگزاری شده در سامانه های مختلف، تخلفات دیده شده درصد محدودی را نسبت به حجم کل موارد بارگزاری شده داشته اند و به نظر می رسد مسیر سامانه های ویدئویی را به عنوان فناوری های ارتباطی جدی گرفته و اقتضائات آن نیز مورد توجه است.

وی همچنین به پاره ای از روش های تکمیلی برای نظارت بر این مهم اشاره کرد و افزود: به دلیل رقابت با سامانه های خارجی که هر چیزی را بارگزاری می کنند و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند باید نظارت پسینی را  نسبت به سامانه های داخلی داشته باشیم، چرا که در غیر این صورت از این رقابت باز خواهیم ماند. این موضوع شباهت فراوانی با فضای مطبوعات و نشریات دارد و همانطور که در مطبوعات مسیر نظارت به عنوان نظارت متاخر در نظر گرفته شده است در مسیر سامانه های ویدئویی در حوزه فیلم های ایرانی و غیرداخلی مسیر نظارت پسینی را در پیش گرفته ایم، اما نه به صورت رها شده.

صالحی با تاکید بر اینکه بهتر است عملکرد یک سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سال های قبل مورد مقایسه قراربگیرد، گفت: تصویب مراکز سامانه های ویدئویی از تعداد 19 مرکز به 10 مرکز به دلیل سختگیری در نظارت تقلیل پیدا کرد. بنابراین باید گفت دستورالعمل روشنی تدوین شده است که شاید هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده و نتایج آن دیده نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین علاوه بر دریافت گزارش های مردمی و مراجع ذیصلاح به منظور بالا بردن نظارت های خود رصد مونیتورینگ را نیز به صورت جدی پیگیری می کنیم. درطی هفته آینده نیز سامانه ای قابل توجه راه اندازی می شود تا فرصد رصد هوشمندانه را نیز ایجاد کرده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید توازن را در حوزه انتشار فیلم های خارجی و داخلی حفظ کنیم، گفت: به همین دلیل و سینمای داخلی و نمایش خانگی بیشتر امکان داده می شود و سامانه های ویدئویی نیز فرصت سازی مناسبی برای اقتصاد فرهنگی و تولید داخلی به شمار می آیند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: اگر این سامانه ها را نداشته باشیم، مصرف کننده از مشابه غیرمجاز آن که به خوبی نیز قابل دسترسی نیز هست، استفاده خواهد کرد و لذا بیشتر فیلم های خارجی را خواهد دید. در واقع سامانه های ویدئویی داخلی مجوزدار فرصتی برای نمایش فیلم های داخلی ایجاد می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ممکن است با همه این نظارت های صورت گرفته، تخلفاتی نیز دیده شود، اما مهم این است که مسیر نظارت قابل تأمل است چرا که حجم تخلفات کاهش پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: تضعیف دایمی سامانه های ویدئویی به نفع سامانه های مشابه خارجی آنها تمام خواهد شد که این ضعف فرهنگی را به دنبال دارد.

پایان پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار