کد خبر: ۴۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: اجرای فاز دوم ساماندهی محوطه تاریخی خورهه محلات با تامین اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال در دست اقدام است.
 سید محمد حسینی اظهار داشت: طی بررسی های انجام شده در دشت خورهه ثابت شده حداقل از هزاره دوم ق.م این منطقه مسکونی بوده است. یکی از دلایل انتخاب این مکان برای سکونت، حاصل خیزی، آب و هوای مناسب و شکار فراوان بوده است، از این رو تلاش داریم این محوطه تاریخی با ارزش که به احتمال بسیار متعلق به دوره اشکانی است حفظ شود.

وی افزود: در فاز دوم ۱۲۰۰ متر از عرصه تاریخی محوطه خورهه فنس کشی و حصارکشی می شود و محصور کردن عرصه تاریخی، در راستای ساماندهی و جلوگیری از ورود احشام و پراکندگی بازدید کنندگان در محوطه، تعریف راه دسترسی برای بازدید گردشگران انجام خواهد شد. بدین منظور سال گذشته اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال و سال جاری اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال جهت حفاظت هزینه شده است.

حسینی بیان کرد: در کاوش‌های باستان شناسان در این منطقه تعداد قابل توجهی سفال و خمره پیدا شد که کشف سفال‌های کلینگی (جرینگی) که ظرافت خاصی دارند احتمال معبد بودن این مکان را تا حد زیادی رد و وجود یک عمارت اربابی را تقویت می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطرنشان ساخت: با توجه به نیمه کوهستانی بودن منطقه، سال گذشته کانال هدایت آب‌های سطحی نیز در این محوطه ایجاد شده است. همچنین کاهگل کشی فضاهای کاوش شده، حفاظت ستون ها و ساماندهی نسبی نیز انجام گرفته است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار