کد خبر: ۳۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
دولت دلایل تاخیر را اعلام کند
مردم کرمان به پروسه انتخاب استاندار به عنوان یکی از رکوردهای دولت برای تاخیر در تصمیم گیری نگاه می کنند در حالی که در شرایط کنونی مدیریت تثبیت شده مهمترین نیاز استان است.

سکوت عجیب دولت برای انتخاب استاندار کرمان/ ۹۰ روز گذشت

استان کرمان هشتم خرداد ماه سال جاری شاهد استعفای غیر منتظره استاندار بود، چند روز بعد از استعفای رزم حسینی دلیل این اقدام مشکلات شخصی اعلام شد، اینکه دلیل استعفای استاندار چه بوده دیگر برای کسی مهم نیست و حتی دیگر مردم از استعفای ناگهانی استاندار تعجب نمی کنند اما آنچه که به موضوع مهم تبدیل شده است این است که چرا دولت در شرایطی که کشور در معرض تحریم قرار دارد تکلیف مدیریت استان کرمان را به عنوان بزرگترین استان کشور مشخص نمی کند؟

چرا دولت فرصت سوزی می کند؟/  مانع بازنشستگی در راه فدایی

 مدیریت هدفمند، طولانی مدت و تثبیت شده برای مقابله با فساد اقتصادی، احتکار، برنامه ریزی برای تامین کالاهای اساسی و مدیریت اقتصادی مقاومتی و توسعه و محرومیت زدایی و مقابله با خشکسالی در استان و هزاران برنامه دیگر تنها زمانی انجام می شود که مدیران میانی با یک برنامه ریزی منسجم و تثبیت شده مواجه باشند.

سوال مردم کرمان این است که مشخص کردن استاندار کرمان در زمانی بیش از سه ماه برای هیئت دولت دارای ارجحیت نبوده یا جزو اولویتها محسوب نمی شده است؟ با این وجود همه در یک چیز تصمیم مشترک دارند و آن انتخاب فردی بومی برای مدیریت کرمان است

محمد جواد فدایی به عنوان سرپرست استانداری کرمان سعی کرده در این مدت خلاء وجود استاندار را رفع کند اما بدون شک مسئولیتها و حوزه اختیارات استاندار در مقایسه با سرپرست بسیار بیشتر است، رسانه های کرمان درخواستهای مکرر مردم، مسئولان و ائمه جمعه کرمان برای معرفی سریع استاندار را به گوش مسئولان دولت رسانده اند اما در حالیکه سه ماه از سرپرستی فدایی در استانداری گذشته است هنوز خبری از تعیین تکلیف مدیریت ارشد کرمان نیست.

نکته اینکه جناح های مختلف سیاسی، مردم و مسئولان بر روی استانداری فدایی در کرمان تجمیع کرده اند اما هنوز وی که گزینه اصلی استانداری کرمان است حکم خود را دریافت نکرده و گفته می شود مشکل اصلی در این مسیر، بازنشستگی فدایی است.

درخواست تعیین تکلیف استاندار حتی به خطبه های نماز جمعه کرمان نیز کشیده شد و نمایندگان مجلس نیز بارها با درخواست از وزارت کشور حتی بحث پیگیری قانونی دلیل تاخیر را نیز مطرح کرده اند اما دقیقا مشخص نیست چرا تاکنون این مشکل رفع نشده است.

سوال مردم کرمان این است که مشخص کردن استاندار کرمان در زمانی بیش از سه ماه برای هیئت دولت دارای ارجحیت نبوده یا جزو اولویتها محسوب نمی شده است؟ با این وجود همه مسئولان، ائمه جمعه، مردم و کارشناسان استان کرمان در یک چیز تصمیم مشترک دارند و آن انتخاب فردی بومی برای مدیریت استاندار کرمان است.

نه مردم و نمایندگان کرمان به استاندار غیربومی

شایعاتی در خصوص معرفی استاندار یکی از استانهای غربی برای مدیریت در استان کرمان این روزها نگرانی را در خصوص معرفی استاندار بیشتر هم کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ما یک انتظار از وزارت کشور در شرایط کنونی داریم و آن انتخاب استانداری بومی برای کرمان است چون دولت زمانی برای هدر رفت بیشتر فرصت در کرمان ندارد، عملا مدت کوتاهی از عمر دولت فعلی برای مدیریت میان مدت و بلند مدت در کرمان وجود دارد و باید فردی برای استانداری کرمان معرفی شود که با شرایط این استان آشنایی داشته باشد.

محمدرضا پور ابراهیمی بیان داشت: من هم در جریان روند انتخاب استاندار نیستم، در ابتدا وزارت کشور از ما خواست گزینه های پیشنهادی را به دولت معرفی کنیم که ما بلافاصله این کار را انجام دادیم و چهار گزینه را مشخص کردیم که در نهایت به یک نفر رسید اما هنوز هم تعیین تکلیف نشده است.

من هم در جریان روند انتخاب استاندار نیستم، در ابتدا وزارت کشور از ما خواست نام گزینه های پیشنهادی را به دولت بدهیم که ما بلافاصله این کار را انجام دادیم و چهار گزینه را مشخص کردیم که در نهایت به یک نفر رسید اما هنوز هم تعیین تکلیف نشده است

وی گفت: فدایی گزینه بسیار خوبی برای استانداری کرمان است اما از وزارت کشور می خواهیم به هر دلیلی که در این انتخاب مانعی وجود دارد در اسرع وقت مشکل را تعیین تکلیف کند تا بیش از این زمان از دست نرود.

وی بیان کرد: کرمان در شرایطی قرار دارد که با پدیده های خشکسالی، مشکلات اقتصادی، لزوم توسعه اقتصاد مقاومتی و بالفعل کردن پتانسیلهای بالقوه مواجه است مسلما باید در زمانی بسیار اندک استاندار کرمان معرفی می شد و زمان سرپرستی هم قانونا سه ماه است و باید چاره اندیشی شود.

پور ابرهیمی گفت: فردی که برای استاندار کرمان باید معرفی شود مسلما باید با نقاط ضعف و قوت استان آشنا باشد، در شرایطی که تحریم ها وجود دارد باید مباحث اقتصادی را با دقت تحلیل و برنامه ریزی کند و زمان را از دست ندهد.

از وزارت کشور گلایه داریم

وی بار دیگر با گلایه از تصمیم گیری طولانی وزارت کشور گفت: تصور نمی کنم انتخاب استاندار یک استاندار دارای اولویت نباشد و نیاز باشد ۹۰ روز بگذرد ضمن اینکه مسئولان در کرمان از جناح های مختلف با هم همدلی و همراهی دارند و در صورت انتخاب استاندار بومی آماده همکاری با وی هستند.

طولانی شدن انتخاب استاندار کرمان توسط وزارت کشور بازار شایعات را هم داغ کرده است که یکی از این شایعات بازنشسته شدن فدایی است و اینکه دولت در حال رایزنی برای حل این مشکل پس از تصویب عدم بکار گیری بازنشستگان در دولت است.

انتخاب سریع استانداری بومی ضروری است

حسین امیری خنامانی، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: ما چند روز بعد از استعفای رزم حسینی بعد از مشورت با وزارت کشور برای معرفی گزینه های نمایندگان جلسه ای تشکیل دادیم و چهار گزینه را معرفی کردیم پس مردم باید بدانند نمایندگان بلافاصله اقدامات لازم را برای معرفی سریع استاندار شروع کردند.

وی بیان کرد: تا جایی که می دانم هیئت دولت هیئتی سه نفره برای معرفی استاندار دارد که باید از بین گزینه های مطرح تصمیم گیری کند و تمام این گزینه ها هم بومی بودند و هنوز هیچ اطلاع رسانی رسمی از انتخاب استاندار غیر بومی در کرمان نشده است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس گفت: توقع ما این است که وزارت کشور برای انتخاب استاندار با مجمع نمایندگان همراهی داشته باشد تا بتوانیم در آینده همکاری بهتری داشته باشیم.

انتظار داریم دولت به صورت جدی در این خصوص ورود کند و زمینه لازم را برای معرفی سریع استاندار مهیا کند

وی در خصوص تاخیر در انتخاب استاندار هم گفت: انتظار داریم دولت به صورت جدی در این خصوص ورود کند و زمینه لازم را برای معرفی سریع استاندار مهیا کند.

در حالیکه سخنگوی مجمع نمایندگان چند هفته قبل گفته بود که اگر دولت در زمان کوتاه استاندار را معرفی نکند مراحل قانونی کار را در مجلس شروع خواهد کرد اما از آن زمان تاکنون نمایندگان نیز سکوت کرده اند و به نظر می رسد هنوز کسی نمی داند کلید دولت چه زمانی این قفل  ۹۰ روزه را باز می کند.

همه چیز در خصوص استانداران کرمان بعد از انقلاب

دوران مدیریتی استانداران کرمان از پنج ماه تا ۱۰۰ ماه در نوسان بوده است. محمدعلی احمدی، اولین استاندار پس از پیروزی انقلاب، تنها پنج ماه توانسته بر صندلی مدیریت ارشد استان هشت تکیه بزند. با اتمام این دوره کوتاه، او جای خود را به حمید بهرامی داده که همچون استاندار بعدی خود، یعنی غلام‌عباس زارع تنها ۹ ماه استانداری کرده باشد.

سامت ۹ ماه استان کرمان را با حکم سرپرستی مدیریت کرده است ،پس از وی، عبدالحسین ساوه در چهارم خردادماه ۵۹ به کرمان می‌آید و پس از یک دوره ۱۶ ماهه، جای خود را به حمید میرزاده، رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی کشور می‌دهد در سال ۶۴ سید حسین مرعشی استاندار کرمان می‌شود.

مرعشی یک دوره کمتر از ۱۰ سالۀ مدیریتی را تجربه کرده است او هشت سال و سه ماه، به رتق و فتق امور استان پرداخت اما وی نیز تغییر کرد و با رفتنش، مرتضی بانک، به خیابان پاسداران آمد و وی نیز ۴۸ ماه استاندار بود.

مسعود محمودی هم که بعد از مرتضی بانک، سکان‌داری استان هشت را عهده‌دار شد، چهار سال در اتاق شماره هشت ساختمان پاسداران ساکن بود. بعد از او، اواسط پاییز سال ۸۰ ، مهندس محمدعلی کریمی، استاندار شد به مدت چهار سال.

کریمی بلافاصله بعد از آمدن محمود احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد و محمد رئوفی‌نژاد استاندار شد،دوران مدیریتی او ، هنوز به سه سال نرسیده که حبیب‌الله دهمرده را جانشین وی شد،دهمرده هم به دو سال نرسید که اسماعیل نجار منصوب شد.

نجار از خردادماه ۸۴ تا ۱۱ آذرماه ۹۲ استاندار کرمان ماند و سپس جای خود را به علی‌رضا رزم‌حسینی داد و وی نیز به عنوان آخرین استاندار کرمان در روز ۸ خردادماه سال ۹۷ از سمت خود استعفا داد تا همگان در انتظار استاندار جدید کرمان باقی بمانند.



نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار