کد خبر: ۳۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
کاهش شدید منابع آبی کرمان
استان کرمان در آخرین لیست منتشر شده جزو چهار استان بحرانی از نظر کاهش شدید منابع آبی قرار گرفته این در حالیست که با وجود بی آبی هنوز هم آب های موجود در بخش کشاورزی هدر می رود.

آب کرمان به دوراهی سرنوشت ساز رسید/ کشاورزی روی لبه تیغ

به گزارش آرانیوز کرمان بزرگترین باغ های در دست کاشت کشور را در خود جای داده است که حجم قابل توجهی از این باغها به کشت پسته، خرما و مرکبات اختصاص دارد و سوال اینجاست که نقش هر یک از این محصولات کشاورزی به جز کسب درآمد برای خانوارها در توسعه اقتصاد کرمان چه بوده است.

با وجود اینکه کرمان نخستین تولید کننده پسته جهان است و وسیع ترین نخلستانهای کشور را در خود جای داده و سومین تولید کننده مرکبات است این محصولات عملا موجب توسعه و پیشرفت استان نشده است و به عینه سرمایه گذاری کشاورزان پس از کسب سود از نهاده های کرمان در استانهای دیگر و حتی کشورهای مختلف انجام می شود.

در حقیقت نتیجه استفاده نهادهای عمومی کرمان در بخش کشاورزی هیچ سودی عاید استان کرمان نکرده است. البته نباید به این نکته اشاره نکرد که حدود یک میلیون نفر در کرمان از کشاورزی ارتزاق می کنند.

هدر رفت آب در بخش کشاورزی ادامه دارد

اما حالا پس از مدت ها بی تفاوتی در خصوص مصرف بهینه آب، کرمان با مشکلی جدی مواجه شده است، سالها باران بسیار کمتر از متوسط بلند مدت باریده است و در سال گذشته میزان بارندگی بسیار کم شده و در برخی از شهرستانها اصلا باران نباریده است.

در چنین شرایطی همچنان سهم کشاورزی از منابع آبی کاهش نیافته است، سالهاست مسئولان استان کرمان از مصرف بهینه آب در کرمان خبر می دهند اما هیچ گاه این طرح ها نتوانسته است مشکل هدر رفت آب را در استان کرمان از بین برود.

کرمان ۹۵ درصد از آب را به کشاورزی اختصاص داده و ۷۵ درصد از این میزان در حالی هدر می رود که هر روز بر تعداد خانه هایی که دیگر آب لوله کشی وارد خانه شان نمی شود افزوده می شود

کرمان ۹۵ درصد از آب را به کشاورزی اختصاص داده و ۷۵ درصد از این میزان در حالی هدر می رود که هر روز بر تعداد خانه هایی که دیگر آب لوله کشی وارد خانه شان نمی شود افزوده می شود. طبق امار مسئولان در حالیکه در ابتدای تابستان حدود ۸۵۰ روستا با تانکر آب رسانی می شود این امار تا پایان تابستان به دو هزار روستا خواهد رسید.

حالا شهرهای کرمان نیز از بی آبی رنج می برند، هر چند شهرهای زرند و کرمان هشدار جیره بندی گرفته اند اما عملا صحبتی از قطعی آب نشده اما عملا با قطع شدن برق آب نیز در بسیاری از شهرها و روستاهای کرمان قطع می شود.

اما با تمام اعداد و ارقامی که از هدر رفت آب در بخش کشاورزی به دلیل کشاورزی و آبیاری سنتی منتشر می شود اما هنوز هم آب با ارزش و کم یاب در پای محصولاتی «آب بر» که جنبه اقتصادی هم ندارند در حال از بین رفتن است.

کافی است به دشت های اطراف کرمان نگاه کنید بسیاری از کشاورزان هنوز هم در مزارع یونجه، هندوانه و صیفی جات کشت می کنند در صورتیکه با توجه به کم آبی در کرمان باید کشتهای موجود در استان کرمان به سمت محصولات با توجیه اقتصادی پیش برود و از کشت محصولات بی ارزش جدا خودداری شود.

این روزها کشت محصولاتی مانند، ذرت، زعفران، زرشک، کلزا و دانه های مختلف روغنی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز هم برای رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیار زیادی باقی مانده است.

اجرای طرح اصلاح الگوی کشت طی پنج سال

معاون جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهارداشت: طرح اصلاح الگوی کشت در استان کرمان یکی از نیازهای ضروری استان کرمان است که هدف گذاری جدی و واقعی در این زمینه صورت گرفته است و پیش بینی می کنیم طی ۵ سال آینده ۱۶ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین اصلاح کشت شود.

محمدرضا پورخاتون با اشاره به نقش قابل توجه فرهنگ سازی برای بهبود وضعیت در استان کرمان بیان کرد: کشاورز باید بداند که برای ادامه اقتصاد خانوارش باید از کشت محصولات بی ارزش خودداری کند در صورتیکه آبهای موجود تمام می شود مزارع دیگر امکان کشت نخواهد داشت و با مشکل مواجه می شود.

وی گفت: طرح همیاران آب در کرمان بیشترین تمرکز خود را روی کشاورزی گذاشته است و ۱۷ مصوبه دارد.

پورخاتون گفت: در همین طرح آمده است که اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی ضروری است و باید اجرا شود که در همین زمینه کارهای کارشناسی بسیاری در خصوص جایگزینی کشتهای آب بر و بی ارزش با کشتهای اقتصادی انجام شده است که البته جنبه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این طرح مدنظر قرار دارد.

۱۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: با اجرای این طرح باید جلوی کشت برخی از محصولات را گرفت و در عوض کشت محصولات دیگری توسعه یابد البته کشت محصولاتی که منجر به امنیت غذایی می شود با جدیت دنبال می شود و درکنار این اولویت بندی ما تولید محصولاتی که به صورت غیر مستقیم با تولید محصولات استراتژیک در بخش های اقتصادی دیگر در ارتباط است را افزایش می دهیم و مزیتهای کشت را نیز در تولید محصولات در نظر می گیریم.

پور خاتون گفت: طبق این طرح میزان کشت بر اساس آب ورودی به هر منطقه و دشت برنامه ریزی می شود اما اجرای دقیق طرح نیاز به گذشت زمانی معادل ۵ سال دارد.

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح می توانیم ۱۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب را عملیاتی کنیم.

۹۰ درصد ساکنان جنوب کرمان کشاورز هستند

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز  اظهارداشت: نگرانی عمده ما بحث آب است و برای رفع مشکل آب باید به سمت روشهای علمی و مدیریت منابع برویم که این کار با توجه به اشتغال ۹۰ درصد از مردم جنوب کرمان در بخش کشاورزی باید با دقت انجام شود.

سید یعقوب موسوی گفت: در طرح الگوی کشت مسائل مختلف از جمله بازاریابی، میزان نیاز بازار مصرف و مصرف آب مد نظر است.

وی گفت: در چنین شرایطی نباید به سمت تولید محصولاتی برویم که در بازار کشش ندارد.

موسوی گفت: ابلاغیه الگوی کشت در جنوب کرمان بنا به مزیت ها و موقعیت و میزان آب شهرستانها و حتی دهستان های جنوب کرمان برش زده شده است و کشاورزان باید این الگو را برای مدیریت مصرف آب در استان استفاده کنند.

از سرمایه گذاری در کشاورزی مکانیزه حکایت می کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان  به کشت زعفران، زرشک، عناب و گل محمدی در کرمان برای رعایت طرح الگوی کشت اشاره کرد.

در زمینه توسعه کشت زعفران و گل محمدی استان کرمان پیشرفتهای قابل توجهی شده است و کشتهای ارگانیک در کرمان مورد توجه بازارهای جهانی قرار گرفته است

عباس سعیدی بیان کرد: خوشبختانه در زمینه کشت محصولات کم آب بر که صرفه اقتصادی دارند کارهای خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه توسعه کشت زعفران و گل محمدی استان کرمان پیشرفتهای قابل توجهی شده است و کشتهای ارگانیک در کرمان مورد توجه بازارهای جهانی قرار گرفته است.

سعیدی اظهارداشت: وضعیت منابع آبی در اکثر دشتهای کرمان مناسب نیست به همین دلیل سرمایه گذاری های جهادکشاورزی هم در راستای کشت های علمی است و به سمت کشت های گلخانه ای و حمایت از سرمایه گذاران کشتهای علمی پیش رفته است.

وی گفت: تسهیلات مناسبی در اختیار کشاورزان برای آبیاری مکانیزه قرار گرفته است که بخشی از این اعتبارات بلاعوض است.

با وجود تمام اقداماتی که از سوی مسئولان استان کرمان عنوان می شود اما وجود یک چهارم باغ های کشور در استانی که کم آب ترین استان کشور است عاقلانه نیست و ادامه روند مصرف آب در کشاورزی استان کرمان در دراز مدت این استان را برای تامین آب شرب ساکنان آن که کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار