کد خبر: ۳۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
شاهرود - شهر بسطام مدتی است نام نمونه گردشگری را یدک می‌کشد اما به گفته شهردار این شهر، این فقط یک نام برای بسطام بوده و اعتبارات لازم برای این منظور به درستی تخصیص نمی‌یابد.
به گزارش آرانیوز، وقتی مصوبه انتخاب ۱۴ شهر به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری در کشور مطرح شد شاید بیشترین خوشحالی نصیب مردم استان سمنان شد چراکه دو شهر از ۱۴ شهر مذکور متعلق به این استان بودند، شهمیرزاد و بسطام؛ اما امروز سال‌ها از آن مصوبه می‌گذرد و به گفته شهردار بسطام این مصوبه فقط یک پیشوند به نام شهر بسطام اضافه کرده و هیچ عایدی دیگری را نیز نداشته است.

وضعیت در شهمیرزاد هم همین‌گونه است شاید شهرهای دیگر نیز این‌گونه باشند اما چرا طرحی که قرار بود منشأ تحول در حوزه گردشگری باشد امروز به یک معضل هم برای شهرداری‌ها بدل شده است؟ شهرداری‌هایی که با یدک کشیدن نام شهر نمونه گردشگری این توقع را در مردم ایجاد می‌کنند که قرار است اینجا شهری نمونه باشد اما بدون اعتبارات و در واقعیت شهرداری‌هایشان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

بسطام نمونه بارز این امر شهری کوچک اما زیبا که شهرداری فعال دارد سال‌های سال است که این شهردار درزمینهٔ جذب اعتبارات به‌خصوص در سطح استان نامی برای خود دست‌وپا کرده و امروز هم در آستانه نیمه دوم سال قریب به ۱۰ طرح عمرانی را در دست اجرا دارد اما به‌واقع اگر اعتبارات شهر نمونه گردشگری برای بسطام تخصیص می‌یافت امروز این شهر شاهد چه توسعه‌ای بود؟

برای بررسی این امر و همچنین طرح‌های قابل‌اجرای شهرداری بسطام در حوزه عملکردی با علی یعقوبیان شهردار بسطام به گفتگو نشستیم.

*ابتدا درباره اعتبارات بگوئید

اعتبارات سال جاری شهرداری بسطام با توجه به شرایط کشوری به شکلی انقباضی در نظر گرفته‌شده و ازآنجاکه بسطام شهری کوچک است که در آن ساخت‌وساز چندانی نمی‌شود، ما با مشکلاتی روبرو هستیم که البته نگذاشته‌ایم این امر به ارائه خدمات لطمه بزند لذا با این حساب شش میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری بسطام پیش‌بینی‌شده که البته تا اینجا با پیگیری‌های صورت گرفته با بودجه کمی همراه هستیم هرچند که در برخی موارد آزارمان نیز می‌دهد اما تلاش می‌کنیم تنگناها را رفع کنیم.

شهرهای نمونه گردشگری فقط نامشان نمونه است جلساتی در دولت قبل با معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی برگزار شد و تا مدتی کوتاه وضعیت خوب بود حداقل نشست‌ها و پیگیری‌هایی از طریق میراث فرهنگی صورت می‌گرفت اما متأسفانه کم‌کم این امر نیز فراموش شد.

*چرا وضعیت این‌گونه است؟

سابقاً سازمان میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شهرداری‌ها امضا کرد که می‌خواستند طی آن‌کارهای خوبی را انجام دهند حتی اقداماتی هم صورت گرفت اما هدف و برنامه‌ای نداشت و قصد فقط برگزاری جلسات بود تا مشکلات شهرهای نمونه گردشگری را متوجه شود تا به آنالیز آن‌ها بپردازد که متأسفانه به سرانجام نرسید.

از شهر نمونه گردشگری فقط خدماتش به بسطام رسیده و حتی فراتر از آن، همین نام نمونه گردشگری بودن مزید بر علت شده تا ما مشکلاتی را هم داشته باشیم چراکه توقع مردم هم نسبت به این نام بالا می‌رود و برخی با خود می‌اندیشند که حتماً خدمات شهرداری باید مافوق تصور ما باشد، از آن‌سو دیگر باید شهرداری هم درآمد و خدماتش باهم بخواند که متأسفانه این امر نیست و از سوی دیگر هم مردم به‌عنوان ولی‌نعمت و خط قرمز ما، توقع دارند و درنهایت کاری هم نمی‌توان کرد که باعث نارضایتی آن‌ها شد درمجموع باید میراث فرهنگی اقدامی صورت دهد و ما نیز مردم را توجیه کنیم که شهر نمونه گردشگری فقط و فقط یک اسم است!

*مشکل در کجاست؟

اما اگر اتفاقی که در دولت قبل دنبال آن بودند یعنی انتخاب ۱۴ شهر گردشگری به‌عنوان پایلوت در کشور رخ می‌داد و این شهرها حمایت می‌شدند و اقدامات خوبی در آن‌ها صورت می‌گرفت واقعاً می‌توانست تحول عظیمی را در شهرها ایجاد کند که متأسفانه این امر رخ نداد درهرصورت امیدواریم مشکلات این حوزه رفع شود. از سوی دیگر مقام عالی دولت در هر شهرستان است که باید این موارد را مطالبه کند؛ در شرق استان فقط یک شهر نمونه گردشگری وجود دارد که حمایت از آن توسط فرماندار هیچ دشواری ندارد، به نظر من باید مقام عالی در شهرستان هفته‌ای یک‌بار با شهرداران منطقه و مسئولان شهر نمونه گردشگری جلسه بگذارد اعتباراتی را تخصیص دهد و از شهردار و سایر مسئولان کار بخواهد تا شاهد درآمدزایی در شهرهای نمونه گردشگری و خدمات حوزه گردشگری باشیم که این امر رخ نمی‌دهد.

بسطام آن‌قدر استعداد دارد که اگر مقام عالی دولت و نماینده و ... این ظرفیت‌ها را ببینند می‌توانیم بیکاری را رفع کنیم، لذا مقام عالی دولت باید ورود کرده و این امر را آنالیز کند.

در شهمیرزاد این‌گونه نیست من وقتی با شهردار صحبت می‌کردم اصلاً دغدغه‌های ما را ندارند آنجا دو شهرستان سمنان، مهدی‌شهر و شهر شهمیرزاد همگی پای‌کار هستند، حمایت می‌کنند و برنامه‌های خوبی اجرا می‌شود که در بسطام این‌گونه نیست. امروز هر چه در لفافه صحبت کنیم فایده‌ای ندارد باید مسائل بیان شود ما ثابت کردیم که مردم پای‌کار هستند و بسطام توانمندی‌هایش را دارد، نمونه آن همایش میراث جهانی بسطام و خرقان و شاهرود بود که سیل عظیم جمعیت در این منطقه حضور یافتند لذا وقتی ما می‌توانیم با دست‌خالی و با همه تنش‌های موجود چنین رویدادی را برگزار کنیم چرا نتوانیم از ظرفیت‌های دیگر موجود استفاده کنیم؟ باید گفت امروز در منطقه ما متأسفانه اجازه نمی‌دهند کاری صورت گیرد اول همه سد راه ما در همین همایش میراث جهانی شدند که اگر نبود حمایت‌های نماینده و فرماندار سابق واقعاً این اتفاق رخ نمی‌داد.

این همایش با حضور باشکوه مردم و هنرمندان و فیلسوفان و بزرگان برگزار شد، اما شاهد بودیم که برخی مسئولان یک‌باره فقط برای عکس یادگاری در محل حضور یافتند، لذا افکار عمومی باید در مرود این مسائل توجیه شود.

در راستای همراهی شورا و شهرداری نیز باید گفت خوشبختانه تعامل خوبی حاکم است و نه‌تنها در بحث شهرداری بلکه در سایر بخش‌ها و نهادهای نیز این همراهی به چشم می‌خورد.

*درباره طرح‌های در دست اجرا و اجراشده شهرداری نیز بگویید

یکی از طرح‌های انجام‌شده میدان امام حسین(ع) در ورودی شهر بسطام است که چند ماهی است عملیات اجرایی و خاک‌ریزی در آن در دست اجرا بوده و امیدواریم به‌زودی شاهد نصب المان آن نیز باشیم، این میدان درمجموع دارای دو فاز بود نخست ساخت خود میدان که باید گشایشی صورت می‌گرفت، حریم میدان و همچنین قوس آن محاسبه و سپس اجرا می‌شد، هدف از اجرای آن نیز کاهش سرعت خودروهای ورودی به شهر بود تا از مخاطرات جلوگیری و همچنین امکان تردد را به سایر نقاط شهر بسطام، تسهیل کند برای اجرای این طرح اما ۳۵۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان میدان و ۱۵۰ میلیون تومان المان هزینه شده است.

دیگر طرح مقوله بهسازی معابر شهرک رضوی بسطام بود که بااعتبار ۱۶۰ میلیون تومان انجام‌شده است، این معابر امروز بهسازی و اقداماتی نظیر رفع نقص، شیب، چمن‌کاری، پایه نور و روشنایی، پارک تفریحی ویژه کودکان و وسایل بازی جدید در این شهرک صورت گرفته که سابقاً وضعیت نامناسبی را داشت اما امروز خوشبختانه رضایتمندی خوبی در بین اهالی وجود دارد.

*درباره بافت فرسوده شهری چه طرحی در حال اجرا است؟

یک طرح مهم در این حوزه آزادسازی حریم امامزاده سید ابوالقاسم بسطام است که این طرح در مرحله نهایی قرار دارد و همچنین آزادسازی حریم آن باعث تعریض آرامستان بسطام می‌شود تا شاهد بهبود شرایط از این وضعیت کنونی باشیم چراکه امروز این مکان دارای عرضی کم و در مواقع ازدحام جمعیت، شرایط خوبی ندارد.

در این حوزه اما نیاز اصلی به تبیین یک طرح از سوی میراث فرهنگی است که ما بتوانیم بافت فرسوده شهری را مرمت و احیا اما استانداردهای نماهای قدیمی آن را نیز رعایت کنیم، در این حوزه میراث فرهنگی باید سازوکاری را به ما اعلام کند که مثلاً خانه‌های ساخته‌شده در بافت فرسوده باید از مصالحی مانند خشت و گل استفاده کنند یا از کاشی‌هایی به شکلی که این نهاد تائید می‌کند بهره گیرند و ... که متأسفانه این سازوکار وجود ندارد و مردم هرگونه که بخواهند نماهای ساختمانشان را می‌سازند.

*درباره دیگر پروژه‌های تفریحی و عمرانی؟

یک طرح دیگر در بسطام روکش آسفالت بلوار امام خمینی(ره) تا میدان امام جعفر(ع) است که در دست آماده شدن است، دیگری محوطه‌سازی پارکینگ برای امامزاده محمد (ع) بسطام محسوب می‌شود که برای این منظور روبروی امامزاده زمینی خریداری‌شده و می‌تواند به شرایط ترافیکی و مسافران بسطام بسیار کمک کند.

همچنین ادامه نورپردازی بلوار طالقانی و شهید بهشتی، اجرای پیست دوچرخه‌سواری در بلوار بسطام و رینگ پیاده‌روی برای ورزشکاران، کاشت گیاهان و درختان، آزادسازی باروی بسطام و ساماندهی وضعیت اطراف این بافت تاریخی که وضعیتی مناسب نداشت اما اقدامات خوبی در آن صورت گرفته است، افتتاح پروژه مجتمع تجاری که در جوار شهرداری و به‌وسیله پیمانکار بخش خصوصی ساخته‌شده است، اجرای طرح بزرگ آب‌رسانی به میدان بار شاهوار بسطام که ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است و ده‌ها طرح دیگر کوچک و بزرگ که در آستانه پائیز در بسطام در دست اجرا است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار