کد خبر: ۳۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
طرح سوال از رئیس‌جمهور هنوز در بهارستان گرم است و بخشی از نمایندگان بر این موضوع اصرار دارند هر چند بخش دیگر معتقدند اگر چه سوال حق مجلس است اما طرح آن در زمانی که کشور با مشکلات زیادی از جمله گره‌های اقتصادی مواجه است اقدام شایسته‌ای نیست و باید در فضای دیگری سوال مطرح شود.
به گزارش آرانیوز، رئیس حمهور اما آمادگی دارد که به مجلس بیاید و سوال نمایندگان را پاسخ دهد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در خصوص حضور حسن روحانی در مجلس گفت: ایشان سر زمان مشخص شده و یا حتی ممکن است چند روز زودتر در مجلس حضور پیدا می‌کنند.

سوال؛ آری یا نه؟

یک عضو فراکسیون امید هم اظهار داشت: طرح سوال از رئیس‌جمهوری در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست اما پس گرفتن سوال نیز جایگاه مجلس را مخدوش می‌کند. جلال میرزایی ابراز امیدواری کرد: رئیس‌جمهوری از این فرصت برای بیان اقدام‌های دولت و موانعی که در مسیر ارائه خدمت به مردم وجود دارد استفاده کند. برخی افراد که نگران هستند رئیس‌جمهوری تند صحبت کند بحث پس گرفتن سوال را مطرح می‌کنند و البته از طرف مقابل نیز برخی اصلاح‌طلبان با ملاحظه دوری از تنش خواهان پس گرفتن سوال هستند. وی تاکید کرد: برای حل مشکلات کشور و اعتماد دوباره مردم باید دولت اقتدار لازم را داشته باشد، مجلس نیز به امور اصلی و اساسی ورود کند. میرزایی افزود: مقام معظم رهبری در خصوص نفی مذاکره با آمریکا مواضع قاطعی بیان کردند و بسیاری از اصلاح‌طلبان و بیشتر کارشناسان سیاست خارجی نیز در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا را به صلاح نمی‌دانند.

نگاه سیاسی

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد استیضاح و سوال خواهیم بود، اظهار کرد: شاید در استیضاح وزرای کشور و اقتصاد که نگاه غیرسیاسی روی آن کمتر وجود دارد، شاهد رفتا سیاسی نباشیم اما هنگام سوال از رئیس‌جمهور قطعا نگاه سیاسی و جناح‌بندی وجود دارد. سیده‌حمیده زرآبادی درباره حواشی به وجود آمده در روز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: حرمت و شأن مجلس را خود نمایندگان باید حفظ کنند، اتفاقاتی که روز جلسه استیضاح آقای ربیعی افتاد قطعا مورد تایید هچ فرد و جریانی نیست. نماینده قزوین در مجلس با اشاره به رفتار و سخنان برخی از نمایندگان در روز استیضاح وزیر کار گفت: شأن و جایگاه مجلس هم متزلزل شد و فکر می‌‌کنم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید به این موضوع ورود پیدا کند، زیرا افراد در آن جلسه صحبت‌هایی را بر زبان آوردند که در شأن خانه ملت نبود. وی در خصوص ورود فراکسیون امید برای پیگیری اتفاقات روز استیضاح ربیعی، بیان کرد: ذکر یک نکته ضروری است، نمایندگانی که روز استیضاح وزیر کار سخنان غیراخلاقی عنوان کردند عضو فراکسیون امید نبودند.

زمان مناسبی نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با وجود اینکه به عملکرد دولت انتقادات جدی وارد است ولی نباید فراموش کرد که در شرایط ملتهب امروز طرح سوال از رئیس‌جمهور نمی‌تواند تاثیر مثبتی به‌جا بگذارد. غلامرضا انصاری با بیان اینکه «قطعا زمان مناسبی برای طرح سوال از رئیس‌جمهور نیست»، اظهار داشت: دولت باید هم اصلاحات ساختاری و هم اصلاحات رفتاری را در دستور کار خود قرار دهد. همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان یادآور شدند توجه به ۲۰ موردی که اقتصاددانان در نامه به رئیس‌جمهور به آن اشاره کرده بودند باید در دستور کار جدی دولت قرار گیرد..

اقناع جامعه

نماینده ایلام اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، ستاد ویژه تدابیر اقتصادی تشکیل شده و فعال است. جلال میرزایی اضافه کرد: هم اکنون در وزارت خزانه‌داری آمریکا بین 400 تا 500 کارشناس تمامی فعالیت‌های پولی و مالی ایران را رصد می‌کنند و ما نیز نیاز به چنین ستادی در کشور داریم که کارشناسانی تحریم‌ها را رصد کرده و برای مقابله با آنها راهکار ارائه دهند. وی یادآور شد: آمریکا در کنار جنگ اقتصادی، جنگ روانی را هم به راه انداخته است تا تاثیر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیشتر شود و ما باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنیم و نه با شعار که برای کشور هزینه ایجاد می‌کند. نماینده ایلام با ذکر اینکه مقصر یابی برای مشکلات مزمن و انباشته روند رایج و ناصحیحی است گفت: اکنون مشکلات زیادی از گذشته تا کنون در کشور انباشت شده و فشار برای یافتن مقصر و همچنین راهکار بسیار زیاد شده است اما رسانه‌ها باید برای شفاف سازی وضعیت کمک کنند. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشکل دیگری که در کشور با آن مواجه هستیم این است که مجلس شورای اسلامی به مسائل اساسی مردم نمی‌پردازد و تنها به مسائل دست دوم و فرعی می‌پردازد. میرزایی اضافه کرد: مجلس انحصار وضع قانون را ندارد و برخی اختیارات قانونگذاری به شوراها ارجاع شده است بنابراین بسیاری موضوعات را رها کرده‌اند. سرگردانی و نبود اختیاری که در ادارات و جامعه دیده می‌شود در مجلس نیز وجود دارد و باید بررسی شود به چه دلیل نمی‌توانیم به موقع و درست تصمیم گرفته و خود را با شرایط وفق دهیم.
انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار