کد خبر: ۳۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان:
سمنان - مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: در این استان سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه با کاربردهای مختلف وجود دارد که باوجود خشک‌سالی و افت دبی، ۴۰۰حلقه آن اضافه برداشت دارند.
به گزارش آرانیوز، ایرج حیدریان درباره افت میزان آب‌های زیرزمینی براثر خشک‌سالی و کاهش بارش‌های متناوب، تأکید کرد: در استان سمنان سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه برای مصارف گوناگون مانند شرب، کشاورزی و ... وجود دارد که متأسفانه ۴۰۰ چاه با پدیده اضافه برداشت روبرو هستند که متأسفانه ما را دچار ضررهای هنگفت ازلحاظ هدر رفت منابع آبی می‌کند.

وی افزود: از این ۴۰۰ چاه، ۱۶۲ حلقه در فاصله زیر دو هزار متری منابع آب شرب شهرهای استان سمنان قرار دارند، بین محدوده‌ای که ما آن را قرق منابع آبی می‌نامیم لذا این امر نشان می‌دهد که اضافه برداشت این چاه‌ها که غالباً در حوزه کشاورزی فعالیت دارند، به منابع آب شرب ما نیز لطمه وارد می‌کند و باید از ادامه اضافه برداشت آن‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان سمنان بابیان اینکه از ۴۰۰ چاهی که در سطح استان اضافه برداشت دارند، ۱۲۲چاه در مناطق روستایی هستند، گفت: این اضافه برداشت‌ها می‌تواند برای منابع آب شرب روستاهای ما نیز مشکلاتی ایجاد کند چراکه سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب آب اضافی از آن‌ها استحصال می‌شود.

حیدریان از اجرای طرح قرق منابع آبی خبر داد و بیان کرد: این طرح باهدف حفاظت از منابع آبی و همچنین جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های آب و منابع زیرزمینی آب شرب و کشاورزی در سطح استان سمنان با همکاری دستگاه های ذی ربط اجرا می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار