کد خبر: ۴۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

لزوم ساماندهی محورهای حادثه‌خیز نهاوند/۱۱۲ کشته و زخمی طی ۵ ماه

نهاوند با دارا بودن ۹۰ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی نیازمند توجه بیشتر برای ساماندهی است کمااینکه برجای ماندن ۱۱۲کشته و زخمی طی ۵ماه نخست امسال این امر را موردتاکید قرار می دهد.

یکی از عوامل توسعه و رونق اقتصادی در هر منطقه وجود زیرساخت‌های مناسب سرمایه‌گذاری است که در این میان امروز این زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلفی تعریف‌شده که محورهای مواصلاتی نیز جزئی از اهم موارد موردتوجه است.

درست است که طی سال های اخیر اقداماتی در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل در استان همدان انجام شده اما همچنان باید گفت برای بهبود زیرساخت‌های راه استان همدان با توجه به پتانسیل‌های موجود آن‌چنان‌که باید کار نشده و متأسفانه سهم محرومیت نهاوند از این مهم بیشترین عیار را دارد.

تصادف؛ واژه‌ای آشنا، دل‌خراش، هولناک و شاید هم تکراری و عادی در اکثر محورهای ارتباطی برای مردمان دیار نهاوند است تصادف؛ واژه‌ای آشنا، دل‌خراش، هولناک و شاید هم تکراری و عادی در اکثر محورهای ارتباطی برای مردمان دیار نهاوند است و تیترهایی که رسانه‌های نهاوند در این خصوص در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود منتشر می‌کنند این هراس را برای هر شهروند ایجاد می‌کند که شاید نسخه نویسی مرگ در جاده های نهاوند برای من هم اتفاق بی افتد!

امروزه تعدد خودروها در محورهای شهری و برون‌شهری با توجه به عدم توسعه زیرساخت‌های موجود در نهاوند و محورهای مواصلاتی آن احتمال وقوع تصادفات را بیش از هر نقطه دیگر استان بیان می‌کند اما در این میان علاج کار کجاست؟ آیا به بهانه اینکه اعتبارات تخصیص نیافته‌اند و یا اینکه کشور تحریم است می‌توانیم جان باختن یا مجروح شدن اعضای خانواده خود و یا آشنایان را ببینیم و سخن نگوییم و یا اقدامی از پیش نبریم!؟

خالی از لطف نیست به این مسئله هم اشاره‌ای شود که آیا صرف بازدید از محورهای حادثه خیز توسط کارناوال‌های مسئولین که هرازگاهی انجام می‌شود می تواند  ساماندهی و ایمن‌سازی آن در مدتی کوتاه را محقق کند؟ و آیا با حلوا؛ حلوا گفتن دهان شیرین می‌شود!؟

عباس مرادیان یک راننده کرمانشاهی که بر خودروی نفت‌کش سوار است در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ما به‌صورت مستمر از محورهای نهاوند به خصوص محور نهاوند آورزمان و محور نهاوند کرمانشاه در حال تردد هستیم.

وی ادامه داد: اخیر ا بنده با مشکلات عدیده در تأمین لاستیک و قطعات خودرو مبلغ ۱۲ میلیون تومان لاستیک خریده‌ام که متأسفانه به دلیل وجود چاله‌ های موجود در محور نهاوند - آورزمان که مدت چندانی هم از آسفالت آن نمی گذرد! شاهد از بین رفتن آن ها هستم.

کم‌عرض بودن محور نهاوند - آورزمان و نهاوند - کرمانشاه

این راننده نفت‌کش با اشاره به کم‌عرض بودن محور نهاوند - آورزمان و نهاوند - کرمانشاه، گفت: سال‌ها است با توجه به شغل خود از این محور در ساعت‌های مختلف تردد کردم که متأسفانه شاهد صحنه‌های دل‌خراشی از تصادفات نیز بوده‌ام.

وی با اشاره به حادثه دل‌خراش سوختن سرنشینان خودرو سمند در محور نهاوند - کرمانشاه، گفت: چرا در سایر نقاط کشور پروژه‌های عظیم راه باسرعت بیشتری انجام می‌شود اما در نهاوند راهسازی ها چندین سال به بهانه‌های مختلف به طول می انجامد؟

۱۱۲ کشته و زخمی طی ۵ ماهه نخست سال جاری در محورهای نهاوند

سروان روح‌الله گمار رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: طی پنج‌ماه نخست سال جاری در مجموع ۷۷ فقره تصادف فوتی و جرحی در محورهای شهرستان نهاوند رخ‌داده که براثر آن ۱۱ نفر فوت و ۱۰۱ نفر مجروح شده‌اند.

وی بابیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در محورهای شهرستان نهاوند ۱۰ فقره تصادف فوتی رخ‌داده که ۱۱ نفر مجروح شده اند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴ فقره با ۲۰ نفر فوتی بوده ازلحاظ تعداد فوت‌شدگان ۴۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند، گفت: در خصوص تصادفات جرحی نیز طی ۵ ماهه نخست سال جاری ۴۷ فقره تصادف با ۱۰۱ نفر مجروح در شهرستان رخ‌داده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۶ فقره تصادف با ۱۲۷ مجروح بوده ۲۱ درصد شاهد کاهش تصادفات جرحی در شهرستان بوده‌ایم.

وی با اشاره به گشت‌های مستمر عوامل پلیس‌راه در محورهای مواصلاتی شهرستان نهاوند، گفت: امیدواریم با توجه اقدامات پیشگیرانه پلیس‌راه شهرستان و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان شاهد کاهش آمار تصادفات در محورهای پرخطر شهرستان باشیم.

محورهای اصلی و فرعی شهرستان نهاوند ازنظر ایمنی مناسب نیست

سروان گمار افزود: متأسفانه محورهای اصلی و فرعی شهرستان نهاوند ازنظر ایمنی مناسب نبوده به حدی که عدم رعایت حریم‌ها توسط برخی ادارات خدمات موجب بروز حوادث و سوانح دل‌خراش می‌شود.

رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند در خصوص محورهای حادثه‌خیز شهرستان، گفت: در حال حاضر کیلومتر ۷ یا ۸ محور نهاوند - نورآباد بعد از سراب گاماسیاب دارای پیچ بسیار خطرناکی است که با توجه به عبور اتوبوس از این محور هرلحظه امکان وقوع تصادفات جبران‌ناپذیر وجود دارد.

وی نقاط دیگری همچون تقاطع روستای زرامین و گیان، محور نهاوند آورزمان، تقاطع شهرک در محور نهاوند کرمانشاه و تقاطع روستاهای وهمان و علمدار را از دیگر نقاط حادثه‌خیز در محورهای اصلی و فرعی شهرستان عنوان کرد و گفت: در راستای ایمن‌سازی این محورها اقداماتی صورت گرفته اما کافی نبوده و آن‌چنان‌که شایسته است نیست.

سروان گمار با اشاره برخی کم‌کاری‌ها در شهرستان گفت: متأسفانه در شهرستان نهاوند برای خط‌کشی محورها، نصب تابلوهای هشداری و غیره مانده‌ایم درعین‌حال در سایر نقاط استان این وضعیت بهتر پیش می رود.

شناسایی ۹۰ نقطه حادثه‌خیز و ایجاد علائم هشداری

وی با اشاره شناسایی ۹۰ نقطه در قبل و بعد از پیچ‌ها و پل‌ها علائم هشداری و شیار ایجاد کرده‌ایم، گفت: خوشبختانه با انجام این اقدامات تابه‌حال از وقوع تصادفات کاسته شده بازهم جای کار دارد.

وی با اشاره به سهم ۷۵ درصدی خطای انسانی در بروز تصادفات، گفت: متأسفانه بیشترین تصادفات شهرستان نهاوند متعلق به افراد بومی شهرستان است که این مهم با ثبت شماره ملی و پلاک خودرو محرز می‌شود لذا باید ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از هرگونه سبقت و سرعت غیرمجاز خودداری کنیم چراکه بروز تصادفات عواقب اجتماعی فراوانی به دنبال دارد.

سروان گمار با اشاره به افزایش آمار تصادفات در تابستان به سبب تردد موتورسواران، کمباین‌ها و تراکتورها در محورهای مواصلاتی شهرستان، گفت: متأسفانه موتورسواران و کمباین داران و تراکتورها، در ساعات پایانی روز در حاشیه محورهای اصلی و فرعی بدون چراغ و یا علائم هشداری حرکت می‌کنند که منجر به وقوع حوادث دل‌خراش می‌شود لذا تقاضا داریم کشاورزان و همه هم‌وطنان به این مهم نیز توجه داشته باشند.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای محورهای مواصلاتی نهاوند

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه ساخت پروژه ۴ خطه کردن محور نهاوند آورزمان خبر داد و گفت: مجوز مناقصه ۱۰ میلیارد تومانی برای محور نهاوند، فیروزان تا سه‌راهی کنگاور انجام و اسناد آن نهایی شده و به‌زودی مناقصه آن برگزار خواهد شد.

وی از اختصاص اعتبار برای آسفالت  یا بهسازی ۲۶.۵ کیلومتر راه روستایی ازجمله مسیر سراب گیان خبر داد و گفت: اعتبار این بخش به‌صورت کامل جذب‌شده و در بیشتر مسیرها کار آغازشده یا با تأمین مصالح آغاز خواهد شد.

پیشنهاد ممنوعیت عبور و مرور ماشین‌های سنگین در محور نهاوند آورزمان ارائه‌شده است

بهرام نیا گفت: مجوز احداث و آسفالت بیش از ۲۸ کیلومتر دیگر از راه‌های روستایی شهرستان ازجمله مسیر نهاوند، دهفول راه به طول ۶ کیلومتر اخذشده که اسناد این بخش هم برای مناقصه آماده است.

وی در خصوص پروژه محور آورزمان، گفت: مقرر شده پیمانکار فعلی ظرف ۲ ماه کار خود را در این مسیر تمام و به‌وسیله پیمانکار بعدی که مشخص‌شده کار آسفالت آن انجام پذیرد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، گفت: به‌منظور کاهش تصادفات جاده‌ای، طرح ممنوعیت مجدد عبور و مرور ماشین‌های سنگین از محور نهاوند، آورزمان با توجه به فرارسیدن ایام اربعین ارائه و مقرر شد در کمیسیون ایمنی استان مطرح و پیگیری شود.

به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه کار استان در دستور کار است

محمود رضا عراقی معاون استاندار همدان نیز در خصوص پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی نهاوند، گفت: اقدامات خوبی در راستای جذب اعتبار انجام‌شده اما آنچه امروز در اولویت است به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام سنوات قبل است.

وی با اشاره پروژه‌های جدید حوزه راه در نهاوند، گفت: در خصوص پروژه محور نهاوند گیان به طول بیش از ۱۷ کیلومتر و یک یا دو پروژه دیگر این پروژه‌ها به مناقصه گذاشته‌شده اما استقبالی صورت نگرفته است.

معاون استاندار همدان، گفت: به دنبال راه‌های جایگزین برای تسریع در این روند هستیم تا بخشی از مشکلات شهرستان در بحث راه و شهرسازی مرتفع شود.

پیمانکار قطعه ۴ محور نهاوند آورزمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ۱۵ درصد از عملیات اجرایی این قطعه مانده که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

علیرغم اقدامات صورت گرفته و قول‌های مساعد مسئولین استان برای ساماندهی محورهای حادثه خیز نهاوند متاسفانه این حکایت همچنان باقی است چراکه در حال حاضر اجرای پروژه ها درگیر بروکراسی اداری شده است.

دو محور اصلی نهاوند آورزمان و نهاوند کرمانشاه در ایام خاصی همچون اربعین، معبر تردد بسیاری از زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که با توجه به اهمیت موضوع و در پیش بودن اربعین حسینی ساماندهی سریعتر این دومحور مورد تاکید است تا باردیگر شاهد فجایعی که سال های قبل در این محور رخ داده، نباشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار