کد خبر: ۳۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
بوشهر - در حالی که هنوز وارد فصل تابستان نشده‌ایم، وضعیت آب در استان بوشهر به شرایط بحرانی رسیده است و احتمالا در روزهای آینده شاهد وضعیت بدتری نیز باشیم.
به گزارش آرانیوز، استان بوشهر دارای وضعیت خوبی در زمینه تامین منابع آبی نیست و بخش عمده آب مصرفی در استان بوشهر از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود.

در سال‌های اخیر و به دنبال ساخت چند آبشیرین‌کن در استان، این تاسیسات نیز بخش جزئی از آب استان را تامین می‌کنند ولی هنوز هم بخش عمده آب مورد نیاز باید از طریق دیگر استان‌ها تامین شود.

این وابستگی آب مورد نیاز استان بوشهر به استان‌های همسایه مشکل‌زا است و در برخی از روزهای سال سهمیه مصوب استان بوشهر از طریق این خطوط اختصاص نمی‌یابد و یا با کاهش جدی روبرو می‌شود.

بخشی از آب مورد نیاز استان بوشهر از شهرستان کازرون در استان فارس تامین می‌شود که هر ساله با شروع فصل گرما، چالش‌های جدی بین دو استان برای تامین آب ایجاد می‌شود و معمولا هم فارسی‌ها برنده هستند چرا که چشمه‌های آب در آن استان قرار دارد.

در سال گذشته مشکلات زیادی در این زمینه وجود داشت و انتظار می‌رفت با رایزنی مسئولان استان این مشکل در سال جاری تکرار نشود ولی امسال نیز شاهد مشکلاتی هستیم و مردم با کمبود آب روبرو هستند.

با توجه به اینکه استان بوشهر زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی آب را ندارد، برای رفع وابستگی به همسایگان می‌طلبد که تاسیسات آبشیرین‌کن به عنوان زیرساخت‌های پایدار تامین آب در استان بوشهر توسعه یابند.

تامین بخش عمده آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق تاسیسات آبشیرین‌کن راه حل موثری برای عبور از بحران آب است که مسئولان استان نیز عزمی جدی در این زمینه دارند ولی تا به ثمر رسیدن آن زمان و اعتبار زیادی نیاز است.

تامین ۹۰ درصد آب از خارج استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تامین ۶۰ درصد آب مصرفی استان بوشهر از خط آبرسانی کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ۳۰ درصد از طریق خط کازرون و ۱۰ درصد از منابع داخلی تامین می‌شود.

کیقباد یاکیده به سختی‌های تامین آب مورد نیاز استان بوشهر و استفاده از خطوط طولانی آبرسانی اشاره کرد و ادامه داد: در شهرهای استان بوشهر روزانه بیش از ۲۵۰ هزار متر مکعب آب توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رعایت الگوی مصرف باعث می‌شود تا هیچ مشکلی برای تامین آب در شهرهای استان نداشته باشیم، افزود: مشترکان آب در استان بوشهر دو برابر الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند.

لزوم رعایت الگوی مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر خواستار اصلاح رفتار  مشترکان در برداشت و مصرف آب شد و اضافه کرد: مصرف بی‌رویه و عدم رعایت الگوی مصرف باعث بروز مشکل برای دیگر مشترکان می‌شود.

وی از انجام تعمیرات خطوط آبرسانی برای رسیدگی به مشکلات شهروندان خبر داد و بیان کرد: با توجه به مصرف بالای آب توسط برخی مشترکان، تنها راه توزیع مناسب آب، نوبت‌بندی در توزیع آب است.

یاکیده با تاکید بر اینکه در منازل نیازی به نصب پمپ برای دریافت آب نیست، افزود: برداشت بیش از نیاز در بوشهر یکی از مهمترین مشکلات در زمینه آبرسانی به شهروندان است.

تلاش برای رفع مشکلات آب استان

معاون عمرانی استاندار بوشهر از تلاش برای رفع مشکلات آب استان خبر داد و گفت: تلاش داریم تا در کوتاه‌ترین زمان مشکلات تامین آب در استان بوشهر را رفع کنیم.

مهرداد ستوده اظهار داشت: امروز در پی بازدید میدانی از بخش‌های مختلف آبگیر، تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ تاسیسات بوشیگان کازرون، مشکلات و موانع موجود انتفال آب به استان بوشهر و دلایل کاهش آن بررسی و برنامه‌ریزی لازم و عملیاتی برای روزهای پیش رو صورت گرفت.

معاون عمرانی استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: با درک کامل مشکلات کم آبی مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان تمام تلاش مدیریت استان بر این است که مشکلات مردم کمتر شود.

ستوده یادآور شد: در همین راستا با وجود محدودیت اعتباری، استاندار بوشهر دستور داده برای تخصیص بموقع اعتبارات در حوزه آب اقدام فوری شود، ولی عدم بارش و خشکسالی، مواجه شدن با بعضی مشکلات را اجتناب ناپذیر کرده است.

لزوم ترویج فرهنگ صحیح مصرف

وی بیان داشت: از هم استانی‌های عزیز خاضعانه می‌خواهم با درک شرایط واقعی و صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف و همچنین ترویج این فرهنگ، مدیریت استان را یاری دهند.

ستوده از نمایندگان باغداران کازرونی خواست در انتقال آب شرب به استان همسایه یعنی بوشهر همکاری بیشتری همچون سنوات قبل نشان دهند.

وی ابراز داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم ان‌شاالله در کوتاه مدت مشکلات به صورت چشمگیر کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار