کد خبر: ۳۸۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
بجنورد - سرپرست سازمان مدیریت و برنامه و بودجه خراسان شمالی از تکمیل ۲۲۶ پروژه نیمه تمام در این استان خبر داد.
به گزارش آرانیوز، احسانعلی عالی  با بیان اینکه از ابتدای تشکیل استان تاکنون یک هزار پروژه نیمه تمام در استان باقی مانده است، اظهار کرد: امسال ۲۲۶ پروژه با تامین اعتباری بالغ بر سه هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تکمیل و به بهره برداری می رسد.

عالی افزود: این تعداد پروژه امسال در دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه به پایین بودن سرانه درآمد خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه استان از ظرفیت های خوبی همچون کشاورزی، صنعت و گردشگری برخوردار است اما آنطور که باید برای توسعه و رشد اقتصادی مورد استفاده قرار نگرفته است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه و بودجه خراسان شمالی درباره میزان سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی بیان کرد: بخش کشاورزی این استان در تولید ناخالص داخلی ۲۷ درصد سهم داشته درحالی که میانگین تولید ناخالص داخلی استان های کشور ۱۲ درصد است.

عالی تصریح کرد: با وجود اینکه کشاورزی اشتغال بیش از ۴۰ درصد مردم خراسان شمالی را تشکیل داده اما بهره وری پایین، ارزش افزوده پایین، تغییرات آب و هوا و اقلیم در سال های اخیر و وقوع خشکسالی های پیاپی سبب کاهش شدید درآمد استان شده است.

وی مطرح کرد: سرانه درآمد استان در سال ۹۰ برابر با ۳۶.۴ ریال بوده که این رقم با برنامه ریزی و اقدامات لازم در سال ۹۴ تغییر اساسی کرد به طوری که سرانه درآمد خانوار ۲۲۲ درصد رشد و به ۸۱ میلیون ریال رسید.

تاثیر تکانه های اقتصاد جهانی بر بخش صنعت و معدن

این مسئول همچنین درباره تاثیر بخش صنعت و معدن بر سرانه درآمد خراسان شمالی، گفت: با توجه به اینکه بخش عمده تولید ناخاص داخلی استان در بخش صنعت وابسته به سه صنعت بزرگ پتروشیمی، فولاد و آلومینا است اما تکانه های اقتصاد جهانی بر فعالیت، تولید و فروش این صنایع تاثیر گذاشت و این روند نیز بر توسعه اقتصادی استان و درآمدهای مورد نظر از این بخش تاثیر گذار بود.

عالی افزود: راه اندازی نشدن بسیاری از طرح های زنجیره ارزش در سه صنعت بزرگ مذکور کماکان در ایجاد ارزش افزوده و افزایش سرانه درآمد در حوزه صنعت سبب شد تا به برنامه های مورد نظر دست نیابیم.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه های خراسان شمالی کمک به راه اندازی واحدهای بزرگ و تکمیل زنجیره ارزش واحد های بزرگ صنعتی در استان است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه و بودجه خراسان شمالی در ادامه به بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: متاسفانه با تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل در بخش گردشگری این استان، تاکنون نتوانسته ایم از این بخش منتفع شویم.

عالی ادامه داد: با وجود اینکه خراسان شمالی در مسیر میلیون ها زائر علی بن موسی الرضا (ع) قرار دارد اما تاکنون ماندگاری مسافران در این بخش رضایت بخش نبوده و کسب درآمد مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است.

تخصیص ۷۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای کمک به زیرساخت های تولیدی

وی به برنامه های هدفمند به منظور افزایش سرانه درآمد خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: افزایش سرانه درآمد استان باپیگیری های هدفمند تر و منسجم تر در بخش های مختلف عملیاتی خواهد شد به طوری که سال گذشته با دستور استاندار ۷۹۰ میلیارد ریال برای کمک به ایجاد زیر ساخت های بخش تولید واحدهای خصوصی، شهرک های صنعتی، معادن و روستاهای هدف گردشگری تخصیص یافت.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه و بودجه خراسان شمالی بیان کرد: همچنین در بخش کشاورزی با ارتقاء بهره وری، افزایش عملکرد در سطح و افزایش ارزش افزوده، مصرف بهینه آب و با تکمیل صنایع تبدیلی محصولات تولیدی، صادرات محور شدن تولیدات و ایجاد زیر ساخت های لازم در این باره را در دست پیگیری داریم.

عالی افزود: در بخش صنعت و معدن با کمک به ایجاد زیر ساخت های بخش تولید به ویژه در حوزه زنجیره ارزش سه صنعت بزرگ پتروشیمی، فولاد و آلومینا و کمک به تکمیل واحدهای ایجاد شده بالای ۶۰ درصد و پیشرو در صنعت استان درآمد سرانه استان در این بخش بهبود می یابد .

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه گردشگری با ایجاد روستاهای هدف گردشگری و تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز به منظور معرفی ۹ روستای هدف گردشگری جدید و سایر زیر ساخت های حوزه گردشگری نظیر هتل ها، مجموعه های تفریحی و ...، امیدواریم درآمد مناسبی از این بخش حاصل و از پتانسیل های موجود بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار