کد خبر: ۴۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: یکی از ماموریت های جهاد کشاورزی حفظ آب و خاک است و اهمیت حفاظت از خاک از حفظ آب کمتر نیست.
 خالد جعفری در اولین جلسه تعیین تکلیف طرح مطالعات خاک شناسی اظهارداشت: خوشبختانه در بخش کشاورزی به آب اهمیت ویژه ای داده می شود و شایسته است همین اهتمام در خصوص خاک هم داشته باشیم زیرا اهمیت خاک کمتر از آب نیست.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۲۹۷ میلیون تومان اعتبار از کلیه شهرستان ها برای این پروژه تخصیص داده شده است، افزود: متاسفانه بحث حفاظت از خاک در وزارت جهاد کشاورزی مغفول مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: معاونت آب و خاک و امور فنی مهندسی توجه بیشتری به مصرف بهینه و صرفه جویی در آب داشته است ولی واقیت این است که خاک مهمتر از آب است چون اگر خاک مناسب نباشد در کشاورزی وجود آب به تنهایی بهره وری مورد نظر را نخواهد داشت.

جعفری با بیان اینکه حفظ خاک اساس کشاورزی پایدار است، یادآور شد: باید شناخت دقیقی از خاک داشته باشیم و با برنامه ریزی صحیح و علمی بتوانیم از خاک استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین ثروت هر کشوری خاک است، گفت: بیشتر اراضی استان کردستان ناهموار بوده و خیلی از آنها قابلیت کشت و زرع را ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطالعه و تهیه نقشه خاکشناسی برای استان را ضروری دانست و افزود: افزایش بهره وری، مدیریت بهینه اراضی، شناخت حاصلخیزی، شناسایی اراضی حاوی عناصر سنگین و نیز استفاده از اطلاعات خاکشناسی در احداث سد و پروژه های عمرانی از فواید این مطالعات است.

جعفری در ادامه سخنان خود اظهارداشت: حداکثر مطالعات خاکشناسی در استان کردستان پنج درصد و آن هم به صورت اجمالی انجام شده است.

وی هدف اولیه مطالعات خاکشناسی در استان را افزایش بهره وری در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: بر اساس این مطالعات به این نتیجه رسیده ایم که از کودهای میکرو و ماکرو استفاده کنیم چرا که استفاده از پتاسیم در باغات استان موجب افزایش کیفیت و کمیت محصولات باغی استان می شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار