کد خبر: ۳۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
سخنگوي جمنا در استان خوزستان گفت: یک روز آب می‌آید و زندگی کشاورزان خوزستانی را می‌برد و روزی دیگر آب نیست و دوباره زندگی برای کشاورزان خوزستانی تعطیل می‌شود.
به گزارش اختصاصی آرانیوز(حوزه خوزستان) دكتر سيد كريم حسيني معاون اسبق سياسي و اجتماعي استانداري خوزستان و سخنگوي جمنا در استان در خصوص شرايط پيش آمده براي شاليكارهاي استان گفت: متاسفانه كشاورزان و علي اخص شاليكارهاي استان شرايط بدي را تجربه مي كنند و اين شرايط متاثر از تصميماتي است كه در مجموعه هيات دولت، وزارت كشاورزي و وزارت نيرو اتخاذ شده است.

وي افزود: یک روز آب می‌آید و زندگی کشاورزان خوزستانی را می‌برد و روزی دیگر آب نیست و دوباره زندگی برای کشاورزان خوزستانی تعطیل می‌شود. 

دكتر سيد كريم حسيني عنوان كرد: تا همین چند سال پیش در 90 هزار هکتار از اراضی خوزستان برنج‌کاری انجام می‌شد اما شرایط بی آبی به سمت و سویی رفت که مساحت اراضی زیرکشت برنج به 40 هزار هکتار رسید. تصور خیلی‌ها از کشت برنج، کشت به روش غرق‌آبی است در صورتی که در سال‌های گذشته خشکه کاری جایگزین روش غرق‌آبی شده است.

هرچند تا اسفندماه سال 96 وضعیت بارش در کشور مناسب نبود اما بارش‌های فروردین و اردیبهشت اوضاع را بهبود داد ولی باز هم ممنوعیت کشت برنج حرف آخر مسئولان بود، بدون توجه به اشتغال 40 هزار نفری در این بخش و تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی 200 هزار نفر.

سيد كريم اظهار داشت: در استان‌های هم‌جوار در این گونه مواقع معوض کشت به کشاورزان پرداخت می‌شود تا کشاورز تحت تأثیر شرایط محیطی همه زندگی‌اش را از دست ندهد.

وي افزود: سوال اساسی در این موضوع این است که آیا مسئولان به عواقب این تصمیم خود اندیشیده‌اند؟ 40 هزار برنج‌کار خوزستانی پس از ممنوعیت کشت باید به حاشیه شهرها پناه ببرند تا بتوانند با شغل هاي كاذب زندگی روزانه خود را بگذرانند و این کوچ تدریجی دوباره مشکلاتی مانند حاشیه نشینی ایجاد می‌کنند که پیامد آن معضلات امنیتی و اجتماعی است.

استاندار، نمايندگان و مديران ارشد استان موظف هستند شرايط اشتغال و معيشت مردم، روند شور و لم يزرع شدن زمين‌هاي كشاورزي، نحوه آبخيزداري استان و حساسيت‌هاي سياسي و امنيتي خوزستان را به شكل صحيح به مركز گزارش كنند و بدانند هر تصميمي كه در تهران براي استان اتخاذ مي‌شود وحي منزل نبوده و الزامآ صحيح نيست و مي تواند داراي خطاي راهبردي و استراتوژيك باشد.

در علم مديريت بايد بر مديريت ريسك و پيشگيري از بحران تمركز كرد نه اينكه با تصميمات نادرست ايجاد بحران کرد و بعد همه را بسيج کنیم تا بحران ايجاد شده به دست خودمان را مرتفع و مديريت نماييم.

مصداق این موضوع، پديده ريز گردها است كه ناشي از تصميم نادرست و غير كارشناسي انتقال آب از سرچشمه‌هاي رودخانه هاي خوزستان است. بايد هوشيار بود تا با تصميمات درست و لحاظ کردن منافع مردم، آرامش در استان و كشور حاكم باشد.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار