کد خبر: ۳۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
اما و اگرهای مدیریت مصرف آب؛
اردبیل – فرسودگی شبکه و نشت آب بنا به گفته کارشناسان یکی از عوامل هدر رفت آب شرب در بیشتر شهرهای کشور بوده و این فرسودگی در شبکه آب استان اردبیل ۲۵ تا ۳۰ درصد عنوان می‌شود.
به گزارش آرانیوز، محمد میرزایی ناطق: فصل تابستان علاوه بر افزایش طاقت فرسای دمای هوا، موجب داغ شدن بحث های مرتبط با کمبود آب، مدیریت مصرف و کاهش مصرف می شود، این بحث در دوره خشکسالی که هم اکنون در اکثر مناطق کشور دیده می شود پررنگ و با قطع آب برخی مناطق در حالت بحران تداوم می یابد.

مدیریت مصرف موضوعی است که از سال های طولانی در رسانه ها، مطبوعات و امروزه در فضای مجازی به وفور پرداخت شده و هر نهاد و شخص مرتبط و غیرمرتبط به فراخور مقتضیات و دانش خود راهکارهایی برای آن بیان کرده است، اما شرایط کنونی در بحث مصرف آب و تنش های شکل گرفته نشان می دهد که نه این راهکارها اثرگذار بوده و نه دیدگاه علمی و عملی برای آن ارائه شده است.

شاید یکی از دلایل این عدم موفقیت نگرش تک بعدی به این موضوع بوده است، نگرشی که تنها مشترکان آب شرب را هدف گرفته و سهمی برای حوزه های کشاورزی و... و بویژه برای متولی اصلی این حوزه یعنی آب و فاضلاب و در واقع پروسه طولانی و پرهزینه تولید، انتقال و توزیع آب قائل نشده است.

مدیریت مصرف؛ شعار تک بعدی و بی اثر

این پروسه که از پیچیدگی های خاصی برخوردار بوده از نظر برخی کارشناسان یکی از مهمترین بخش ها برای مدیریت و کاهش مصرف آب است. بحثی که اهمیت آن پس از تشریح روند انتقال آب از منبع به تصفیه خانه و از تصفیه خانه به شبکه انتقال و توزیع مشخص می شود.

شبکه انتقال و توزیع آب که صدها و هزاران کیلومتر را شامل می شود، یکی از عواملی است که فرسودگی و نشتی و در صورت بی توجهی می تواند بخش عمده و قابل توجهی از آب تولیدی را با هدررفت روبرو کند. بنابراین ضرورت نشت یابی، ترمیم و بازسازی شبکه های فرسوده همواره باید از سوی شرکت های آب و فاضلاب در اولویت قرار گیرد.

اولویتی که رسیدگی و حل آن علاوه بر طولانی بودن و زمان بری، نیازمند اعتبارات ویژه به دور از هرگونه تنگ نظری و خساست مالی است.

در این شرایط فرسودگی شبکه آب استان اردبیل ۲۵ تا ۳۰ درصد عنوان می شود، رقمی که می تواند بخش عمده ای از تولیدات آب شرب این استان بویژه مرکز استان را به هدر داده و ضمن کاهش آب شرب توزیعی و بروز مشکلات در بین مشترکان، هزینه های قابل توجهی روی دست شرکت آب و فاضلاب اردبیل بگذارد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای شهری استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص فرسودگی شبکه آب استان اردبیل را از ۲۵ تا ۳۰ درصد بیان می کند و تاکید دارد که این رقم قابل ملاحظه ای است.

آمار فرسودگی شبکه آب اردبیل منطبق با نرم کشوری است

کاوه نظام خیاوی در عین حال این آمار را منطبق با نرم کشوری دانست و افزود: بخش زیادی از شبکه آب این استان طی ۵۰ سال پیش لوله گذاری شده بنابراین فرسودگی در شبکه قابل پیش بینی است.

وی با بیان اینکه بی شک فرسودگی شبکه احتمال نشتی آب را افزایش داده و موجب بالا رفتن مصرف آب تولیدی می شود، اضافه کرد: نشتی لوله های آب در بخش های مختلف به دلیل اینکه به چشم دیده نمی شوند ممکن است سال ها آب تولیدی را قبل از رسیدن به دست مشترکان هدر بدهند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای شهری استان با تاکید بر اینکه تلاش آبفای شهری اردبیل همواره رفع فرسودگی شبکه و جلوگیری از نشتی آب شرب است، یادآور شد: براین اساس اقداماتی نظیر اصلاح و ترمیم شبکه به صورت هدفمند در مناطقی از اردبیل به اجرا درآمده که نتایج بسیار مطلوبی در پی داشته است.

وی در تشریح این اقدامات صورت گرفته به منظور مدیریت توریع و مصرف آب شرب تاکید کرد که از سال ها پیش به منظور کاهش میزان فرسودگی شبکه و نیز جلوگیری از هدررفت آب در دل زمین، طرح های نشت یابی و ترمیم لوله ها به مرحله اجرا گذاشته شده است.

صرفه‌جویی ۲۲ لیتر آب در ثانیه با اصلاح ۶۰۰ کیلومتر شبکه

نظام خیاوی در این خصوص به نشت یابی و اصلاح ۶۰۰ کیلومتر از نشتی لوله آب اردبیل طی سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد که با اصلاح این میزان از هدر رفت ۲۲ لیتر در ثانیه آب جلوگیری و صرفه جویی شده است.

وی این رقم و آمار را بالا توصیف کرد و با بیان اینکه اجرای طرح های نشت یابی و ترمیم و اصلاح شبکه بسیار پرهزینه و نیازمند اعتبارات سنگین است، به اخذ اعتباراتی از محل اعتبارات ملی و استانی در این زمینه اشاره کرد و البته آن را ناکافی خواند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای شهری استان بروز اتفاق در شبکه آب اردبیل و سایر مناطق استان را از دیگر عوامل هدررفت آب برشمرد و ادامه داد: در این خصوص زمان رفع اتفاق را به صورت محسوسی کاهش داده ایم که همین روند در کاهش هدر رفت و صرفه جویی در مصرف تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد انفاقات مربوط به شبکه آب مرکز استان نیز طی یک سال گذشته کاهش یافته است، عنوان کرد: این مهم بی شک با اصلاح بخشی از شبکه آب شرب اردبیل محقق شده است.

اصلاح کل شبکه آب اردبیل نیازمند تدبیر و تعجیل است

به گزارش مهر، شاید اظهارات و پاسخ این مدیر مرتبط با حوزه مدیریت مصرف آبفای اردبیل چندان برای مشترکان برخی از مناطق استان و سایر مناطقی که با کمبود شدید آب مواجه هستند، قانع کننده نباشد اما رقمی که از صرفه جویی آب ناشی از اصلاح بخشی از شبکه ارائه کرد، قابل تامل بود.

صرفه جویی هزار و ۳۲۰ لیتری در هر دقیقه و نزدیک به ۸۰ هزار لیتری در هر ساعت و.... در هر روز رقم بسیار تامل برانگیزی است، از یک سو اسم این ارقام صرفه جویی است که باید موجب خرسندی شهروندان دل نگران از خشکسالی باشد و از سویی می دانیم که این صرفه جویی با اصلاح تنها ۶۰۰ کیلومتر از شبکه محقق شده و باز می دانیم که بخش عمده ای از نشت یابی شبکه صورت نگرفته است.

در این شرایط آبی تصور اینکه چه میزان آب تصفیه شده و یا نشده در انتقال و توزیع آب به شهروندان و مشترکان هدر می رود تصور خوشایندی نیست، ولی تاکیدی بر این نکته است که برای اصلاح و ترمیم کل شبکه استان باید تدابیر اعتباری و مالی و نیز برنامه ریزی اتخاذ شود. تدابیری که نیازمند تعجیل و سرعت است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار