کد خبر: ۳۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
تبریز- استاندار آذربایجان شرقی با داشتن آمار بالای بازدید از واحدهای تولیدی و پروژه های عمرانی در طول ۱۰ ماه مدیریتش، از تکمیل سند تدبیر استان با بازدید های میدانی سخن می گوید.
به گزارش آرانیوز، مجید خدابخش نزدیک به یک سالی می شود که کلید کاخ استانداری آذربایجان شرقی را در دست گرفته است؛ هر چند موقعی که لابلای سوالاتم از یک ساله شدن مدت حضورش در استانداری آذربایجان شرقی سخن به میان می آورم، می گوید «دقیقا ۱۰ ماه» تا من هم مجبور شوم و بگویم درست است، دو ماه مانده تا سر یک سال.

در طول این مدت، خدابخش را از جمله مدیرانی می توان دانست که فقط پشت میز نشین نبوده و حجم بسیار بالایی بازدید از واحدهای تولیدی، پروژه های عمرانی، دانشگاه ها و دیگر مراکز استانی به نامش ثبت شده به گونه ای که طبق آماری که خود وی ارائه می دهد، در طول این ۱۰ ماه ۱۰۰ بازدید تنها از واحدهای تولیدی داشته است. در راستای این بازدید ها و تاثیرات آن ها و از سوی دیگر برخی مسائل مهم استانی، گفتگویی با وی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

*شما از جمله مدیران استانی هستید که در طول زمان مدیریتش، به بالا بودن میزان بازدیدها و شاید بتوان گفت فعالیت در خارج از میز مدیریتی، معروف است. دلیل حجم بالای بازدیدهایتان در طول این چند ماه چیست؟

سند تدبیر در طول سالیان گذشته در استان طراحی شده است اما هم اکنون در پی تکمیل آن به وسیله بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی و نشستن پای حرف صاحبان صنایع و تولیدکنندگان هستیم چرا که این سند باید با واقعیت های موجود در جامعه تکمیل شود که در این راستا در طول این ۱۰ ماه از ۱۰۰ واحد تولیدی بازدید داشته ایم.

در بازدید از واحدهای تولیدی به همراه مدیران و مسئولان استانی سراغ این واحدها می رویم و پای حرف صاحبان این صنایع می نشینیم به گونه ای که مثلا وقتی مدیر واحد از شرکت برق گلایه دارد، بلافاصله از مدیر عامل شرکت برق می خواهیم توضیحات لازم را در همان جلسه ارائه دهد یا مشکلات مربوط به آب و گاز و دیگر بخش ها را هم در طول جلسه با حضور مسئولان مربوطه حل و فصل می کنیم.

از سوی دیگر برای پیگیری اینکه کدام اداره و یا سازمان در راستای حمایت از فضای کار و تحقق اقتصاد مقاومتی کم کاری می کند، گزارشی در این زمینه از فعالیت های تمامی ادارات و سازمان ها تهیه نموده و به اداراتی که در این زمینه ضعیف عمل کرده اند، اخطار می دهیم اما این اخطارها را رسانه ای نمی کنیم تا سیستم به درستی اصلاح شود.

*علاوه بر بازدید از واحدهای تولیدی، دیدار با اهالی هنر و فرهنگ را هم جزو برنامه هایتان در نظر گرفته اید.

بله، در زمینه فرهنگی، ارتباط بیشتر با هنرمندان را در دستور کار خود قرار داده ایم و سعی می کنیم حداقل ماهی یک بار به دیدار این عزیزان برویم و از این طریق با هنرمندان که نخبه های مردمی هستند ارتباط خود را حفظ کنیم. وقتی با یک شاعری که ممکن است ۹۰ سال هم سن داشته باشد، دیدار می کنیم، با وجود اینکه شاید حتی نتوانیم برای وی کاری هم انجام دهیم اما همین که هنرمندان و مردم بدانند مسئولان برایشان ارزش قائل هستند، به نظرم می تواند در روحیه این فرد، تمامی هنرمندان و مردم تاثیرگذار باشد.

*در کنار این بازدیدها، بازدید مرتب از دانشگاه ها و مراکز فنی و شرکت های دانش بنیان را هم در دستور کار قرار داده اید. هدف خاصی برای بازدید از این مراکز را در نظر گرفته اید؟

هم اکنون که در دوران تحریم ها و برخی مشکلات اقتصادی به سر می بریم، وارد شدن دانشگاه ها به چرخه صنعت و متن جامعه را به عنوان یکی از مهم ترین اهداف کاری خود قرار داده ایم و به عنوان فرصت طلایی به آن ها توجه داریم، دانشگاه تبریز خود به تنهایی تعداد بالایی دانشجو و فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارد که می توان از این ظرفیت به خوبی بهره برد.

تلاش می کنیم در دانشگاه ها این موضوع را فرهنگ سازی کنیم که اساتید دانشگاه، پایان نامه ها و رساله های کاربردی تعریف کنند و اگر نصف این پایان نامه ها صرف مقاله نوشته می شود حداقل نصف دیگر آن کاربردی در سطح جامعه داشته باشد.

مدتی است که هر سه شنبه برای بازدید به یک دانشگاه می رویم تا به خصوص، وضعیت واحدهای دانش بنیان را از نزدیک ببینیم، افراد زیادی بوده اند که با راه انداختن واحدی، چندین جوان را هم در کنار خود به خدمت گرفته اند و از این طریق کسب درآمد می کنند که در پی حمایت بیشتر از این نوع واحدها هستیم.

*در زمینه تولیدات دانش بنیان و حمایت از واحدهای تولیدی، اولویت خاصی را برای استان تعریف کرده اید؟

اکنون در زمینه تولیدات دانش بنیان تمرکز ویژه ای بر روی تولید محصولات آرایشی و بهداشتی داریم چرا که میزان واردات این نوع محصولات به کشور بسیار بالاست و اگر تولید کنندگان به تولید این محصولات مبادرت کنند به طور قطع سود بالایی نصیبشان خواهد شد و از سوی دیگر نیاز وارداتی کشور در این زمینه رفع می شود به عنوان مثال در نظر بگیرید گل محمدی هم اکنون کیلویی چند در بازار به فروش می رسد و اگر بتوانیم اسانس آن را تهیه کنیم، در این صورت این اسانس به چه قیمتی به فروش می رسد.

از سویی به تدریج در حال برنامه ریزی و سیاست گذاری بر روی صنعت کفش تبریز به عنوان یکی از صنایع مادر این شهر هستیم به گونه ای که حتی رییس جمهور در بازدید اخیر خود از تولیدی های کفش تبریز بازدید کرد که این نشان از اهمیت و تمرکز ویژه دولت بر روی این صنعت دارد که در کنار این صنعت توجه ویژه ای نیز بر روی صنعت فرش داریم.

*کفش تبریز تا حدود زیادی تبدیل به برند شده است و می تواند یکی از صنایع موثر در اقتصاد استان باشد. برای توسعه و پیشرفت این صنعت چه هدفی در نظر گرفته شده است؟

در حوزه کفش تولیدکنندگان را به ارتباط گیری و همکاری با یک برند خارجی توصیه می کنیم تا کفش تبریز را با چرم و طراحی داخلی ولی با برند خارجی عرضه کنیم، وقتی مردم به برندها تمایل دارد چه اشکالی دارد از این روش استفاده کنیم، به علاوه در این صورت، راه برای صادرات بیشتر محصولات نیز باز می شود.

در مجموع، توجه به برند نکته ای است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، مثلا در خود شهر تبریز، در سالیان گذشته، مغازه ای به یک نام، به فروش بستنی اقدام می کرد و با معروف شدن بین مردم و تبدیل شدن به برندی برای مردم، هم اکنون اقدام به تاسیس رستوران بزرگی با این نام کرده که بسیار هم موفق بوده است و شاید همین برند، اگر بعدها در زمینه های متنوع همچون کفش هم ورود کند، موفق می شود چرا که امروزه، زمان جولان دادن برندها است که این نوع فعالیت ها، درسی برای جوانان است چرا که از این راه می توانند اقدام به کسب درآمد کنند.

*حجم بالایی از بازدیدهایتان هم مربوط می شود به بازدید از پروژه های عمرانی به طوری که حتی برای چندین هفته متوالی، از یک پروژه دیدن کرده اید.

بازدید از پروژه های عمرانی را در صدر برنامه های خود قرار داده ایم، چرا که فکر می کنم، وقتی بازدید از این پروژه ها بالا رود، پیمانکاران با جدیت بیشتری بر روی پروژه تمرکز می کنند و از طرفی خودمان هم ضعف ها و مشکلات اجرایی طرح را خواهیم فهمید و برای حل شدنشان برنامه ریزی می کنیم. پروژه های عمرانی به خصوص پروژه های مربوط به راه و جاده ها اهمیت بالایی دارند چرا که تصادف و کشته و زخمی شدن افراد در جاده ها، خسارت های مادی و معنوی بسیاری دارد و نیاز به حرکت جدی تری را می طلبد.

*به توجه ویژه تان در زمینه های عمرانی، تولیدی و فرهنگی اشاره داشتید؛ در زمینه سیاسی، نگاهتان نسبت به مسائل سیاسی استان چگونه بوده است؟

به لحاظ سیاسی، از روز اول تلاش کرده ایم که در کنار ایجاد شور و نشاط سیاسی در استان، از هر گونه تنش، بری باشیم که خوشبختانه به لحاظ امنیتی همواره جزو استان های امن کشور بوده ایم حتی در دی ماه سال گذشته که در چندین استان برخی ناآرامی و آشوب هایی را شاهد بودیم، در استان آذربایجان شرقی، به لطف خدا هیچ ناآرامی نداشتیم که این در درجه اول نشان از فرهنگ والا و فهم عمیق در بین مردم استان دارد و در درجه دوم، وجود نماینده ولی فقیه در استان در این امر بی تاثیر نبوده چرا که در طول ماه های اخیر به خوبی شاهد اقدامات موثر ایشان نه تنها در سطح استان بلکه حتی در سطح کشور نیز بوده ایم.

به عنوان مثال، با توجه به علاقه و دل بستگی بسیار بالای مردم استان به تیم تراکتورسازی، همواره درصدد حمایت از این تیم فوتبال بوده ایم، به گونه ای که حتی در روزهایی که برخی استان ها درگیر ناآرامی بودند، ما در تبریز، مسابقه فوتبال تراکتورسازی را با امنیت بالایی برگزار کردیم و حتی من و حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نیز در حمایت از مردم و این تیم فوتبال در ورزشگاه حضور یافتیم که نشان دهیم همواره و در هر شرایطی در کنار مردم هستیم.

حتی در بسیاری از بازی ها که تیم تبریزی، محروم از تماشاگر بوده، مسئولان عالی استان همگی دست در دست هم برای رفع این محرومیت تلاش کرده و به مذاکره با هیات فوتبال و مسئولان مربوطه پرداختند تا مردم فکر نکنند که علاقه مندی آنان برای مسئولان اهمیتی ندارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار