کد خبر: ۳۹۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
ترامپ وقتی برجام را پاره کرد، امیدوار بود در داخل بگومگوی سیاسی آن ‌طور بالا بگیرد که یک دو قطبی پدید آید.
به گزارش آرانیوز، ترامپ وقتی برجام را پاره کرد، امیدوار بود در داخل بگومگوی سیاسی آن ‌طور بالا بگیرد که یک دو قطبی پدید آید.
دشمنان به ویژه منافقین در انتظار فضایی در کشور هستند که آیین گفت‌وگو در درون نظام به مسیری منحرف شود تا سرویس ‌های جاسوسی دشمن بتوانند در درون شکاف موجود اوضاع را به هم بریزند. آنها در دی ماه گذشته گمانه خود را در مورد شکاف در درون تست کردند و در چند شهر به خیابان ‌ها آمدند. همین تست را در اواسط مرداد امسال انجام دادند و نتیجه‌ ای نگرفتند. دشمن از اینکه بتواند در درون، رخنه ‌ای برای آشوب داشته باشد، ناامید است.
آنچه دیروز در جریان سوال از رئیس‌ جمهور در مجلس اتفاق افتاد پدیده میمون و مبارکی بود که می ‌تواند نمادی از ادب گفت‌وگو در درون نظام باشد. نمایندگان سؤال کننده صریح، شفاف، روشن و بی ‌پرده سخن گفتند و سؤالات خود را بدون سانسور اما در کمال ادب و نزاکت سیاسی طرح کردند. به طوری ‌که رئیس‌ جمهور اعتراف کرد این سؤالات، سؤالات مردم نیز هست.
هر ناظر خارجی و داخلی که گفت‌وگوهای مجلس را پی گیری می‌ کرد این احساس را داشت که یک نظم و ادب دموکراتیک بر گفت‌وگوها حاکم است. دنیا بداند در 40 سالگی انقلاب با یک نظام مستقر، آزاد و مستقل با قوای هوشمند رو به ‌روست. سؤالات نمایندگان، طبیبانه و در جستجوی راه‌ حلی برای برون رفت از مشکلات بود. پاسخ‌ های رئیس ‌جمهور نیز نمادی از تلاش دولت برای حل مشکلات کشور بود. اینکه این پاسخ‌ ها 
چقدر ناظر به سؤالات نمایندگان بود را باید به داوری مردم واگذار کرد.
خود نمایندگان در رأی‌ گیری از 5 سؤال فقط پاسخ به یک سؤال را قانع ‌کننده دانستند و چهار سؤال دیگر را نپذیرفتند که قانع‌ کننده بوده است. رئیس ‌جمهور نیز در اظهارات خود گفته بود؛ «حتماً ما اشتباه داشتیم و باید جبران کنیم.» او همچنین گفت قبول دارد که آمریکا از برجام تخلف کرده است اما امیدوار است از مشکلات عبور کند. او تأکید کرد که نمی‌ گذارد 
توطئه‌ های آمریکا موفق شود، حتماً با کمک مجلس و ملت در برابر توطئه‌ ها خواهد ایستاد.
رئیس‌ جمهور همان طور که پیش ‌بینی کرده بود از مجموعه‌ گفتگوهای دیروز در مجلس و پاسخ‌ های وی، دشمنان ایران در کاخ سفید خوشحال نشدند. شاید این یکی از بهترین و ملموس ‌ترین نتایج مذاکرات دیروز مجلس باشد.
مسائل دولت و مجلس مربوط به خودمان است. این دو نهاد از مردم رأی گرفته ‌اند و با یک نظم دموکراتیک در جایگاه‌ های خود انجام وظیفه می ‌کنند. رفتار آنها باید نمادی از استقلال کشور در برخورد با مسائل باشد و از تحریکات دشمن به دور باشند. چامسکی، نظریه ‌پرداز آمریکایی چند روز پیش گفته بود؛ آمریکا از استقلال دولت ایران عصبانی و ناراضی است و دلیل خصومت کاخ سفید علیه ملت همین است.  ما می ‌توانیم از زبان سیدالشهدای انقلاب اسلامی، شهید بهشتی خطاب به مقامات کاخ سفید بگوییم؛ «ای آمریکا! از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.»
محتوای گفتگوی مجلس با رئیس‌ جمهور مهم است. باید دید چرا نمایندگان از پاسخ 5 سؤال فقط از یک سؤال قانع شدند؟ قطعاً همین داوری هم ممکن است در مردم وجود داشته باشد که رئیس ‌جمهور در هفته دولت باید تک ‌تک وزرا را موظف کند برای اقناع افکار عمومی یک بار دیگر با نگاه خریداری به سؤالات نمایندگان و توضیحات آنها بنگرند و چون در مجلس فرصت کافی وجود نداشت، آنها این پاسخگویی را متکفل شوند. البته در شرایط حساس کنونی که دولت فاقد سخنگوست، آن هم در شرایطی که انبوهی از سؤالات در جامعه وجود دارد، آقای روحانی باید فکری برای روشن کردن افکار عمومی نسبت به کارکرد دولت کند.
 به هر حال مجموعه گفتگوها در مجلس و پاسخ‌ های رئیس‌ جمهور نشان ‌دهنده بلوغ سیاسی این دو مجموعه از نظام در برخورد با مسائل حیاتی انقلاب است. ادب گفتگو و نظم دموکراتیک، پرداختن به این موضوع مثال‌ زدنی و از تجربیات خوب مردم‌ سالاری دینی محسوب می ‌شود.

محمد کاظم انبارلویی

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار