کد خبر: ۳۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس از گرانی های اخیر برخی کالاها انتقاد کرد که دکتر لاریجانی در پاسخ از برگزاری جلسه در هفته آینده برای بررسی این موضوع خبر داد.
به گزارش آرانیوز، نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی راس ساعت 9 و 12 دقیقه به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 200 نفر از نمایندگان آغاز به کار کرد.

گفتنی است امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی.

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور.

گزارش کمیسیون انرژی در مورد نحوه اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی.

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی اصلاح ماده یک قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی.

گزارش شور دوم کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح الحاق موادی  به قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی.

تجمع جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی مقابل مجلس

جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دستیاری پزشکی مقابل مجلس تجمع کردند.

 امروز (چهارشنبه، 23 خرداد) جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران همچون دانشگاه علوم پزشکی، صنعتی شریف، علامه و امیرکبیر در اعتراض به اعمال سهمیه 5 درصدی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در مقابل مجلس خواستار اصلاح مصوبه مرتبط با این مهم از سوی نمایندگان مجلس شدند.

یادآور می شود دانشجویان مذکور در رشته‌های دستیاری پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و برخی از رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

لاریجانی:بررسی موضوع گرانی های اخیر برخی کالاها در جلسه هفته آینده مجلس

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس از گرانی های اخیر برخی کالاها انتقاد کرد که دکتر لاریجانی در پاسخ از برگزاری جلسه در هفته آینده برای بررسی این موضوع خبر داد.

 سید تقی کبیری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با استناد به ماده 110 آئین نامه گفت: با توجه به وضعیت اخیر گرانی برخی از کالاها از جمله خودرو ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یا غیرعلنی این موضوع را بررسی کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد رئیس مجلس نیز باید دستور ویژه ای برای بررسی این موضوع صادر کند.

دکتر لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: این موضوع روز گذشته در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد هفته آینده جلسه ای در این خصوص برگزار شود.

در صحن علنی مجلس قرائت شد؛
گزارش کمیسیون ویژه اصل ۴۴ درباره نحوه اجرای قانون تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی/هیچ عضوی خارج از قوه مجریه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عضویت ندارد

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره نحوه اجرای قانون تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد.

رحیم زارع در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را قرائت کرد.

براساس این گزارش در تصویب نامه تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شده است وزرای کابینه به علاوه روسای سازمان های اصلی (اعم از سازمان صدا و سیما) و معاونین رئیس جمهور در این ستاد عضو داشته باشند. همانطور که مشخص است اکثریت قریب به اتفاق اعضای این ستاد از قوه مجریه بوده و هیچ عضوی از قوای دیگر در این ستاد عضویت ندارد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده که براساس ماده 3 قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت اجرای قوانین مربوط به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و در لوایح ارسالی خصوصا برنامه پنجساله و بودجه های سنواتی این سیاست ها و احکام قانونی مرتبط را مدنظر قرار دهد اما مفاد این ماده نیز به صورت کاملا حداقلی اجرا شده است.

متن کامل گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در فایل زیر دانلود کنید.

موافقان کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
میزان قاچاق کالا و ارز دو برابر درآمد صنعت خودروسازی کشور است

نمایندگان موافق لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این عقیده هستند که قاچاق کالا و ارز بزرگترین ضربه را به بخش تولید داخلی و اشتغالزایی وارد می کند.

 محمد حسن نژاد در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در موافقت با این لایحه گفت: با در نظرگرفتن عدد 12 میلیارد دلار، 15 میلیارد دلار یا 25 میلیارد دلار به عنوان آمارهای ارائه شده از میزان قاچاق می توان میانگین گرفت که با دلار 6 هزار تومانی حداقل سالی 100 هزار میلیارد تومان قاچاق داریم. 100 هزار میلیارد تومان یعنی 4 میلیون پراید و 2 میلیون پژو پارس. در واقع تمامی مملکت شاکی و ناراضی هستند برای آنکه ایران خودرو و سایپا کار کنند.

نماینده مردم مرند و جلفا با بیان اینکه تا این حد به مردم ضرر می زنیم در حالی که میزان قاچاق در کشور ما دو برابر کل صنعت خودروسازی است، افزود: با در نظر گرفتن این عدد متوجه می شویم قاچاق چه ضررهایی برای مملکت دارد، در واقع سالی 100 هزار میلیارد تومان قاچاق یعنی 100 هزار میلیارد تومان تولید در کشور انجام نمی شود و 100 هزار نفر به این دلیل از اشتغال باز می مانند.

وی با بیان اینکه افراد واردکننده محصولات قاچاق بیمه و عوارض نمی دهند و این به معنای تعطیلی تولید داخلی است، ادامه داد: به یقین با این حجم از قاچاق، هرگز اقتصاد مقاومتی عملیاتی نخواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اعمال قانون رجیستری، قاچاق موبایل را تقریباً به صفر رساند، گفت: می توان از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بهره برداری های بیشتری داشت و اتفاق رخ داده برای موبایل این مهم را به خوبی ثابت می کند.

همچنین رحیم زارع در موافقت با لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این قانون از سال 94 اجرایی شده است، اما با این وجود همچنان خلأهایی در آن دیده می شود، گفت: نمایندگان مجلس تلاش کردند برای دستیابی به اهداف ستاد مبارزه با قاچاق و اهداف خود در اقتصاد مقاومتی این خلأها را رفع و رجوع کنند، به همین دلیل جلسات متعددی برای اصلاح قانون در کمیسیون اقتصادی برگزار شد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی، عدم تعریف ارز و برگزاری جلسات ستاد که رئیس جمهور تاکنون حتی یک بار در آن حضور نداشته و نماینده ویژه نیز نفرستاده است را از جمله دغدغه های نمایندگان مطرح کرد و افزود: امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، حمایت از تولید داخلی را بر مبنای مبارزه با قاچاق و این قانون قرار داده ایم، چرا که در این صورت ضمانت های اجرایی قوی تری پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بحث قاچاق، قانونی درخصوص فضای مجازی وجود نداشت، اما امروز این قانون ایجاد و کامل شده است، گفت: از همکاران می خواهم جهت رفع خلأهایی که در این قانون برای بهره برداری پایدار، شکوفایی اقتصادی و حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های برنامه ششم و... وجود دارد، به اصلاح این قانون رأی موافق دهند.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: مبلغ قاچاق ما حتی نباید 12.6 درصد باشد، چرا که این مبلغ بسیار بالاست و اگر بتوان آن را به نفع تولید چرخاند، می توان ایجاد اشتغال کرد.

در ادامه تقی کبیری با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به روز نبوده و ایرادات متعددی داشت، گفت: با توجه به این مشکلات کمیسیون اقتصادی به بحث این قانون وارد شد و جلسات متعددی برای اصلاح این قانون برگزار کرد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر چه بر سر اعدادی همچون 15 میلیارد دلار، 12 میلیارد دلار و یا 25 میلیارد دلار در رابطه با آمار قاچاق اختلاف نظر وجود دارد، اما این آمارهای هر چقدر که باشد مشکلی را حل نخواهند کرد، چرا که بخشی از مشکلات در حوزه قانونگذاری و بخشی دیگر در حوزه اجرایی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتقاد بر اینکه مشکلات را می توان با بحث و گفت و گو حل کرد اما اگر اصل قانون اصلاح نشود، این مشکلات بر قوت خود باقی می مانند، افزود: اصلاحات صورت گرفته با توجه به ضرورت ها و نیازهای روز بوده است، لذا با توجه به برخی خلأهای قانونی در حوزه قاچاق کالا و ارز از نمایندگان می خواهم به اصلاح قانون مذکور رأی موافق دهند.
                         
هر سه قوه و تمام کمیسیون های مجلس باید درگیر بحث اقتصاد مقاومتی شوند

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس بر لزوم بسیج هر سه قوه برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش نماینده دولت درخصوص نحوه اجرای قانون "نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی" گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی در پایان بهمن سال 92 ابلاغ شد که کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در سال 93 با کمک مرکز پژوهش ها گزارشی در این باره تهیه کرد که براساس این گزارش مشخص شد برای 25 بند سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی قانون به اندازه کافی وجود دارد و شاید تنها در چند بند خلأ وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون متبوعش به این نتیجه رسید که در بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی باید اقدامات نظارتی انجام داد، افزود: در این باره به این نتیجه رسیدیم که پالایش و تنقیح قوانین باید در اولویت قرارگیرد، لذا قانون 4 ماده ای تصویب شد که بر این اساس سه قوه باید شورایی تشکیل دهند و این شورا باید کارگروهی ایجاد کند که تنقیح و پالایش قوانین را انجام دهد و گزارش آن به مجلس ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه 3 سال از ابلاغ این قانون گذشته اما تاکنون یک جلسه توسط این شورای تشکیل شده است، ادامه داد: در آستانه تشکیل دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد که در این راستا بحث تشیکل جلسات شورا که الزام قانونی بود، هنوز محقق نشده است.

فولادگر با بیان اینکه آمریکا ستاد جنگ اقتصادی خود علیه ایران را در وزارت خزانه داری این کشور قرار داده است، یادآور شد: برای مقابله با تهدیدات و خنثی کردن این جنگ هر سه قوه باید فعال شوند و در شرایط کنونی که جنگ اقتصادی علیه کشور به راه افتاده ، همه کشور باید بسیج شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جلسات این شورا باید براساس الزام قانونی تشکیل شود، افزود: هر سه قوه و تمام کمیسیون های مجلس باید درگیر بحث اقتصاد مقاومتی شوند و دبیرخانه این اقدام، وزارت اقتصاد شود تا نهادی در برابر مجلس پاسخگو باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دو طرح در راستای نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شده که امیدوارم در نشست امروز مجلس اعلام وصول شود.

پایان پیام/*


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار