کد خبر: ۳۹۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
برخی علی لاریجانی را گزینه مطلوب برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌دانند و اگر لاریجانی اعلام کاندیداتوری کند، احتمالا مهم‌ترین مساله آن است که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از او حمایت خواهند کرد یا خیر.
 به گزارش آرانیوز، درباره این موضوع باید به چند نکته توجه داشت چرا که لاریجانی با عملکرد خود در دهه اخیر به ویژه در چهار سال گذشته، عملا خود را در کنار حسن روحانی و پشت سر مرحوم آیت‌ا... هاشمی به عنوان یکی از تصمیم‌سازان جریان اعتدالگرایی مطرح کرده است. اما شواهد تا امروز گویای آن است که علی لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری 1400 نمی‌شود. این موضوع را کاظم جلالی نماینده نزدیک به لاریجانی بیان کرد. البته آنچه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس مطرح کرد خبر جدیدی نبود چرا که پیش از او عبدا... ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود: علی لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 پشیمان شده و سال آینده مانند گذشته نامزد انتخابات مجلس خواهد شد. او با بیان اینکه «انتخابات 1400 خیلی دوقطبی‌‌تر از انتخابات 96 خواهد بود»، گفت: «اینکه نامزد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه کسی باشد بحث دیگری است. اما اتفاقات انتخابات هیات‌رئیسه مجلس نشان داد که آقای لاریجانی حتی برای ریاست مجلس که حساسیت کمتری نسبت به ریاست‌جمهوری دارد، نیازمند رأی تندروهاست. به‌عبارت‌دیگر او نیازمند رأی کسانی است که در سال‌های اخیر آن جریان‌ را محکوم می‌کرده؛ یعنی جبهه پایداری و طرفداران آقای احمدی‌نژاد.» جلالی مطرح کرد: بحث‌های انتخابات و مسائل مربوط به آن حاشیه‌ای است و باید تلاش کنیم کشور را از بحران نجات دهیم. ضمن اینکه من معتقدم مسئولان عالی‌رتبه کشور هم دغدغه شرکت در انتخابات را ندارند و بیشتر تلاش می‌کنند کشور را از توطئه‌ای که دشمن طراحی کرده نجات دهند.

سرنوشت استیضاح‌ها؟

کاظم جلالی همچنین در خصوص گمانه‌زنی‌های مطرح شده در مورد اقدامات لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و عملکرد او در روز استیضاح ربیعی، اظهار داشت: این فرضیه‌ها درخصوص کاندیدشدن علی لاریجانی برای انتخابات غلط است. وی افزود: اگر استیضاح در مسیر خود و در کمیسیون به‌موقع مطرح می‌شد، این اتفاقات رخ نمی‌داد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون می‌توانست استیضاح را چند هفته طول بدهد و کسی نمی‌توانست بپرسد چرا، اما هیات‌رئیسه می‌تواند از کمیسیون بخواهد چرا موضوع را در دستور قرار نمی‌دهید؟ کمیسیون اجتماعی نسبت به این امر اقدام نکردند و از طرفی هم استیضاح‌کنندگان مطالبه داشتند و هیات‌رئیسه هم مکلف بود استیضاح را در دستور قرار دهد. جلالی با بیان اینکه درخصوص وزرای دیگر هم همین روال پیش می‌رود، گفت: کمیسیون‌ها در خصوص استیضاح وزرای دیگر مختار هستند روال یادشده را طی کنند و استیضاح‌ها را معطل کنند. نماینده مردم تهران تاکید کرد: بحث‌های انتخابات و مسائل مربوط به آن بحث‌های حاشیه‌ای است و باید تلاش کنیم کشور را از بحران نجات دهیم. ضمن اینکه من معتقدم مسئولان عالیرتبه کشور هم دغدغه شرکت در انتخابات را ندارند و بیشتر تلاش می‌کنند کشور را از توطئه‌ای که دشمن طراحی کرده نجات دهند. وی با اشاره به روز استیضاح و رفتار نمایندگان در صحن علنی یادآور شد: در مجموع روز استیضاح روز تلخی برای مردم بود، همه باید به سمت اخلاق حرکت کنند و در پی معیارهای کارآمدی باشند و نباید به مسائل شخصی افراد به هر دلیل وارد شویم. علاوه بر این شورای نگهبان و شخص آقای کدخدایی هم توضیح دادند که درخصوص این رفتارها تذکرات لازم داده شده، اما شورای نظارت بر رفتار نمایندگان هم باید کاملا مساله را بررسی کند و نتایج لازم را بگیرد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان گفت: مدعی‌العموم هم باید به این بحث ورود کند و از افرادی که در روز استیضاح تهمت زدند و ادعاهایی را مطرح کردند سند و مدرک بخواهد.
انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار