کد خبر: ۳۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
استرس در دراز مدت می‌تواند عواقب منفی برای شما به همراه داشته باشد.

به گزارش آرانیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که الگوهای مغز شما می‌تواند چگونگی واکنش‌های فیزیکی بدن شما را در موقعیت‌های استرس‌زا پیش‌بینی کند.

براساس گزارش «لایو ساینس»، این مهم است زیرا برخی افراد واکنش‌های فیزیکی قوی‌تری در زمان‌های استرس‌زا نسبت به دیگر موقع‌ها نشان می‌دهند. به گونه‌ای که ضربان قلب آنها سریع‌تر می‌‌شود و فشار خون آنها افزایش می‌یابد و این واکنش «اغراق شده» به استرس می‌تواند عواقب منفی در دراز مدت به همراه داشته باشد.

بر اساس مطالعه ای که در ۲۳ آگوست ۲۰۱۷ در مجلۀ انجمن قلب آمریکا منتشر شد، افرادی که در مواقع استرس‌زا فشار خون بالایی دارند احتمال دارد در آینده به فشار خون بالا مبتلا شوند و خطر مرگ در اثر حمله قلبی در آنها افزایش می‌یابد.

 «پیتر ژیاناروس» استاد روانشناسی در دانشگاه پیتسبور گفت: «افرادی که بیشترین واکنش قلبی عروقیِ مربوط به استرس را نشان می دهند در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی عروقی قرار دارند و درک مکانیزم های مغزی این رویداد می‌تواند به کاهش خطر برای این افراد کمک کند.»

برای مطالعه رابطه «مغزی-بدنی»، محققان اسکن‌های مغزی را در بیش از ۳۰۰ بزرگسال انجام دادند و واکنش های فیزیکی آنها مثل فشار خون و ضربان قلب را نظارت کردند.

 از شرکت کنندگان تست های روانی گرفته شد که برای یک تجربۀ استرس زا طراحی شده بود. مثلأ، افراد در این مطالعه باید به سئوالات تحت محدودیت های زمانی شدید پاسخ می دادند.

سپس، محققان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده کردند.

آنها دریافتند افرادی که واکنش قوی تری به شکل فیزیکی به استرس نشان دادند – به عبارت دیگر افرادی که فشار خون و ضربان قلب آنها بالاتر می رفت – الگوهای خاصی از فعالیت را در مغزشان نشان دادند.

محقان دریافتند، فشار خون و ضربان قلب فرد چگونه براساس فعالیت مغزی او در حین تست استرس تغییر پیدا می کند. علاوه بر آن، فعالیت در نواحی خاصی از مغز با واکنش های بیشتر استرس در بدن ارتباط دارد.

به عنوان مثال افزایش فعالیت در نواحی از مغز که نشان می دهد اطلاعات دنیا تهدیدآور است با واکنش فیزیکی بیشتر در ارتباط است.

به گفته محققان، این مطالعه محدودیت هایی دارد. مثلأ افراد درگیر در مطالعه بزرگسالانی سالم و میانسال بودند که در معرض خطر کمتر بیماری قلبی قرار داشتند؛ بنابراین یافته ها برای افراد ناسالم کاربردی ندارد. همچنین، این مطالعه ثابت نکرد که افزایش فعالیت در بخش های خاصی از مغز در واکنش به استرس باعث تغییرات فیزیکی در بدن می شود، بلکه رابطه ای را بین این دو کشف کرد.

ژیاناروس اشاره کرد که برای بررسی ارتباطات بین فعالیت مغز و واکنش های استرس در بدن به تحقیقات بیشتری نیاز است. ژیاناروس افزود: «این نوع کار قضیه را اثبات می کند، اما پیشنهاد می دهد که در آینده عکسبرداری از مغز می تواند ابزاری سودمند برای شناسایی کسانی که در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند یا کسانی که کم و بیش مناسب انواع مختلفی درمان هستند باشد، به ویژه درمان هایی که قصد در کاهش سطح استرس دارند.»

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار