کد خبر: ۳۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
زنجان-سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر صنایع‌دستی فلزی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های این اداره‌کل عنوان کرد.
به گزارش آرانیوز، الناز خدایی‌فرد با اشاره به اینکه هفته گذشته سیزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی را در زنجان پشت سر گذاشتیم، افزود: همانند ادوار گذشته، نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در جوار جشنواره ملی آش ایرانی با حضور ۱۳۰ غرفه صنایع‌دستی از ۳۱ استان و منطقه آزاد تجاری قشم برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه همه استان‌ها با رشته‌های شاخص خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند، ادامه داد: این نمایشگاه دومین نمایشگاه بزرگ صنایع‌دستی بعد از نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تهران بوده و همیشه پرمخاطب است و از طرف هنرمندان و صنعت‌گران و بازدیدکنندگان مورد اقبال قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با یادآوری اینکه یکی از کارهای امسال این بود که همه غرفه‌های صنایع‌دستی که از هر استان سه غرفه صنایع‌دستی حضور داشتند، حتما ملزم بودند که یکی از غرفه‌ها دارای بسته‌بندی باشد تا به اهدافی که در حوزه بسته‌بندی صنایع‌دستی تعیین کرده‌ایم، برسیم، تصریح کرد: خوشبختانه نیمی از غرفه‌داران، محصولات خود را با بسته‌بندی ارائه می‌کردند که این مهم می‌تواند یک گام موثر در راستای ارائه اثار شاخص‌تر در این زمینه باشیم.

خدایی‌فرد همچنین با اشاره به اینکه زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ثبت و لوح آن در مراسم اختتامیه به شهردار و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اهدا شد، اظهار کرد: ما ملیله را به عنوان مبدا جغرافیایی صنایع‌دستی ثبت کردیم. در واقع ملیله برای همیشه برای زنجان خواهد بود و خوشبختانه پیش‌داوری برای ثبت جهانی این موضوع نیز انجام شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین مشخصه ملیله زنجان چیست، افزود: ملیله در اعصار مختلف از زنجان به نقاط دیگر کشور رفته است. ملیله زنجان به دلیل ظرافت و خلوص نقره ۹۹ درصدی که در آن استفاده می‌شود و به خاطر ریزنقش‌هایی که دارد، بی‌همتا است. برگ فرنگ نیز یک ریزنقش است که در صنایع‌دستی ملیله زنجان مرود استفاده قرار گرفته و این برگ فرنگ، مختص ملیله زنجان است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، از ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر صنایع‌دستی فلز به‌عنوان یکی از اولویت‌های این اداره‌کل یاد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی استان زنجان کاربردی بوده و این یک اصل مهم است، لذا باید برای این امر یک پرونده ثبتی به عنوان شهر صنایع‌دستی فلزی تهیه کنیم که امیدواریم بتوانیم این امر را نیز محقق کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار