کد خبر: ۳۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
بوشهر - به دنبال خشکسالی‌های سال زراعی جاری، بخش زیادی از گندم‌زارهای استان بوشهر از بین رفت و محصول چندانی به ویژه در مزارع دیم برداشت نشد.
به گزارش آرانیوز، کشت گندم در استان بوشهر از فصل پائیز آغاز می‌شود و تنها چند بار بارندگی تا پایان اسفندماه کافی است تا گندم‌ها رشد کرده و به بار بنشینند و البته این بارش‌ها باید در فواصل مناسبی محقق شود.

هر چند در سال‌های اخیر نقاط مختلف کشور اسیر خشکسالی شده است و با کمبود بارش روبرو هستیم ولی در سال زراعی جاری میزان بارش‌ها به صورت چشمگیری کاهش یافت و عملا در فصل پائیز و زمستان بارانی نبارید.

بارش‌های بسیار اندک و با فواصل زیاد باعث شد تا آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی به ویژه در بخش دیم تامین نشود و این موضوع باعث شد تا در اراضی دیم دانه‌های گندم نتوانند از دل زمین بیرون بزنند؛ چه رسد به اینکه بخواهند رشد کنند.

موفقیت در کشاورزی به صورت دیم بستگی به میزان بارش‌ها دارد که امسال در فصل کاشت و پس از آن بارش‌های بسیار کمی را در استان شاهد بودیم که مشکلات زیادی را در استان ایجاد کرد.

فاصله بسیار زیاد بین بارش‌ها در فصل پائیز و زمستان و همچنین ناچیز بودن بارش‌ها باعث شد که آب مناسبی به اراضی کشت دیم نرسد و محصولات کاشته شده در این اراضی رشد نکرده و از بین رفتند.

گندم‌های دیم خشک شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشت گندم دارد و هر ساله کشاورزی زیادی در این زمینه اقدام به کشت می‌کنند.

محمد تقی منوچهری از کشت گندم در ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان بوشهر به صورت آبی، خاطرنشان کرد: ۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی استان بوشهر نیز زیر کشت گندم به صورت دیم رفت.

وی با اشاره به اینکه امسال شاهد شدیدترین خشکسالی در سطح استان بوشهر بودیم، اضافه کرد: امسال شاهد کاهش چشمگیر میزان برداشت گندم در سطح استان بوشهر بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت بیش از ۲۸ هزار تن گندم معمولی و بذری در استان بوشهر، تصریح کرد: نبود بارش‌های مناسب باعث بروز این خشکسالی و کاهش میزان برداشت گندم شده است.

منوچهری با اشاره به کاهش بارش باران در استان خاطر نشان کرد: سی‌ام آبان سال قبل باران قابل توجهی بارش گرفت ولی پس از آن بارشی در استان ثبت نشد که این مهم سبب بروز تشدید خشکسالی شد.

وی از تشکیل ۲ کارگروه بررسی خسارت وارده به کشاورزان استان خبرداد و افزود: برای بررسی خسارت وارد شده به کشاورزان بر اثر  خشکسالی راهکارهای لازم اندیشیده شده است.

۴۰ درصد از بارندگی سالانه محقق شد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با تشریح شرایط منابع تولید و مصرف آب در استان اظهار داشت: متاسفانه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و تعرضات به منابع آب سطحی در دهه های اخیر باعث شده که حتی با ۱۰ سال بارندگی نرمال نیز نتوانیم کسری مخازن را جبران کنیم.

شاپور رجایی خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری که واپسین روزهای انتظار و امید به بارندگی در آن را سپری می‌کنیم، تنها ۴۰ درصد از بارندگی سالانه محقق شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بدترین شرایط دوران بهره‌برداری سد رئیسعلی دلواری به سر می بریم و تنها ۱۲۵ میلیون مترمکعب، حجم ذخیره امروز پشت سد است که نشانگر خالی بودن ۸۲ درصد از ظرفیت این سد است.

کاهش چشمگیر برداشت گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: امسال با کاهش بارندگی‌ها شاهد کاهش قابل توجه میزان برداشت گندم در استان بوشهر هستیم.

سید محمد هاشمی با اشاره به اینکه خشکسالی خسارت گسترده‌ای به گندم‌زارهای استان وارد کرده است، افزود: تاکنون هزار و ۷۰۳ محموله گندم به ارزش ۲۰ میلیارد تومان از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است.

وی با اشاره به برداشت برداشت ۲۸ هزار تن گندم در سطح استان، خاطرنشان کرد: نیمی از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است و مابقی آن نیز تا هفته آینده به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار