کد خبر: ۳۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
گروه‌های سیاسی در عراق اعلام کردند که فرستاده آمریکا در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، فشارهایی درباره تشکیل دولت عراق تحمیل می‌کند ولی این اقدامات محکوم به شکست است.
به گزارش آرانیوز، به نقل از المیادین، «برت مک‌گورک» فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا به ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با داعش، در آستانه سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) و مدیر دفتر امور تروریستی در خزانه‌داری آمریکا، وارد بغداد شد.

مک‌گورک با «اسامه النجیفی» معاون رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرد. النجیفی به مک‌گورک پیشنهاد دیدارها و نشست‌هایی با طرف کُردی و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر را مطرح کرد ولی مک‌گورک به نتایج رایزنی‌هایش با جریان‌های کُردی و نتایج سفرش به واشنگتن قبل از حضورش در بغداد، اشاره کرد.

«شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» در این‌باره تصریح کرد که فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا فشارهایی را درباره تشکیل دولت تحمیل می‌کند. وی فاش کرد که آمریکا به شکل علنی در تشکیل دولت در عراق مداخله می‌کند تا در برخی موارد شخصیت‌های مدنظر خود را تحمیل کند.

وی هشدار داد در صورتی‌که این تحرکات مداخله‌آمیز آمریکا ادامه داشته باشد نمی‌توان دیگر ساکت ماند.

از سوی دیگر، ائتلاف انتخاباتی «الفتح» به ریاست «هادی العامری»، اعلام کرد فشارهای فرستاده آمریکا برای تشکیل ائتلاف‌ها در عراق «شکست خورده است و «هرگز دولتی بدون الفتح و سائرون- به ریاست «مقتدی صدر»- تشکیل نمی‌شود». ائتلاف الفتح پیش‌بینی کرد که امور برای تضمین مشارکت سائرون در دولت عراق طی 2 روز آینده نهایی می‌شود.

از سوی دیگر، «محمد محیی» سخنگوی رسمی گردان‌های «حزب‌الله عراق» خاطرنشان کرد که واشنگتن برای جلوگیری از همپیمانی میان ائتلاف‌های الفتح و سائرون تلاش می‌کند و «مداخله آمریکا مانع از تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر می‌شود».

محیی یادآور شد که «آینده حضور آمریکا در عراق در گرو این مساله است که چه کسی دولت را رهبری خواهد کرد». از این‌رو واشنگتن تلاش می‌کند تا برای عراق نخست‌وزیری را تحمیل کند که همسو با سیاست‌های آن حرکت کند.

محیی در ادامه فاش کردکه برخی نمایندگان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد فراخوانده شدند و آنها با خودروهای متعلق به آمریکا به سفارت رفتند.

طبق این گزارش، یک منبع مطلع اعلام کرد که رئیس سیا و مدیر دفتر امور تروریسم در خزانه‌داری آمریکا، امروز- چهارشنبه- وارد بغداد خواهند شد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار