کد خبر: ۳۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
ارومیه – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با اعطای جایزه ملی شمس و مولانا به هنرمندان و محققان کشور زمینه معرفی شمس تبریزی در ابعاد بین المللی فراهم شود.
به گزارش آرانیوز، سیدعباس صالحی دوشنبه شب در آیین افتتاح چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا با اشاره به شخصیت والای شمس تبریزی و تاثیر وی بر روی مولانا افزود: با اعطای جایزه ملی شمس و مولانا به محققان، پژوهشگران و مخافر باید شخصیت این عارف نامی در سطح دنیا شناسانده شود.

وی با بیان اینکه شهر خوی زادگاه مفاخر ادبی، علمی و دینی زیادی در کشور است اظهارداشت: وجود مزار شمس تبریزی که تحول عرفانی در مولوی شد در این شهرستان نشانه تاریخ درخشان این شهرستان است.

صالحی با بیان اینکه شمس تبریزی دفتری بی آغاز و بی پایان است، افزود: اطلاعات کمی از این شخصیت عرفانی در دست بوده و دو سال زندگی وی با مولوی به عنوان دوران تاریخ ساز و انسان ساز، معرف این چهره عالم عرفان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه  شمس به عنوان خورشیدی بر عالم ادب تابید و انوار آن تا بقای جهان ساطع می شود افزود: شمس شخصیت پر رمز و رازی است و او می آید و مولوی را مدهوش و  شیدای خود می کند و عالمی دیگر را می پیماید که این نشانه آن است که شمس چیزی کمیاب داشته و اگر نگوییم نایاب، شمس برای ما دفتر بی آغاز و انجام است.

صالحی در ادامه خواستار معرفی شخصیت شمس تبریزی در سطح بین المللی شد و عنوان کرد: نقطه‌ای که می‌توان به آن اندیشید، جایزه ملی شمس و مولانا است که در افق‌های مختلف مؤثر بوده و از طریق آن حوزه‌های مختلف شخصیت شمس و مولانا نمایان می‌شود.

چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، مولانا پژوهان، سفیران و کارداران چند کشور خارجی دوشنبه شب در خوی آغاز بکار کرد.

جشنواره ملی آیین ها، آواها و نمادها هم همزمان با برگزاری این همایش (۵ تا ۷ شهریور سال جاری) در خوی برگزار می شود و در این فستیوال، ۴۶ اثر از بین ۱۳۸ اثر ارسالی به این بخش به مرحله داوری راه یافته و ۹ اثر برگزیده جهت اجرا انتخاب شده است.

آیین اختتامیه این همایش در هفتم شهریور سال جاری و همزمان با عیدغدیرخم با حضور علی اصغرمونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بارگاه شمس تبریزی برگزار می شود.

شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به شیخ پرّان و زر دوز بود.

کتاب مقالات شمس شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

کتاب تماشای خورشید نیز که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از مقالات شمس بوده، توسط بهنام رجب پور و حسین صبوری با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار