کد خبر: ۳۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
ظاهرا نوبت دومین وزیر کابینه دوازدهم است که به پشت میز استیضاح بهارستان برود؛ او غلامرضا رحمانی فضلی متولد 1338 در شیروان و وزیر کشور است که چندی است زمزمه استیضاح او از مجلس به گوش می‌رسید.
به گزارش آرانیوز، اکنون عضو هیات رئیسه مجلس از ارجاع استیضاح وزیر کشور به کمیسیون شوراهای پارلمان خبر داده است. البته استیضاح وزیر کشور از زمستان سال گذشته مطرح بود و ظاهرا 3 بار برای آن امضا جمع شده که همین موضوع سبب انتقاداتی شد. اول اردیبهشت ماه یک نماینده مجلس درخصوص طرح استیضاح وزیر کشور اظهار کرد: تاکنون سه بار نامه برای طرح استیضاح وزیر کشور امضا شده است، اما با پس‌گیری امضاها از سوی همکاران نگذاشته‌اند که این طرح به صحن برود. پروانه سلشحوری گفت: نامه‌ای در خصوص استیضاح وزیر کشور از سوی نمایندگان امضا شده بود، اما برخی از همکاران امضای خود را پس گرفتند و حتی به من هم اصرار کردند که امضایم را پس بگیرم که پس نگرفتم. وی افزود: برخی از همکاران امضای خود را پس گرفتند برخی دیگر هم می‌خواهند پس بگیرند و این پیشنهاد را دادند که در یک فرصت مناسب‌تر بررسی صورت گیرد. نماینده تهران در پاسخ به این سوال که طرح استیضاح وزیر کشور قبل انتشار فیلمی درباره برخورد یکی از ماموران بوده است، گفت:«بله، این امضا جمع کردن قبل از قضیه انتشار فیلم بود و خیلی وقت است که این نامه را امضا کردیم».

دیگر ارتباطی مثل قبل با لاریجانی ندارد

عبدالرضا رحمانی فضلی همان وزیری است که در دولت اول روحانی نزدیکی او به علی لاریجانی مطرح شد که رئیس مجلس در کابینه روحانی دارای سهمیه است.این مساله در دولت دوم روحانی دیگر رنگ باخت. البته رحمانی فضلی در این باره پیش‌تر توضیح داده ‌بود: «حدود 9سال در صداوسیما با آقای لاریجانی کار کردم. دوسال در شورایعالی امنیت‌ ملی قائم‌ مقام ایشان بودم و پنج‌سال هم در دیوان محاسبات کار کردم که آقای لاریجانی رئیس مجلس بوده، بنابر این نزدیکی و همکاری و قرابت من از لحاظ فکری با ایشان چیز پنهانی نیست. اینکه در بیرون هم این تصور وجود داشته باشد، تصوری کاملا منطقی است؛ اما واقعیت اینگونه نیست. واقعیت این است که من با آقای دکتر روحانی از سال71 ارتباط داشتم اما با آقای لاریجانی از سال75 مرتبط شدم».

23 امضا برای استیضاح

ششم تیر سال جاری بود که یک عضو هیات رئیسه مجلس از تقدیم طرح استیضاح وزیر کشور به هیات رئیسه با ۲۳ امضا خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۲۳ نفر از نمایندگان در نامه‌ای طرح استیضاح وزیر کشور را به هیات رئیسه ارائه کردند که بر این اساس این استیضاح به کمیسیون شوراها ارجاع خواهد شد تا پس از بررسی در این کمیسیون طی یک هفته گزارش آن به هیات رئیسه ارائه و در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود. اما این جلسه برگزار نشد.

محورهای استیضاح

محورهای طرح استیضاح وزیر کشور به این شرح اعلام شده است: بی‌توجهی به توسعه سیاسی و اجتماعی کشور به ویژه احزاب و قانون جامع انتخابات، بی‌برنامگی وزارت کشور برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش روزافزون آسیب‌ها، عدم کفایت در مدیریت بحران به عنوان نمونه زلزله کرمانشاه، برخورد سلیقه‌ای، رابطه‌ بازی و اقدام بدون ضابطه و عدم رعایت شایسته‌سالاری در انتصاب استانداران، فرمانداران و بخشداران، بی‌تفاوتی در حل مشکلات، موضوعات و ناهنجاری‌ها که منجر به نارضایتی اجتماعی همچون پدیده شاندیز یا موسسه اعتباری ثامن‌الحجج شده است، عدم نظارت بر عملکرد استانداری‌ها در زمینه ایجاد اشتغال به ویژه‌ استان‌های مرزی، وضع نابسامان قاچاق کالا و نبود نظارت کافی در این زمینه، بی‌توجهی به عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و افزایش نارضایتی عمومی از عملکرد آنها، بی‌توجهی به ناوگان فرسوده حمل و نقل به ویژه در کلانشهرها و عدم اجرای قانون تقسیمات کشوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و سهل‌انگاری در ماجرای کازرون.

کم‌محلی به مجلس؟

ظاهرا رحمانی فضلی درصدد تعامل با مجلس و به‌ویژه نمایندگانی است که نامه استیضاح او را امضا کردند، اما روشن نیست که چرا از حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس و توضیح به آنان درباره عملکرد وزارتخانه تحت مدیریتش کمی دوری می‌کند. این موضوع را بابایی از نمایندگان خواستار استیضاح مطرح کرد و توضیح داد:«استیضاح وزیر کشور تقدیم هیات رئیسه مجلس شده ‏و هیات رئیسه نیز به کمیسیون شورا‌ها فرستاده، ولی متاسفانه نمی‌دانم به چه دلیلی ایشان در کمیسیون حاضر نشده است.» نماینده بوئین زهرا با تاکید بر اینکه «قطعا استیضاح را پیگیری خواهیم کرد» گفت: موضوع را از طریق آقای کولیوند رئیس کمیسیون شورا‌ها ‏پیگیری کردم؛ گفتند قرار بود وزیر این هفته به کمیسیون بیاید، اما متاسفانه ایشان در کمیسیون حاضر نشده‌اند. ان‌شاءا... هفته‌ای که ‏بعد از تعطیلی به مجلس برگردیم، حتما ما استیضاح کنندگان نزد رئیس مجلس خواهیم رفت و خواهیم گفت که با توجه به اینکه ‏وقت هفت روزه نیز گذشته، دستور اعلام وصول را بدهند. ‏ او در پاسخ به این سوال که «آیا وقت تعیین شده بود، اما آقای رحمانی فضلی خودشان به کمیسیون نیامدند؟» اظهار کرد: از آقای کولیوند ‏پرسیدم که گفتند وزیر کشور نتوانسته و نیامده و این هفته هم منتفی شد. اما ربطی به این موضوع ندارد. اگر قرار باشد وزیری ‏بهانه بیاورد و به کمیسیون نرود، می‌شود ماجرای همان هفت روزی که آقای لاریجانی در مورد آقای ربیعی گفتند و اعلام کردند ‏که با توجه به پیگیری‌های نمایندگان اعلام وصول کردیم. قطعا درمورد وزیر کشور و وزیر اقتصاد هم همین اتفاق خواهد افتاد. بابایی در خصوص مهم‌ترین ایرادات به عملکرد وزیر کشور تصریح کرد: مباحث و محور‌هایی که در استیضاح مطرح شده، همگی دلایل ‏استیضاح هستند و فرقی هم بین آنها نیست. بین وزرای دولت دوم آقای روحانی، وزیر کشور اولین وزیری بود که در صحن علنی ‏از مجلس کارت زرد گرفت. ‏او در خصوص انتصابات وزارت کشور تاکید کرد: آقای وزیر کشور در خصوص انتصاب استانداران هیچ گونه هماهنگی‌ای با ‏نمایندگان نداشتند. اینکه وزیر کشور گزینه‌ای به هیات دولت پیشنهاد دهد، از اختیارات ایشان است، اما به هر حال با مجمع ‏نمایندگان استان‌ها نیز هماهنگی صورت نگرفت. هر که خود صلاح دانستند، بردند و در استان‌ها معرفی کردند که برخی از این ‏جابه‌جایی‌ها به نظر من، صلاح نبود. ‏ بابایی افزود: با توجه به مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان، ۱۷ استاندار جزو بازنشستگان خواهند بود. ما استاندار داریم که هفتاد‏واندی سال سن دارد. این فرد دیگر توان حرکت ندارد. بابایی تصریح کرد: امیدواریم که در اولین فرصت کمیسیون شورا‌ها از وزیر کشور دعوت کند و ایشان هم به مجلس بیایند ‏و جوابگو باشند و اگر کوتاهی کنند و جواب ندهند، ماجرا‌های دیگری در صحن علنی مجلس رقم می‌خورد.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار