کد خبر: ۳۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
پیاده راه حافظ که یکی از نقاط پرتردد جمعیتی شهر است دچار مشکلات ساختاری است به گونه ای که هنوز شورای شهر و آتش نشانی از وضعیت این پیاده راه خبری ندارند.

پیاده راه غیراستاندارد«حافظ جنوبی»/ آتش نشانی و شورا اطلاع ندارند

 یکی از خدمات مهم شهرداری ها ایجاد معابر و خیابان های جدید و یا پیاده روهایی است که نقش تاثیرگذاری علاوه بر زیبایی در سهولت عبور و مرور اعم از وسیله نقلیه و انسان ها دارد. در همین راستا در سالهای اخیر شهرداری بندرعباس دست به احداث خیابان ها و بازگشایی معابر زد که به واقع توانست تحول خوبی در شهر بندرعباس ایجاد کند که می توان به بلوار شهید رجایی، خیابان پدران آسمانی، پیاده رو حافظ و... اشاره کرد.

«پیاده‌راه حافظ» (حد فاصل چهارراه برق به سمت دریا) خیابانی عریض بود که با صرف هزینه‌های زیادی به شکلی ناتمام به یک پیاده‌راه تبدیل شد. پیاده راهی که اگر چه در ظاهر سودمند بود اما نارضایتی کسبه های این محل را به همراه داشت.

در نقشه اصلی شهرداری پیاده راه حافظ دارای ظاهری زیبا با امکانات بود اما آنچه اجرا شد غیر از این بود. به‌عنوان مثال با بسته شدن این خیابان تعداد زیادی پارکینگ از این منطقه حذف شد. هیچ‌گونه نیمکت یا سطل زباله‌ای در آن دیده نمی‌شود، بنا به اظهار پیمانکار قرار بود فواره‌ آب و آلاچیق هم در آن تعبیه شود که خبری از این تجهیزات هم نیست.

اما مهم‌ترین مساله درباره این پیاده‌راه، موارد عنوان شده نیست. از مهمترین مشکلات این معبر رعایت مسائل ایمنی است با توجه به مسدود شدن این مسیر از سمت چهارراه (فلکه) برق از سوی تاکسیرانی و مسدود شدن تمامی کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به این پیاده‌راه، تنها راه دسترسی خیابان حوزه علمیه (بازار اوزیها) است که آن هم با زنجیر بسته شده و از ابتدای صبح تا پایان شب با پارک دوبل و حتی سوبل خودروهای کسبه کاملا مسدود می‌شود.

با وجود ده‌ها مجتمع‌ مسکونی و تجاری در این محدوده، که اغلب هم قدیمی و فاقد تجهیزات اطفای‌ حریق هستند، در صورت بروز کوچک‌ترین آتش‌سوزی، وقوع فاجعه‌ای بزرگ‌تر از پلاسکو دور از ذهن نیست.

پروژه پیاده رو حافظ هنوز به اتمام نرسیده است

کیانوش جهانبخش رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پروژه پیاده رو حافظ هنوز به اتمام نرسیده و تمام مواردی که در طرح آورده شده اجرایی می شود.

وی بیان داشت: پیاده رو حافظ نخستین تجربه شهرداری در راستای اجرای سیاست طراحی شهر بر اساس انسان محوری بود که قطعا خالی از اشکال نیست اما زمان لازم است تا تکمیل و به اتمام برسد.

عضو شورای شهر بندرعباس در پاسخ به این پرسش که چرا نکات ایمنی مانند شیرهای آب و یا موراد ایمنی رعایت نشده گفت: بر اساس ضوابط باید رعایت می شده و قطعا در طرح شهرداری دیده شده اما چرا اجرا نشده نمی دانم و این قول را می دهم که پیگیری کرده و این مشکل را رفع کنم.

رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: توجه به مسائل ایمنی بسیار مهم است و از اینرو این تذکر را می دهم که یک مانور آتش نشانی در این منطقه برگزار و ابزارهای آتش نشانی هر چه سریعتر نصب شوند.

برخی از کوچه های پیاده رو با علائم بسته شده است

برخی از کوچه های این پیاده رو برای جلوگیری از پارک کردن ماشین و عبور و مرور وسایل نقلیه بسته شده که همین امر خطر گیر افتادن افراد در این معابر و راه فرار آنها را در صورت اتش سوزی و اتفاقات ناگوار می بندد.

فرجام دانش مدیرعامل آتش نشانی شهرداری بندرعباس در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر در مورد وضعیت ایمنی این پیاده راه و نظرات کارشناسی آتش نشانی از وضعیت این پیاده راه اعلام بی خبری کرد و پاسخگویی در این مورد را به زمان دیگری موکول کرد.

نکته قابل توجه و نگران کننده بی اطلاعی آتش نشانی بندرعباس در مورد راههای دسترسی این پیاده راه برای خودروهای آتش نشانی و اینکه بعد از گذشت ۵ ماه از زمان افتتاح این پیاده راه هنوز دستگاههای خدمات رسان مانند آتش نشانی نظر کارشناسانه نداده اند و اگر اتفاقی همانند آتش سوزی هتل هرمز، مجتمع ستاره شهر و دیگر موارد رخ می داد چه کسانی باید پاسخگو می بودند.

سوالی که پاسخ آن روشن است اینکه چرا شهرداری بندرعباس هیچ شیر آتش‌نشانی و زیرساخت‌های لازم آن را در این پیاده‌راه تعبییه نکرده؟شورای شهر، شهرداری و آتش‌نشانی باید پیش از هرگونه اتفاق تلخ و ناگواری این مسئله را حل کنند. همیشه پیشگیری کم‌هزینه‌تر از درمان است و بهتر است شهرداری مسئولانه به این موضوع نگاه کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار