کد خبر: ۳۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
به گزارش آرانیوز، سید محمد بطحایی در سفر به خراسان رضوی درباره محتویات این لایحه افزود: مجلس شورای اسلامی نیز منتظر این لایحه است البته باید بدانیم رتبه‌بندی تنها افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای صلاحیت‌ها را نیز در پی خواهد داشت. همچنین تمام تلاش خود را برای بازگرداندن بندهای حذف شده در فیش‌های حقوقی معلمان به کار بسته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود نیروی انسانی در مقطع دوازدهم نیز گفت: از ماه‌ها پیش در حوزه نیروی انسانی فعالیت خودمان را آغاز کرده‌ایم و تاکنون مشکلی گزارش نشده است.

خوشبختانه در مهر ماه 97 از نظر فضا، تجهیزات و نیروی انسانی ما با شور و اشتیاق و بدون کسری سال تحصیلی را آغاز خواهیم کرد. بطحایی ادامه داد: همچنین برای ایجاد تحول و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه ۹۷بخشی از ساعات تدریس را در اختیار مدرسه و معلم قرار می‌دهیم تا در سه سال دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه مدیر و مربی پرورشی در هفته به مدت دو ساعت مهارت های اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزند.

بطحایی درباره مهارت آموزی دانش‌آموزان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که وزارت آموزش‌وپرورش بویژه بعد از تأکیدات رئیس جمهوری در آغاز سال تحصیلی جاری برای وزارت آموزش‌وپرورش تعیین کردند، این است که مهارت‌ها و مهارت‌آموزی بچه‌ها در زمینه‌های مختلف مورد شناسایی و توسعه و گسترش قرار گیرد و ابزار و امکانات لازم برای بچه‌ها در این زمینه‌ها فراهم شود. امیدوارم بتوانیم آن‌گونه که سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در ساحت‌های شش‌گانه تأکید بر توسعه متوازن تربیت داشته در همه زمینه‌ها استعدادهای بچه‌ها را شناسایی کنیم و بتوانیم زمینه‌های رشد و باروری آنها را مهیا کنیم.

وی با اشاره به اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش در این زمینه عنوان کرد: بر اساس آنچه که شرایط اقتصادی کشور ما ایجاد می‌کند مهم‌ترین اولویت‌ها در آن دسته از استعدادهایی است که منتج به کارآفرینی شود همان‌گونه که در همین جشنواره و فروشگاه و بازار کنار آن مشاهده کردید بسیاری از دست‌ساخته‌های بچه‌ها در زمینه‌های مختلف قابل ارائه و استفاده و تبدیل آن به حوزه‌های اقتصادی و اشتغال است، بنابراین این زمینه اولویت اول را برای آموزش‌ و پرورش دارد.

دانش آموزان را از کلاس ها سالم بیرون بیاورید
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمی که دغدغه شغل دوم دارد نمی‌تواند راه و رسم زندگی را تمرین کند، عنوان کرد: اگر مدیران و معلمان دغدغه رفع فضای فیزیکی مدارس را دارند چون می‌خواهند این مکان به محلی برای فراگیری مهربانی و مدارا کردن تبدیل شود،آموزش و پرورش باید رقابت‌های فردی را کنار بگذارد. مدام دانش‌آموزان ممتاز علمی را تشویق می‌کنیم و مدال به گردن آنها می‌اندازیم اما وقتی همین فرد بزرگ می‌شود و فارغ‌التحصیل ممتاز دانشگاه‌های کشور است از عهده حل پیش پا افتاده‌ترین مسائل زندگی خود بر نمی‌آید.

بطحایی با تأکید بر اینکه اگر می‌گویم در نظام آموزش و پرورش نشانه‌های ورشکستگی پیداست بدین خاطر است، ادامه داد: متأسفانه برای مدیران مدارس متغیرهای بسیاری را به وجود آورده‌ایم. بارها به افرادی که به معلمان و مدیران مدارس انتقاداتی دارند گفته‌ام نمی‌خواهم درس بدهید و دانش‌آموزان را درگیر فرآیندهای یاددهی و یادگیری کنید فقط دانش‌آموزان را پس از دو ساعت از یک کلاس درس سالم بیرون بیاورید، یکی از مسائل جدی ما در شهرهای بزرگ برقراری نظم و انضباط در مدارس است.

وی استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی، برگزاری آزمون‌های مکرری که انش‌آموزان را تحت فشار روانی و شخصیتی بسیار زیاد قرار می‌دهد و رقابت‌های فردی را ممنوع دانست و افزود: دیگر رقابت فردی نخواهیم داشت و اگر قرار باشد کسی تشویق و تنبیه شود باید برای گروه در نظر گرفته شود. باید دانش‌آموزان همکاری، با هم زیستن و با هم بودن را یاد بگیرند، اجازه نداریم دانش‌آموزی را تشویق کنیم و بگوییم ممتاز شده‌ای و تمامی دانش‌آموزان دیگر ناتوان بوده و باید تنبیه شوند.

کاهش 2 ساعته برنامه‌های کتاب‌های درسی از مهر
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه از مهرماه 97 دو ساعت از برنامه هفتگی و رسمی هر مدرسه در اختیار خود مدرسه گذاشته می‌شود، عنوان کرد: از ابتدای مهرماه مدارس باید به میزان دو ساعت محتوای برنامه رسمی را که تاکنون در کتاب‌ها ابلاغ می‌شده کنار گذاشته و محتوایی که خود لازم می‌دانند و در منطقه اولویت دارد ،در برنامه رسمی جای دهند.

بطحایی با اشاره به اینکه این طرح در حال ابلاغ شدن است، گفت: اگر مدرسه‌ای به هر دلیلی زمان نداشت یا توانمندی‌های لازم در مدارس وجود نداشت از برنامه‌های پیشنهادی که ما ارائه می‌دهیم می‌تواند انتخاب کند و آن دو ساعت در هفته را با برنامه‌های انتخابی خودش پر کند.
انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار