کد خبر: ۳۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
ایلام- یکی از مهمترین ضروریات بخش کشاورزی در استان ایلام مدیریت مصرف آب است، در این بین مسئولان از افزایش شبکه های آبیاری به منظور بالا رفتن راندمان آب و مدیریت مصرف می گویند.
به  گزارش آرانیوز، یکی از حوزه هایی که در استان ایلام از دیرباز به دلیل اقلیم خاص مورد توجه قرار گرفته حوزه کشاورزی است، با توجه به این که کشاورزی نقش حیاتی و کلیدی در تامین امنیت غذایی به عنوان کالای استراتژیک و اساسی دارد.

کشاورزی در چند سال اخیر با توجه به بحران های آبی و آب و هوایی و نیز کمبود منابع آبی در کشور خود به عنوان یک مسئله تبدیل شده است و بسیاری از مردم بر این اعتقاد هستند که بخش عمده ای از آب های تجدید شونده و در اصل آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می شود و آن طوری که باید و شاید حوزه کشاورزی کارایی و کارآمدی ندارد، یعنی روش هایی که برای کاشت، داشت و برداشت استفاده می شود روش های قدیمی و سنتی است و جوابگوی نیاز امروز و به خصوص توجه به منابع آب نیست.

برنامه های جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان آب در استان

اسماعیل گوهری مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان ایلام بیش از ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب در رودخانه ها به صورت سالانه داریم که مقادیری از این آب به کشور عراق و نیز مقادیری از استان خارج و به کرخه و خوزستان می ریزد.

وی افزود: شبکه های مدرن در استان تا قبل از سال ۸۷  کمتر از پنج هزار هکتار بوده و بعد از آن اقداماتی صورت گرفت که می توان گفت تا سال ۹۴ بالغ بر ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان از حداقل این  شبکه های استفاده و بهره مند شدند.

وی افزود: اما واقعیت این است که برای رسیدن به یک راندمان قابل قبول در سطح کشور و همچنین در حد و معیار جهانی بایستی بیشتر کار شود و اعتبارات و برنامه های منسجم تری در این راستا داشته باشیم.

گوهری اضافه کرد:  در سال های ۹۴ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار را در این برنامه سه ساله در دست اجرا داریم که در قالب احداث شبکه های نوین آبیاری برای اراضی مستعد استان که با این برنامه راندمان آبیاری از حدود ۳۰ درصد فعلی به بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا می کند یعنی نیمی از آب مصرفی فعلی را با این روش ها را  برای نسل های آینده و در سفره های زیرزمینی را می توان  صرفه جویی کنیم.

افزایش اراضی آبی استان

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تصریح کرد: در استان ایلام حدود ۲۶۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که ۷۰ هزار هکتار از این اراضی را به صورت کشت آبی استفاده می شودف در حال حاضر با توجه به چند پروژه ای که در رودخانه های مرزی و تعدادی ایستگاه های پمپاژ که داریم اراضی آبی استان تا سال آینده از ۷۰ هزار هکتار به بیش از ۱۴۰ هزار هکتار افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته در بهمن و اسفند ماه که از زمان های حیاتی برای گیاه محسوب می شود، در این راستا بارندگی در سطح استان نداشتیم و در اواخر  بهار با بارندگی هایی که داشتیم این بارندگی در نهایت ضررهای به زراعت استان وارد کرد بنابراین وقتی که کنترل در دست ما باشد و سیستم آبیاری مدرنی داشته باشیم و اراضی ما به جای دیم اراضی آبی باشد می توانیم آن را مدیریت کنیم و در موقع نیاز به گیاه آبرسانی داشته باشیم.

گوهری افزود: با توجه به مساحت و جمعیت استان از لحاظ شاخص هایی که برای اعتبارات است استان ایلام از در رتبه ۲۹ کشور قرار دارد.

برخورد با چاه های غیرمجاز آب

وی تصریح کرد: ولی استان ایلام از نظر شاخص نسبت اراضی تامین شده آب و اراضی که سیستم های مدرن استفاده می شود به نسبت اراضی که از سیستم های سنتی استفاده می شود، در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد که رتبه قابل توجهی محسوب می شود.

وی در خصوص چاه های غیر مجاز تصریح کرد: یکی از استان هایی هستیم که تعداد بسیار کمی به نسبت تعداد چاه های مجاز ما چاه های غیر مجاز در سطح استان داریم، در همین راستا کار گروهی تشکیل شده که بحث چاه های غیر مجاز را پیگیری می کنند که متولی آن شرکت آب منطقه ای استان است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در این زمینه اگر مواردی باشد از لحاظ قانونی در اختیار دولت و به عاملیت شرکت آب منطقه ای است همچنین قوه قضائیه نیز در این مسئله ورود دارد و به خوبی پیگیر این موارد هستند.

مهدی یاری از کشاورزان و شهروندان استان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روش های نوین آبیاری متنوع و مختلفی در دنیا در حال استفاده است، در بحث کشاورزی یکی از مباحث مهم عملیات زیربنایی است که در اراضی انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که کشور ما با مشکل خشکسالی مواجه است از پیشینیان نیز همیشه یک راهکار و برنامه های برای غلبه بر این مشکل  ارائه شده است.

وی افزود: در استان ایلام با توجه به این که در حاشیه منطقه زاگرس قرار داریم مقداری از لحاظ منابع آبی بهتر هستیم اما نیاز است که اقدامات بیشتری در بحث کشاورزی و استفاده روش های مدرن و یافته های جدیدی که در دنیا است استفاده کنیم و استفاده بهینه ای از منابع آب و خاک استان داشته باشیم.

استان ایلام با داشتن ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و داشتن آب و هوای مناسب و رودخانه های متعدد یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان بخش کشاورزی در کشور است.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام، سالانه یک میلیون تن انوع محصولات کشاورزی به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در استان تولید می شود هرچند بیشتر مزارع استان به کشت گندم و جو اختصاص دارد اما در سال های گذشته کشت محصولات باغی، سبزی و سیفی نیز در استان رونق گرفته است.

توسعه زمین های مستعد کشاورزی در استان ایلام و از طرفی مرز مشترک با کشور عراق و تولید انواع محصولات کشاورزی می تواند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند و این امر مستلزم تلاش مسئولان و برنامه ریزی آنها است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار