کد خبر: ۴۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
معاون استاندار آذربایجان غربی:
ارومیه - معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: پایانه مرز رازی در حال ساخت، تکمیل و راه اندازی است.
به گزارش آرانیوز، رضا حسینی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی بیش از ۹۷۰ کیلومتر مرز مشترک باسه کشور داشته و یک پنجم پایانه های کشور یعنی پایانه های صادرات،واردات کالا در استان آذربایجان غربی واقع شده است اظهارداشت: یکی از پایانه های مهم، پایانه مرز رازی خوی بوده در حال ساخت، تکمیل و راه اندازی است.

وی ادامه داد: به لحاظ اینکه استان آذربایجان غربی در نظر دارد در حوزه ورود و خروج کالا و استفاده از ظرفیت های مرزی، شهرستان خوی را به عنوان یکی از قطب های تجاری خودش قرار دهد که در این راستا سرمایه گذاری در راه خوی به قطور هم انجام می پذیرد که به عنوان یک راه ترانزیتی تبدیل بشود.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر خوش تنها راه آهن ایران به سمت کشورهای اروپایی از این شهرستان می گذرد که یکی از ویژگی های این شهرستان  محسوب می شود عنوان کرد: استان آذربایجان غربی سه فرودگاه دارد که یکی از آن مجهزترین فرودگاه ها، فرودگاه خوی است.

وی ادامه داد: در حوزه ی معادن بیش از ۱۰ درصد معادن ایران در استان آذربایجان غربی واقع شده است که شهرستان خوی هم درواقع یکی از قطب های مراکز معدن ، چه در حوزه ی سنگ های تزئینی و چه در حوزه ی سیلیس می باشدکه در آینده اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.

حسینی با بیان اینکه یکی از این محورها بحث شهرستان خوی،بحث استفاده از ظرفیت های تجاری منطقه است افزود: یک زمانی مسیر تردد کالاهای اروپای شرق و غرب اروپا از مسیر آذربایجان غربی بیشتر عبور داده می شد که به لحاظ یک سری مسائل این مسیر به سمت جنوب سوق پیدا کرد که در این مورد کوتاهی کردیم.

وی اضافه کرد: یکی از قابلیت های بخش خدمات هم حوزه حمل و نقل و لجستیک است که این قابلیت و این ویژگی منحصر به استان آذربایجان غربی بوده و قابلیت این استان هم از سایر استانها بیشتر بود که متاسفانه  در حوزه ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و ایجاد آزاد راهها و یا حمل و نقل ریلی راهها غفلت و کوتاهی صورت گرفته است اما بنا داریم این ظرفیت ها را ارتقا بدهیم و از این مزیت ویژه منطقه ای و جغرافیایی استفاده کنیم.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: یکی از محوری ترین پروژه ها در اغلب شهرستان ها مخصوصا در شهرستان خوی ایجاد مراکز لجستیک است که با تکمیل پایانه مرز رازی می تواند زنجیره ی ارزشی را برای ما فراهم کند.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته های مردم خوی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است خاطر نشان کرد: این موضوع در هیئت دولت تصویب شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس تایید شده که درصحن مجلس شورای اسلامی هم به تصویب می رسد..

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی از ایجاد کارخانه نساجی در خوی با همکاری کشور ترکیه  خبر داد و افزود: زمین و محل کارخانه و نیز میزان آب و مصرف گاز آن مشخص و تامین شده که موجب ایجاد اشتغالزایی بیشتری در این شهرستان خواهد شد که امیدواریم خوی را به عنوان مرکز نساجی استان آذربایجان غربی تبدیل کنیم.

وی همچنین از ایجاد کارخانه سنگ یا فرآوری سنگ از معادن سنگ خوی که معادن بی نظیر در این شهرستان قرار گرفته خبر داد و گفت: کارخانه سنگ یا فرآوری سنگ از معادن خوی در آینده یکی از کارخانجات مدرن کشور در این منطقه ایجاد خواهد شد که یکی از برنامه های توسعه استان است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار