به گزارش اختصاصی آرانیوز(حوزه تهران)، در این نشست صمیمی خیراله خادمی اظهارداشت: مطالعات اتصال کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج مرکز این استان به آزادراه اصفهان – شیراز به اتمام رسیده و این استان نیز به شبکه آزادراهی کشور متصل خواهد شد. طول این آزادراه در مرحله نخست حدود ۶۰ کیلومتر است.
وی میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح اتصال یاسوج به آزادراه اصفهان- شیراز را نیز افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جادههای ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است.
وی با بیان اینکه طرحهای راهسازی و بزرگراهی در استان کهگیلویه و بویراحمد با جدیت در حال اجرا هستند، گفت: چهارخطه یاسوج -شیراز، یاسوج – اصفهان، یاسوج – سی سخت، گچساران- بابامیدان و جاده ملی پاتاوه – دهدشت از مهمترین این طرحهاست.
خادمی با بیان اینکه طرحهای راهسازی و بزرگراهی در این استان نقش شاهراه حیاتی در کشور را دارند، ابراز داشت: جادههای ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راهها و شریانهای حیاتی کشور متصل شده است.
وی جاده ملی پاتاوه – دهدشت را یکی از مسیرهای اصلی و طرحهای ملی راهسازی برای اتصال جنوب به مرکز کشور دانست و عنوان کرد: با بهره برداری این جاده به طول ۱۳۷ کیلومتر بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
لزوم تسریع در روند احداث بزرگراه شیراز-فسا-داراب
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بر تسریع در عملیات اجرایی بزرگراه شیراز-فسا- داراب-گهکم به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب تأکید کرد.
وی همچنبن در خصوص بزرگراه شیراز-فسا- داراب-گهکم گفت: این محور موجب ارتباط استان فارس با استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و از این نظر یکی از محورهای شریانی و پرتردد کشور محسوب میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول این پروژه را 350 کیلومتر اعلام کرد و افزود: 280 کیلومتر این محور در استان فارس قرار دارد که از این میزان 150 کیلومتر آن تکمیل شده است، 60 کیلومتر در دست اجرا است و عملیات اجرایی 70 کیلومتر نیز آغاز نشده است.
خادمی با تاکید بر تسریع در آغاز عملیات اجرایی این محور در محدوده شهرستان داراب خاطرنشان کرد: این بزرگراه موجب تکمیل شدن بخش دیگری از کریدور شمال-جنوب کشور میشود و از نظر ارتباط شهرستان داراب با مرکز استان و توسعه صنعت کشاورزی و دامداری در این شهرستان ضروری است تا عملیات اجرایی این محدوده نیز هرچه سریعتر آغاز شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی پیشرفت فیزیکی این بزرگراه را 59 درصد اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به اهمیت این محور به منظور تکمیل بزرگراه در سال جاری مبلغ 190 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور سهم استان فارس از شبکه راه اصلی و بزرگراهی کشور را 17 درصد دانست و افزود: طول راه اصلی و بزرگراههای کشور 42 هزار و 164 کیلومتر است که بیش از 3 هزار کیلومتر آن در استان فارس واقع شده است.
حل گرهترافیکی دماوند با تکمیل کمربندی غربی
با احداث کمربندی غربی دماوند، مشکل واپسزدگی ترافیک در تنها بزرگراه تکمیلشده منتهی به شمال کشور حل میشود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: این جاده به طول 6.5 کیلومتر در دو لاین رفتوبرگشت طراحیشده که با پیشرفت فیزیکی 40 درصد درحال اجراست.
با احداث کمربندی غربی دماوند، مشکل واپسزدگی ترافیک در تنها بزرگراه تکمیلشده منتهی به شمال کشور حل میشود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: این جاده به طول 6.5 کیلومتر در دو لاین رفتوبرگشت طراحیشده که با پیشرفت فیزیکی 40 درصد درحال اجراست.
وی تصریح کرد: با تکمیل شدن این پروژه، گره ترافیکی مسیر تهران به فیروزکوه برطرف میشود و در کاهش ترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی شهر دماوند نیز مؤثر خواهد بود.
او با اشاره به اجرایی شدن مطالعات فاز یک رینگ شرقی اظهار داشت: بازنگری مطالعات برای اجرا شدن بهترین گزینه در حال انجام است که با انتخاب مسیر مناسب، عملیات اجرایی این رینگ آغاز میشود.
خادمی از دیگر مزایای این کمربندی به قابلیت اجرایی شدن یک اتصال به شهر مشاء و جاده هراز اشاره کرد و گفت: این اتصال موجب کاهش بار ترافیکی و مشکلات شهر رودهن و جاده هراز میشود و در سرریز ترافیک جاده هراز به این محور حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه بزرگراه رودهن-فیروزکوه-قائمشهر را مناسبترین مسیر ارتباطی بین مراکز استانهای تهران، سمنان، مازندران و گلستان معرفی کرد و افزود: این پروژه بهدلیل واقعشدن در کریدور شمال-جنوب و اتصال پایتخت به شمال کشور و تنها بزرگراه تکمیلشده منتهی به شمال کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و تکمیل راههای ارتباطی که بار ترافیک این محور را کاهش میدهد نیز در دستورکار قرار دارد.
بزرگراه رودهن-فیروزکوه-قائمشهر بهدلیل قرارگیری در دو مسیر پرتردد تهران به مشهد و تهران به سواحل دریای خزر دارای بار ترافیکی بسیاری است و بهدلیل پیچهای کمتر نسبت به محور هراز برای حمل بار مناسبتر است.
منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال امسال تکمیل میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت ۹۱ درصدی منطقه یک و پیشرفت فیزیکی ۲۱ درصدی منطقه ۲ پروژه آزادراه تهران ـ شمال، از تکمیل قطعه یک این آزادراه در سال ۹۷ خبر داد.
در ادامه این نشست، خیرالله خادمی، با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال اظهار داشت: در ۹ درصد باقیمانده نیز عملیات روسازی بتونی پروژه باید تکمیل شود؛ ضمن اینکه تأسیسات مکانیکی برقی این منطقه باید در داخل تونلهای این قطعه نصب شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه خوشبختانه عملیات روسازی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال که آخرین مراحل فعالیت در بخش راهسازی این منطقه است، آغاز شده، ادامه داد: علاوه بر این اجرای تأسیسات مکانیکی برقی نیز به صورت همزمان در حال انجام است که امیدواریم طبق برنامه اعلام شده، ۹ درصد باقیمانده از اجرای پروژه منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال تکمیل شود و در آینده نزدیک نیز این منطقه به بهرهبرداری برسد.
وی درباره زمان تکمیل منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال نیز گفت: قطعاً این منطقه از آزادراه در سال ۹۷ به بهرهبرداری میرسد، اما با توجه به سختی کار و تلاش ما برای ارتقاء ایمنی کار، مشخص نیست این منطقه از آزادراه چه زمانی در سال جاری به بهرهبرداری برسد.
خادمی افزود: تأکید ما رعایت تمام اصول ایمنی عبور و مرور و سپس بهرهبرداری از این منطقه است که با حساسیت زیادی ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت اجرای منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال حد فاصل شهرستانک تا پل زنگوله تصریح کرد:خوشبختانه عملیات اجرای منطقه ۲ آزادراه به طول ۲۲ کیلومتر شروع شده و تاکنون ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.مهمترین بخش این منطقه، تونل عریض و طویل البرز خواهد بود که درحال حاضر فقط کمتر از ۲۰۰ متر از اجرای این تونل باقی مانده است که تا سه ماه آینده حفاری تونل به اتمام میرسد و امیدواریم تردد بین دو طرف کوه البرز با اجرای این تونل به راحتی امکانپذیر باشد.
وی با بیان اینکه ۲۰ دستگاه تونل کوچک و بزرگ در طول پروژه آزادراه تهران ـ شمال وجود دارد، گفت:خوشبختانه عملیات اجرایی تمام این تونلها آغاز شده است،اما برای اتصال این تونلها به یکدیگر، نیاز به رفع مشکل معارضین ملکی داریم و باید املاک باقیمانده و ویلاهای در مسیر را خریداری کنیم؛ بنابراین فرآیند تملک اراضیهای این منطقه نیز دنبال میشود که درحال حاضر درحال انجام تفاهمات لازم با صاحبان آنها هستیم.
خادمی خاطرنشان کرد:تمام عملیات فرآیند اجرای پروژه توسط مهندسان ایرانی انجام میشود و بالغ بر ۴۰ پیمانکار و مشاور ایرانی در پروژه فعال هستند؛ البته دو پیمانکار این پروژه برای اجرای تونل بزرگ البرز و همچنین طراحی معماری و منظر پروژه آزادراه تهران ـ شمال خارجی هستند.
انتهای پیام/*