کد خبر: ۳۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
به گزارش آرانیوز، خبرگزاری شینهوای چین روز جمعه به نقل از "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که پکن همچنان به همکاری و ارتباط با ایران ادامه خواهد داد.

بر اساس نوشته شینهوا، وانگ یی در تماس تلفنی با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در راستای منافع مشترک جامعه بین المللی است.

وزیر امور خارجه چین افزود: ما آشکارا اعلام کردیم که با اقدامات غلط و تحریم های یکجانبه در روابط بین الملل مخالف هستیم.

وانگ تصریح کرد که پکن روابط با تهران را ارج می‌نهد و با در نظر داشتن آخرین تحولات بین المللی، به دنبال گسترش همکاری‌ها برای بهره مندی دو طرف از منافع متقابل است.

ظریف نیز در این گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات مربوط به برجام را به اطلاع همتای چینی خود رساند و از نقش سازنده پکن در توافق ابراز قدردانی کرد.

وزارت خارجه چین پیشتر و در اوایل آگوست نیز تاکید کرده بود که روابط چین با تهران آشکارا، شفاف و قانونی است این در حالی است که دولت ترامپ تهدید کرده شرکت هایی که با تهران تعامل می کنند از فعالیت در آمریکا محروم خواهند شد.

روسیه: همچنان به تمامی تعهدات برجام پایبند می‌مانیم
وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشور همچنان به تمامی تعهدات بر اساس برجام پایبند باقی خواهد ماند.

 وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه طی بیانیه ای که صادر کرده تاکید کرد که روسیه همچنان به صورت منظم به اجرای تمامی تعهدات اشاره شده در توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.

وزارت امور خارجه روسیه افزود که همکاری میان مسکو و تهران در راستای کاربرد مسالمت آمیز انرژی هسته‌ای و با احترام کامل به بندهای توافق هسته‌ای و قطعنامه‌ شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل و تحت نظارت سازمان منع گسترش تسلیحات اتمی است.

از جمله پروژه های اقدام مشترک میان روسیه و ایران بازسازی ساختار دو مجموعه دستگاه غنی سازی مرکزی در تاسیسات فردو بوده که پیشتر در آنجا غنی سازی اورانیوم صورت می گرفته است.

روسیه بخش های از سوخت هسته ای شامل اورانیوم با غنای 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذخیره کرده و هر بار و پس از تایید سازمان منع گسترش تسلیحاتی اتمی در محموله های 5 کیلوگرمی به ایران تحویل داده می شود.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بخش اول از این سوخت در ابتدای سال 2017 به ایران تحویل داده شد و هم اکنون آماده سازی ها برای ارسال بخش دوم در حال انجام است.


راشاتودی: تشکیل "گروه اقدام ایران" جدیدترین طرح آمریکا برای سرنگونی است

یک رسانه روسیه ای با اشاره به اقدام جدید آمریکا علیه ایران نوشت که تشکیل گروه اقدام ایران جدیدترین طرح آمریکا برای سرنگونی دولت ایران است.

راشاتودی نوشت: تشکیل گروه اقدام ایران جدیدترین طرح آمریکا برای سرنگون دولت ایران است اما تهران ثابت کرده قدرت ارتجاعی بیشتری از آن چیزی که واشنگتن انتظار داشته، دارد.

"ایگور پانکراتنکو" تحلیلگر مسائل خاورمیانه و از مدیران مرکز برآوردها و پیش بینی های استراتژیک به راشاتودی گفت: به سادگی می توان گفت که گروه اقدام ایران، ادامه استراتژی سرنگونی دولت کنونی ایران با اقدام آمریکا در هماهنگی با مخالفان دولت ایران است.

"مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ایجاد گروه اقدام ایران را اعلام کرد و گفت که هدف از ایجاد این گروه مقابله با فعالیت های خصمانه ایران و حمایت از مردم این کشور است.

وی پیشتر نیز در دیدار با ایرانیان خارج از کشور گفته بود که از مخالفان در تهران حمایت خواهد کرد. "رودی گیلانی" شهردار سابق نیویورک و از معتمدان دونالد ترامپ نیز زمانی که در گردهمایی مخالفان دولت ایران در پاریس حضور یافته بود ایده مشابهی را مطرح کرده بود.

واشنگتن در واقع تلاش های خود برای افزایش ناآرامی ها در ایران را با برجسته کردن تظاهرات تشدید بخشیده که بیشتر این ناآرامی ها ناشی از فشارهای اقتصادی بوده اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آمریکا قادر باشد تا این تظاهرات را به اقدام سیاسی تبدیل کند.

انتهای پیام/*


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار