کد خبر: ۳۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
در آذربایجان غربی:
ارومیه - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: ظرفیت تصفیه خانه های آب استان به یک هزار و ۷۷۵لیتر در ثانیه افزایش می یابد.

به گزارش آرانیوز، رسول اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای سه طرح مهم تصفیه خانه آب در استان خبر داد و افزود: پروژه های مهمی نیز در بخش آب در دست اجرا است که شامل احداث تصفیه خانه آب سلماس به ظرفیت ۵۷۵ لیتر در ثانیه، تصفیه خانه آب مهاباد با ظرفیت ۷۵۰ لیتر در ثانیه، تصفیه خانه سردشت با ظرفیت ۳۳۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه پلدشت با ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه، هستند.

وی ادامه داد: تصفیه خانه آب سردشت توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در حال اجرا است که با بهره برداری از این تصفیه خانه ها ظرفیت تصفیه خانه های آب استان یک هزار و ۷۷۵ لیتر در ثانیه افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: این تصفیه خانه ها با بهره گیری از مدرن ترین روشهای موجود احداث می شوند به طوری که تصفیه خانه آب مهاباد و سلماس به روش پیشرفته DAF و تصفیه خانه پلدشت به روش ROدر حال اجرا هستند.

اجرای  ۳۰۰۰ کیلومتر  خط جمع آوری فاضلاب در آذربایجان غربی 

اکبری با بیان اینکه در بخش فاضلاب نیز شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی توانسته ۳ هزار کیلومتر خطوط جمع آوی مدرن و سنتی، ۸۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب را احداث و راه اندازی و در این راستا از خدمات ۹ واحد آزمایشگاهی فاضلاب استفاده کند افزود: این تصفیه خانه ها ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز فاضلاب خام را تصفیه کرده و در حال حاضر شاخص بهره مندی از خدمات دفع فاضلاب ۶۴ درصد است و این در حالی است که میانگین کشوری ۴۷ درصد است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی افزود: امسال برای ادامه عملیات اجرایی پروژه ها مبلغی بیش از یک هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال از مبادی ذی ربط درخواست شده است که در صورت تخصیص اعتبار شاهد اصلاح ۱۰۱ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع، ۵۰ کیلومتر احداث شبکه توزیع آب، ۴۰ کیلومتر احداث خط انتقال آب، احداث مخزن به ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۰۰ مترمکعب، حفر ۱۲ حلقه چاه جدید، تجهیز ۱۷ حلقه چاه و احداث ایستگاه پمپاژ آب در قالب هفت واحد، اجرا می شود.

 وی یادآور شد: علاوه بر این، با این میزان اعتبار، پیش بینی می شود شاهد اصلاح ۲.۵ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، ۱۷۱ کیلومتر احداث و توسعه شبکه جمع آوری، هفت کیلومتر خط انتقال فاضلاب، ۷ واحد ایستگاه پمپاژ فاضلاب و احداث ۳۷ هزار مترمکعب در شبانه روز تصفیه خانه فاضلاب را در استان باشیم که تحقق تمام این پروژه ها مستلزم تخصیص به موقع اعتبارات است.

اکبری به پروژه های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، تصفیه خانه گلمان با ۶ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب خوی با ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب بر ثانیه و تصفیه خانه فاضلاب ماکو با ظرفیت ۱۴ هزا رو ۴۰۰ مترمکعب برشبانه روز در دست اجرا هستند که در صورت بهره برداری از این پروژه ها، ۱۰۶ هزار و ۱۴۰ مترمکعب بر شبانه روز بر ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان افزوده می شود.

۱۷ واحد آزمایشگاهی کنترل کیفی آب در استان فعال است

وی با اشاره به تعهدات شرکت آب و فاضلاب استان در پروژه احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه، شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز همگام با سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط و همگام با ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های نجات بخشی را اجرایی می کند که برای این منظور از سال ۹۳ پروژه های تعریف شده را در سطح استان و حوضه آبریز دریاچه با اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال اعتبار مصوب آغاز و با تخصیص یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تاکنون عملیات اجرایی پروژه ها از پیشرفت ۳۷ درصدی برخوردار است.

به گفته اکبری در حال حاضر دو میلیون و ۱۷۴هزار نفر در ۳۸ شهر آذربایجان غربی از خدمات آبرسانی و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز در ۱۳ شهر استان از خدمات جمع آوری بهداشتی فاضلاب بهره مند هستند.

وی افزود: آب مورد نیاز این مشترکان استان از طریق ۲۰۶ حلقه چاه فعال و ۱۱ دهنه چشمه و ۱۲ واحد تصفیه خانه آب شرب تامین می شود و برای این منظور نیز چهار هزار و ۸۷۰ کیلومترشبکه توزیع آب، ۷۲۰ کیلومتر خط انتقال و ۳۹۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: در راستای تامین آب سالم و بهداشتی ۹۵ دستگاه کلرزنی مایع به صورت دستی و چهار دستگاه کلرزنی گازی در حال بهره برداری بوده که توسط ۱۷ واحد آزمایشگاهی کنترل های کیفی به صورت مستمر انجام می شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار