کد خبر: ۳۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دوران توافق نیز به تعهدات خود به صورت کامل عمل نمی‌کردند، گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز به اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل شده است و به دنبال قطع صادرات نفت ایران هستند.
به گزارش آرانیوز، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح‌های توسعه فولادسازی و نورد پیوسته فولاد سبا اظهار کرد: اصفهان استان ویژه‌ای است و چه در حوزه سیاسی و چه صنعتی پیشتاز بوده و اتفاقات سیاسی نبوده است، مگر اینکه اصفهان در آن نقش داشته است.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط ویژه‌ای هستیم و در تقابل با آمریکا هستیم، به برجام و مذاکرات با آمریکا و اروپا اشاره و اضافه کرد: در همان دوران توافق نیز، آمریکایی‌ها به تعهدات خود به صورت کامل عمل نکردند و آن را به صورت نیم‌بند اجرا کردند، اما بدتر آن بود که یک‌طرفه از توافق برجام خارج شدند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعلام رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها، یک دوره 3 ماهه دارد که مردادماه موعد بازگشت 3 ماهه تحریم‌هاست، عنوان کرد: امروز برداشت ما این است که اروپایی‌ها نیز به گونه‌ای عمل کنند که نظرات ایران، تأمین شود، اما اینکه در عمل چه اتفاقی می‌افتد باید منتظر ماند.

* وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل شده است

جهانگیری با بیان اینکه دشمن اعلام کرده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل شده است، هدف دشمن را زمین زدن اقتصاد ایران و افزایش فشار به مردم ایران برای گسترش دامنه اعتراضات و نارضایتی مردم ایران دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق باید برنامه‌های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و زندگی مردم از آسیب، مصون نگاه داشته شود.

وی با بیان اینکه اگر تصور شود با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اشتباه است، یادآور شد: آمریکا با چین و حتی کشورهای هم‌پیمان خود جنگ اقتصادی راه انداخته است، آمریکا می‌خواهد صادرات نفت ایران به عنوان مهم‌ترین مرکز درآمدی را به صفر برساند و این یک حرف بی‌حساب است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما درست در نقطه مقابل سیاست آمریکاست و می‌خواهیم صادرات نفت خود را به بالاترین میزانی که نیاز داریم، بفروشیم، عنوان کرد: دشمن می‌خواهد جلوی صادرات کالاهای مهم صادراتی ایران را بگیرند که در حوزه پتروشیمی، فولاد و مس است.

جهانگیری تشریح کرد: مدیران فولاد در شرایط مختلف، شایستگی‌هایی از خود نشان داده‌اند و این شایستگی در شرایط فعلی این است که تولید و صادرات فولاد را در سال جاری افزایش دهند و این انتظار دولت از صنایع فولادی ایران است، هدف‌گذاری بعدی این است که ایران به پول حاصل از صادرات خود دست پیدا نکند.

* تأکید بر ضرورت نگاه جدی به ظرفیت‌های داخلی کشور

وی با بیان اینکه جا‌به‌جایی پول حاصل از صادرات نیازمند مبادلات بانکی است، ادامه داد: اقداماتی توسط مسؤولان سیاست خارجی و بانک مرکزی انجام شده تا در مبادلات بانکی به مشکلی بر نخوریم؛ قبلاً اعلام می‌شد که هدف آمریکا از تحریم، کشاندن ایران پای میز مذاکره است و باید پرسید پس هدف امروز شما از تحریم‌ها چیست؟

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت نگاه جدی به ظرفیت‌های داخلی کشور افزود: بسیاری از کالاهایی که از دیگر کشورها دنیا وارد می‌کنیم را می‌توان با قیمت و کیفیت خوب در داخل کشور تولید کرد؛ باید واردات کالاهایی که نیازی به واردات آن نیست و یا نمونه داخلی دارند، ممنوع شود.

جهانگیری با بیان اینکه در شرایطی که مردم ایران در برابر تحریم‌ها مقاوم ایستاده‌اند؛ عده‌ای به فکر خالی کردن جیب مردم هستند، خاطرنشان کرد: باید از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کرد؛ محدودیت منابع آبی استان اصفهان جدی است که اگر در همه بخش‌ها فقط 10 درصد صرفه‌جویی شود، دیگر محدودیت آبی برای هیچ‌کجا نخواهیم داشت.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار