کد خبر: ۳۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
دزفول- تعداد زیاد تاکسی های خطی و افزایش شمار آژانس های تلفنی و بی سیم در دزفول که بیش از ظرفیت شهر است موجب کاهش درآمد تاکسی داران و اعتراض آنها شده است.
به گزارش آرانیوز، رجبی: در گوشه و کنار خیابان های اصلی دزفول تاچشم کار می کند صف های تاکسی های خطی یا همان رنگ زرد معروف، خودنمایی می کند. در چهار گوشه مرکز شهر دزفول یعنی تقاطع خیابان شریعتی و امام خمینی، صف های طویلی از تاکسی های خطی وجود دارد که هر کدام دقایق و گاه ساعتی در انتظار پر شدن تاکسی خود می مانند؛ چه بسا در آن هنگام تاکسی های خطی که به صورت گردشی کار می کنند و یا تاکسی های مسافربر شخصی با یک بوق مسافران را تشویق به سوار کردن کنند.

از سویی شواهد نشان می دهد بالغ بر ۶۰ آژانس تلفنی و پنج تاکسی تلفنی بی سیم و اینترنتی نیز در سطح شهر دزفول فعالیت می کنند که هر کدام از این آژانس ها بین ۱۰ تا ۲۰ تاکسی را در اختیار دارند.

موضوعی که از همان ابتدا با یک حساب سرانگشتی نشان می دهد این تعداد تاکسی بسیار بیشتر از ظرفیت یک شهر ۳۰۰ هزار نفری است که اکثر قریب به اتفاق مردمش با خودروهای شخصی خود تردد می کنند.

هر چند بدیهی است؛ افزایش تعداد بیش از ظرفیت تاکسی های خطی و آژانس ها در دزفول نشان از بیکاری و یا کافی نبودن حقوق از شغل اول برای تامین مخارج زندگی است اما منطق می گوید هر چقدر تعداد این رانندگان بیشتر شود درآمد نیز کاهش می یابد و این امر می تواند به یک بحران در میان قشر تاکسی دار دزفول تبدیل شود و زندگی خانواده های زیادی که تنها راه امرار معاششان از این راه است را تحت شعاع قرار دهد.

حال سئوالی که پیش می آید این است که دستگاه های متولی و ناظر بر تاکسی داران و آژانس های تلفنی در دزفول بر چه مبنایی مجوز این تعداد تاکسی و آژانس را صادر کرده و همچنان نیز این روند ادامه دارد در حالی که خود شاهد کاهش و رکود بازار درآمدی این قشر هستند.

اعتراض بی نتیجه به کاهش درآمد

یکی از رانندگان تاکسی خطی دزفول در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تمام خیابان های اصلی دزفول یعنی شریعتی، امام، طالقانی و منتظری مملو از تاکسی های خطی شده و از سویی هر روز شاهد ورود تاکسی های اینترنتی و بی سیم با اسامی جدید نیز هستیم به گونه ای که گویی مقرر شده به اندازه تمام جمعیت دزفول، تاکسی و آژانس فعال شود.

علی نکویی که به صورت گردشی فعالیت می کند و تاکسی تنها راه درآمد وی برای تامین مخارج خانواده است، افزود: تاکسی داشتن در دزفول با توجه به شمار زیاد آنها، برای شغل اول بودن به صرفه نیست به گونه ای که اگر من یا هم صنفانم در این هوای گرم از صبح زود تا اواخر شب پیوسته و بدون استراحت مسافرکشی کنیم صرفا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال درآمد خواهیم داشت این در حالی است که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار ریال از این درآمد برای بنزین و گاز هزینه می شود.

این راننده تاکسی خطی ادامه داد: برای خرید تاکسی در چند سال گذشته ۲۶۰ میلیون ریال هزینه کردم که ۱۰۰ میلیون ریال آن هزینه خط بود؛ ضمن اینکه سالیانه بیش از ۱۵ میلیون ریال نیز برای بیمه پرداخت می کنیم که این هزینه ها جدا از هزینه های متفرقه از جمله استهلاک تاکسی است.

وی با انتقاد از تعداد زیاد تاکسی های خطی و آژانس در دزفول گفت: به همراه جمعی از هم صنفان با مراجعه به سازمان تاکسیرانی اعتراض و نامه ای را نیز امضا کردیم اما متاسفانه هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشد و درآمد ما روز به روز در حال کاهش است.

هزینه ها زیاد است

حسن سبزقبا راننده ۲۸ ساله تاکسی خطی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پنج سال است که با تاکسی خطی فعالیت می کنم و هر سال افزایش تعداد آژانس ها و تاکسی ها باعث کاهش چشمگیر درآمد ما شده است.

وی افزود: از صبح تا شب در گرمای بالای ۵۰ درجه در خط می مانم و مسافر جابجا می کنم اما گاهی تمام درآمد شبانه روزم به ۲۰۰ هزار ریال نمی رسد.

این راننده تاکسی خطی عنوان کرد: از چند سال پیش سازمان تاکسیرانی محل خط ما را که در چهارراه شریعتی قرار داشت به داخل کوچه تغییر داده که اعتراضات ما از همان زمان تاکنون ادامه دارد چرا که مسافری که از چهارراه به سمت ما می آید در طول چند متر فاصله با مسیر کوچه، سوار بر تاکسی های گردشی، آژانس ها و حتی تاکسی های شخصی می شود.

سبزقبا، تعداد تاکسی های موجود در خطی که در آن مشغول فعالیت است را ۸۰ تاکسی برشمرد و گفت: روزانه تاکسی های گردشی زیادی نیز اقدام به سوار کردن مسافران خط ما می کنند.

وی ادامه داد: چندی پیش اقدام به خرید تاکسی مدل پژو کردم اما در عهده پرداخت قسط هشت میلیون ریالی وام آن ناتوان بودم؛ بنابراین مجبور به خرید تاکسی مدل پیکان شدم؛ این یعنی بسیاری از راننده تاکسی ها در کنار درآمد کم و هزینه های سوخت و استهلاک، قسط های گزاف خرید تاکسی را نیز ماهیانه باید پرداخت کنند و در کنار پول بیمه سالانه و سایر هزینه های متفرقه، دیگر پولی برای مایحتاج منزل نمی ماند.

وجود ۱۲۰۰ تاکسی خطی در دزفول

در همین رابطه شهردار دزفول در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ تاکسی خطی با مجوز سازمان تاکسیرانی شهرداری در دزفول وجود دارد که این تعداد تاکسی جدا از تاکسی های تلفنی، بی سیم و اینترنتی بوده که دارای دفتر مجزا هستند.

محمدعلی دوایی فر با اشاره به اعتراضات رانندگان تاکسی های خطی مبنی بر افزایش بی رویه تاکسی های تلفنی و بیسیم، افزود: بررسی های ما نیز نشان می دهد تعداد تاکسی های موجود در دزفول از نیاز جمعیت بسیار بالاتر است.

وی، اصلی ترین دلیل افزایش تقاضا برای کسب مجوز تاکسی خطی و آژانس های تلفنی را بیکاری عنوان کرد و گفت: با این وجود، سازمان تاکسیرانی شهرداری دزفول ارائه مجوز را محدود کرده چرا که افزایش تاکسی ها درآمد این قشر را نیز بسیار پائین آورده و این امر باعث بغرنج شدن وضعیت مالی بسیاری از تاکسی داران شده به گونه ای که عده ای از آنها تهدید به تحصن نیز کرده اند.

شهردار دزفول ادامه داد: قانون گذار اعلام کرده که شهرداری مسئول حمل و نقل بار و مسافر در شهر است اما این حق و قانون به اداره صنعت نیز داده شده به گونه ای که در حوزه تاکسیرانی صدور مجوز و نظارت بر عهده شهرداری است اما در زمینه تاکسی های تلفنی صدور مجوز بر عهده اداره صنعت و نظارت بر عهده شهرداری تعیین شده است.

دوایی فر با بیان اینکه قانون گذار دو سازمان را مسئول صدور مجوز و نظارت بر آژانس های تلفنی و بیسیم عنوان کرده است، گفت: هیچ تعاملی بین دو سازمان شهرداری و صنعت و معدن دزفول، وجود ندارد و همین موازی کاری موجب شده تا کنترل تعداد آژانس ها و نیازسنجی از عهده ما خارج و درآمد تاکسی داران نیز پائین بیاید.

شورای ترافیک ورود کند

وی با انتقاد از عدم همکاری و استعلام اداره صنعت هنگام صدور مجوز برای آژانس های تلفنی جدید، یادآور شد: با حضور در شورای ترافیک استان خواستار تعیین تکلیف هر چه زودتر این موضوع برای برقراری توازن و مشخص شدن دقیق وظایف شهرداری و اداره صنعت در این خصوص شدیم؛  دبیر شورای ترافیک نیز وعده داد که آئین نامه ای تنظیم و ابلاغ خواهد کرد اما با وجود پیگیری متعدد تاکنون این آئین نامه به آژانس ها و دو سازمان مذکور ابلاغ نشده است.

دوایی فر اضافه کرد: در این بین یک مصوبه کلی ابلاغ شده که صدور مجوز تاکسی های تلفنی بر عهده اداره صنعت و مدیریت آنها بر عهده شهرداری است اما نوع و نحوه عملکرد تشریح نشده است.

شهردار دزفول بابیان اینکه تعدادی تاکسی اینترنتی نیز با اخذ مجوز از تهران در حال فعالیت در دزفول هستند، افزود: اگر آئین نامه مذکور هرچه سریعتر ابلاغ و در آن محدودیت هایی برای صدور مجوز آژانس های تلفنی و بیسیم ذکر شود می توان نسبت به مدیریت افزایش بی رویه تاکسی های تلفنی و بی سیم و اینترنتی در دزفول در راستای جلوگیری از کاهش روز به روز درآمد رانندگان این قشر امیدوار بود.

دوایی فر همچنین اظهار کرد: از آنجایی که اداره صنعت به هر تقاضایی مجوز می دهد بروز موارد ناخوشایند نیز از عوامل نگران کننده است؛ به عنوان مثال یک آژانس تلفنی یا بی سیم تعداد زیادی راننده و تاکسی را به خدمت می گیرد بدون آنکه ظرفیت و صلاحیت رانندگان به درستی بررسی شود درحالی که درصورت بروز مشکل همه به دنبال مقصر خواهند گشت و این زیبنده نیست.

وی بیان کرد: شهرداری و اداره صنعت می توانند در زمینه آژانس های تلفنی دخل و تصرف کنند چرا که از گذشته پرونده تعدادی از این آژانس ها در اختیار سازمان تاکسیرانی شهرداری است اما متاسفانه هیچ کنترلی بر روی تاکسی های بی سیم در سطح شهر وجود ندارد و از سویی تاکسی های اینترنتی نیز بدون توجه به وضعیت بازار کار با مجوز کشوری به راحتی فعالیت می کنند.

شهردار دزفول گفت: قطعا اگر قانون تمام مراحل صدور مجوز و مدیریت آژانس های تلفنی و بیسیم را نیز همانند تاکسی های خطی به شهرداری سپرده بود اکنون شاهد این معضل در دزفول نبودیم؛ هر چند امیدوار هستیم با برنامه ریزی و پیگیری هایی که درحال انجام است، هرچه زودتر آشفته بازار افزایش بی رویه تاکسی های تلفنی، بیسیم و اینترنتی به آرامش برسد و معضل کاهش درآمد تاکسی های خطی نیز به سرانجام مثبتی برسد.

۶۰  دفتر آژانس در دزفول

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سطح شهرستان دزفول ۱۲۰ دفتر آژانس تلفنی وجود دارد که از این تعداد، ۶۰ دفتر آژانس در سطح شهر دزفول مستقر هستند ضمن اینکه هر کدام از این آژانس ها تعدادی خودرو و راننده در اختیار دارند.

مهراب عبدالهی افزود: دو دفتر تاکسی بیسیم و سه آژانس اینترنتی نیز در دزفول مشغول فعالیت هستند که از بین سه آژانس اینترنتی فعالیت دو آژانس، به دلیل عدم برخورداری از مجوز، غیرقانونی بوده و به زودی توسط اتاق اصناف با برخورد قانونی و پلمب مواجه خواهند شد

وی گفت: قانون به صورت شفاف و واضح تعیین کرده که صدور مجوز و مدیریت تاکسی های خطی در حوزه سازمان تاکسیرانی شهرداری و مجوز آژانس های تلفنی و تاکسی های بی سیم در حوزه اصناف است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول با بیان اینکه نظارت و مدیریت آژانس های تلفنی و بیسیم نیز بر عهده اصناف است، افزود: دخالت شهرداری در حوزه آژانس های تلفنی غیرقانونی است. نقطه اختلاف اداره صنعت و معدن با شهرداری در خصوص تاکسی های بیسیم است که بر اساس قانون و دیوان عدالت اداری مدیریت تاکسی های بیسیم نیز در حوزه اصناف است و این اختلاف معنایی ندارد.

عبدالهی اضافه کرد: دو آژانس تلفنی از سال ها پیش با مجوز شهرداری دزفول مشغول به فعالیت شده اند که این امر خلاف قانون است، ما به موضوع ورود کرده ایم تا دو آژانس مذکور مجوز خود را از اصناف اخذ کنند، این موضوع در شورای شهر گذشته نیز مطرح و رای به نفع ما صادر شد اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده و ما همچنان پیگیر این امر هستیم.

عبدالهی با بیان اینکه مجوز تاکسی های بیسیم از اتاق اصناف ایران اخذ شده و آنها حق فعالیت دارند، گفت: فعالیت این تاکسی ها منع قانونی ندارد.

صدور مجوز در راستای اشتغالزایی

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت دزفول در پاسخ به این سئوال که آیا اداره صنعت دزفول در راستای ایجاد توازن برنامه ای برای ایجاد محدودیت در ارائه مجوزهای جدید دارد یا خیرتوضیح داد: تمامی آیین نامه ها به صورت کشوری و مستقیم از سوی وزارتخانه ها تعیین و ابلاغ می شوند؛ به عبارتی دست ما بسته است و قانون به ما اجازه تعیین تکلیف و ایجاد محدودیت نمی دهد.

عبدالهی با تاکید بر اینکه اداره صنعت ضابطه ای برای عدم ارائه مجوز به آژانس های تلفنی و بیسیم ندارد، اضافه کرد: در سال های گذشته امکان ایجاد یکسری محدودیت ها از جمله تعیین حدود صنفی وجود داشت مثلا تعیین می شد که فاصله یک آژانس تلفنی تا آژانس بعدی هزار متر باشد اما براساس قانون جدید نظام صنفی مصوب سال ۱۳۹۲ حدود صنفی و سایر محدودیت ها برداشته شد چرا که قانون گذار به ایجاد اشتغال و وارد کردن تاکسی داران به فضای رقابت و تقاضا تاکید داشت.

وی ادامه داد: بنابراین قانون جدید نظام صنفی ابلاغ کرد که در راستای حمایت از اشتغال تمامی مجوزهای تاسیس تاکسی های تلفنی و بی سیم بررسی و ارائه شوند تا با ورود آژانس ها و بی سیم ها درفضای رقابت و تقاضا رضایتمندی عمومی مردم حاصل شود و مردم براساس عملکرد و ویژگی های هرآژانس حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

تعامل متولیان، راه نجات تاکسی داران

بدیهی است راننده تاکسی شدن راه نجات و کورسوی امیدبرای افراد زیادی است که با وجود داشتن مدارک بالای تحصیلی و یا بازنشستگی بابیکاری و یا ناتوانی در تامین معاش خانواده دست و پنجه نرم می کنند.

اما اگر قرار باشد بدون کار کارشناسی و بدون توجه به ظرفیت شهر همچنان براین آمار اضافه شود آن کورسوی امید نیز ازبین خواهد رفت بنابراین به نظر می رسد دستگاه های مرتبط با این حوزه نیاز به برگزاری جلسات مشترکی برای رسیدگی به مشکلات رانندگان تاکسی در سطح شهر دزفول دارند تا به مشکلات این قشر که به دلیل بیکاری و گرانی تعداد آنها بیشتر از استاندارد مدنظر است، رسیدگی کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار