کد خبر: ۴۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
در ادامه کارگروه اشتغال قروه:
نشست کارگروه اشتغال قروه در حالی برگزار شد که علاوه بر تکرار مشکلات قبل این بار از بن بست بودن این مسیر در کنار وعده پردازی عوامل بانکی همانند «برو فردا بیا» سخن به میان آمد.
 شامگاه یکشنبه نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان قروه در حالی برگزار شد که مثل همیشه شکایت از بانک ها پابرجا و دغدغه ها همچنان به قوت خود باقی بود.

در نشست های قبلی کارگروه اشتغال یک بار درخواست کناره گیری مسئولان بی انگیزه مطرح شد و یک بار هم تمدید مهلت تا پایان تابستان و حال با به اتمام رسیدن این مهلت زمانی به نظر می رسد این تمدید برای بیان تکرار مشکلات بوده است نه پرداخت تسهیلات.  

مشکلاتی که ریشه اصلی آن به بی توجهی بانک ها می رسد. چندی پیش در نشست های پیشین یکی از مسئولان بانکی مدعی بود که متقاضی پیگیر کارهای خود نیست و این در حالی است که اکثر متقاضیان در گفت و گو با خبرنگار مهر چنین چیزی را رد و اعلام داشتند که پیگیر هم می شوند اما همچنان مسئولان بانک ها پرونده ها را روی هم تلنبار کرده و وعده امروز و فردا می دهند.

متقاضیان معتقد بودند که  به محض تکمیل پرونده برای واریز پول به حساب با این گفته مواجه می شوند که «باید منتظر بمانید تا قرارداد روی سایت بیاید و بعد تماس می گیریم برای ادامه کارها» و این می شود انتظاری که متقاضی را مدام به بانک می کشاند و یک پروسه طولانی را تشکیل می دهد.

با این وصف همیشه بانک ها توپ کم کاری را به میدان دیگران منجمله متقاضی انداخته و خود را بالا نشان می دهند.

تمامی این موارد در ادامه سلسله نشست های کارگروه اشتغال در حالی تکرار شد که مرحله نخست پرداخت تسهیلات اشتغال پایان یافت و مرحله دوم در حال اجرا شدن است. اینجا این سؤال پیش می آید که وقتی بنا به گفته های مطرح شده مرحله اول چندان موفق نبوده چگونه می توان مرحله بعد را آغاز کرد.

غربال کردن طرح ها

این درست همان مسئله ای است که فرماندار قروه هم به آن اشاره داشت. به گفته «موحد امان اللهی» گرچه مرحله نخست این تسهیلات چندان قابل قبول نبود اما انتظار می رود در دومین مرحله شیوه های درستی کار برده شود.

او خواستار شناسایی اصولی متقاضیان برای دریافت تسهیلات شد و افزود: باید تمامی پرونده ها قبل از ارسال به بانک غربال شوند تا دیگر هیچ بهانه ای برای تأخیر در کار وجود نداشته باشد.

«امان اللهی» با بیان اینکه مقصر دانستن یکدیگر معقول نیست از اینکه دلایل رد شدن طرح ها دیر اعلام می شود اعتراض خود را بیان کرد.

مانع اصلی

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی قروه هم ضمن انتقاد از همراهی نکردن بانک ها در تسریع برای پرداخت تسهیلات، از مشکلات موجود در این زمینه گفت.

«کوروش شعبانی» مشکلات مربوط به بانک ها را شامل مغایرت مصوبات با مبانی بانک های عامل، رد اسناد تک برگی، رد تضامین خارج از شهرستان، اعلام نکردن دلایل رد طرح ها دانست.

 او همچنین رعایت نکردن دستورالعمل تسهیلات و تأکید بر دستورات داخلی، زمان بر بودن استعلامات، پذیرش نکردن تضامین ملکی روستایی، تأخیر در ارسال طرح ها و نبود وحدت رویه را از دیگر مشکلات مرتبط به بانک ها عامل اعلام کرد.

تأمین نکردن سهم آورده و تأخیر در ارجاع طرح ها از دیگر مواردی هستند که رئیس تعاون قروه به آن اشاره داشت.

«شعبانی» در ادامه از پرداخت ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال فراگیر در قالب ۵۱ طرح خبر داد و میزان تسهیلات پرداخت شده در اشتغال پایدار روستایی را ده میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان برای ۱۴۰ طرح اعلام کرد.

این گفته ها حاکی از آن است که بیشترین قفل بر سر راه اشتغالزایی از سمت عوامل بانکی است که همیشه مانع ادامه کار می شود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا با آغاز مرحله دوم از تسهیلات اشتغال می توان به حد مطلوب رسید یا نه. 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار