کد خبر: ۳۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
معاون سازمان امور اراضی خبر داد:
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور از یکپارچه‌سازی یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی نورآباد خبر داد.
 فرید صیدی نژاد عصر سه شنبه در جلسه ای با مسئولین سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه پایه امنیت غذایی کشور با حفاظت از اراضی کشاورزی تحقق می یابد، اظهار داشت: به منظور تبیین قوانین و مقررات مورد عمل در قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی جلسه ای با کارگزاران این امر برگزار شد.

وی افزود: بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی تغییر کاربری،  احداث بنا، تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی دارای ضوابط خاصی است که لازم است مسئولین امر و مردم از این قوانین آگاه باشند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی ادامه داد: چنانچه لازم باشد کشاورزان در اراضی خود عملیاتی از قبیل ساخت و ساز،  تغییر کاربری و احداث بنا را انجام دهند ضروری است به اولین مرکز جهاد کشاورزی مراجعه کرده و بر اساس قوانین و مقررات مجوز لازم برای فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی را اخذ کنند تا به سهولت طی یک فرایند خیلی سریع مجوز لازم  صادر شود.

صیدی نژاد در مورد سایر بخش ها نیز گفت: کمیسیون های تبصره یک ماده یک در استان ها فعال هستند و به موجب قانون موظف شده اند در یک بازه زمانی دو ماهه و زمانیکه مدارک متقاضیان آماده شده نسبت به رسیدگی و تعیین تکلیف درخواست متقاضیان تغییر کاربری اقدام کرده و مجوز قانونی را ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: در استان لرستان اقدامات خوبی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در سال های گذشته انجام شده است؛ در شهرستان نور آباد یک هزار هکتار یکپارچه سازی با مشارکت مردم انجام شده و اراضی خرد و کوچک در حد ۲۰۰ و ۵۰۰ متری به قطعات بزرگ بالای ۱۰ هکتار تبدیل شده است که این کار از پرت منابع آب و خاک جلوگیری می کند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی خاطرنشان کرد: در واقع ۳۵۰۰ قطعه کوچک به ۲۰ قطعه بزرگ تبدیل شده و با تأمین منابع لازم به دنبال تجهیز و احداث جاده بین مزارع هستیم که در این صورت بهره وری اراضی بیشتر شده و تولیدات نیز چندین برابر افزایش می یابد.

صیدی نژاد با بیان اینکه خاک به عنوان یک عنصر ارزشمند،  محدود و نایاب تلقی می شود، اظهار داشت: حفظ امنیت غذایی با حفاظت از منابع آب و خاک محقق می شود که در این راستا بنا داریم با توسعه گشت های  سامانه ۱۳۱ چتر نظارتی و پایش حفاظت از اراضی کشاورزی را در سطح کشور تقویت کنیم و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی خطاب به متولیان مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی تأکید کرد که به وظایف قانونی خود عمل کنند و بدیهی است که کارشناسان سامانه ۱۳۱ آماده دریافت انتقادات،  پیشنهادات، شکایات و ارائه مشاوره های لازم و پاسخگویی به آحاد جامعه هستند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار