کد خبر: ۳۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
بیرجند- برخی از مؤسسات فرهنگی و هنری بیرجند بدون اخطار و تذکر کتبی پلمپ شدند که این موضوع گلایه هنر دوستان بیرجندی را در پی داشته است.
به گزارش آرانیوز، همه ما هنرمندان و فعالان در حوزه هنر را به ظرافت‌های روحی و عاطفی می‌شناسیم. کسانی که دغدغه‌شان بیان ارزش‌های انسانی از طریق نقاشی، خوشنویسی، تئاتر، عکاسی و سایر رشته‌ها است.

اما گاه اتفاقاتی برای فعالان عرصه هنر و فرهنگ در خراسان جنوبی می‌افتد که آنان را دچار سردرگمی کرده و دلسردی برای ادامه کار هنری را برای آنان به وجود می‌آورد که نمونه آن تعطیلی و پلمپ برخی مؤسسات فرهنگی و هنری در هفته گذشته در بیرجند بوده است.

اتفاقی که بررسی چرایی آن خواست هنرمندان، هنر دوستان و همه کسانی است که در سال‌های اخیر از ظرفیت این مؤسسات برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری استفاده کرده‌اند.

نامه پلمپ قبل از اخطار کتبی

امیر اکبرپور مدیر یکی از این مؤسسات فرهنگی و هنری استان است که از برخی برخوردها در تعامل با مؤسسات هنری گلایه دارد.

 وی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: حدود ۱۱ روز پیش از اداره اماکن نامه‌ای به مؤسسه با این محتوا که تا ۱۰ روز دیگر مؤسسه شما پلمپ خواهد شد، ارسال شد.

فعال هنری و فرهنگی خراسان جنوبی اظهار کرد: در نامه اشاره به عدم رعایت شئون اسلامی به عنوان علت تعطیلی و پلمپ مؤسسه شد و در ابتدای امر خود من به عنوان مدیر مؤسسه احساس کردم شاید در مجموعه خطایی رخ داده است.

اکبرپور بیان کرد: از این جهت به نهاد مربوطه مراجعه کردم تا علت را جویا شوم و در جواب نیز عنوان شد طبق بررسی‌های صورت گرفته در مؤسسه شما مربی مرد به خانم ها تدریس می‌کند که این خلاف شئون است.

حدود ۲۰ سال است که کلاس‌های آموزشی و هنری برپا می‌کنیم و تاکنون نیز روال همین بوده است و از این جهت علت تعطیلی و پلمپ برای من جای سؤال بود وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال است که کلاس‌های آموزشی و هنری برپا می‌کنیم و تاکنون نیز روال همین بوده است و از این جهت علت تعطیلی و پلمپ برای من جای سؤال بود.

مدیر یکی از مؤسسات فرهنگی و هنری خراسان جنوبی افزود: طبق آیین‌نامه فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای نظارت آموزشگاه‌ها ماهیانه از مؤسسات آموزشگاه‌های هنری بازدید می‌کنند و هر مورد و مسئله‌ای را که خلاف قوانین و آیین‌نامه‌ها باشد را تذکر می‌دهند.

اکبرپور گفت: در طول این سال‌ها یک بار هم موضوع تدریس آقا به خانم از سوی این شورا در بازدیدها مورد تذکر  قرار نگرفته است و در  همه آموزشگاه‌های شهر نیز این موضوع روال دارد و تنها مختص یک یا دو آموزشگاه نیست.

اشاره به صورت‌جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی

وی اظهار کرد:  همچنین بر اساس صورت‌جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی از آنجایی که در برخی از رشته‌ها ممکن است هنر جو کم باشد برگزاری کلاس‌های مختلط در این رشته‌ها بلامانع است.

وی بیان کرد: همچنین بر اساس مصوبات و صورت‌جلسه‌ها اگر مؤسسه‌ای تخلفی کرد در وهله اول و دوم باید تذکر کتبی، دفعه سوم اخطار کتبی و دفعه چهار مؤسسه تعطیل شود که در مورد مؤسسه ما هیچ‌کدام از سه مرحله قبل یعنی تذکر و اخطار کتبی صورت نگرفته است.

اکبرپور یادآور شد: اگر در مؤسسه ما شئون فرهنگی مورد رعایت قرار نگرفته است چرا تذکر و اخطار داده نشده و در همان وهله اول با آبروی مؤسسه، هنرجویان و اساتید بازی شده و آن را پلمپ کرده‌اند.

محمدصادق عسگری مدیر یکی دیگر از مؤسسات فرهنگی و هنری که طی روزهای اخیر این مرکز هم پلمپ شده است در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: علتی که برای پلمپ مؤسسه ما ذکرشده استفاده از مربیان مرد برای تدریس به خانم‌ها است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که این رویه همه مؤسسات و آموزشگاه‌های سطح شهر، استان و کشور است که در صورت نیاز مربی آقا به خانم‌ها تدریس می‌کند و این مسئله برای ما بسیار جای سؤال است.

رفع پلمپ را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم

این فعال فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی گفت: حتی اگر در مؤسسه اقدامی خلاف شئون فرهنگی صورت گرفته است باید قبل از پلمپ به ما اخطار و از طریق نهادی که به ما مجوز داده(فرهنگ و ارشاد اسلامی) مسئله پیگیری می‌شد.

عسگری ادامه داد:  بعد از اینکه نامه مبنی بر پلمپ مؤسسه را دریافت کردیم از همه روزنه‌های قانونی چون فرهنگ و ارشاد و دادستانی، فرمانداری، استانداری و اماکن موضوع را پیگیری نمودیم ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

وی یادآور شد: حتی چند بار با دادستان نیز صحبت کردم که نظر ایشان بر رفع پلمپ بود که امیدواریم با پیگیری این مشکل را حل کنیم.

دلیل موجهی برای تعطیلی مؤسسات هنری بیرجند وجود ندارد

احمد محبی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه دلیل موجهی برای بسته شدن برخی از مؤسسات فرهنگی و هنری شهرستان بیرجند وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی: حتی اگر این مؤسسات خطایی را مرتکب شدند باید قبل از پلمپ به آنان تذکر داده می‌شد وی اظهار کرد: بعد از پلمپ این مؤسسات موضوع را از طریق مبادی ذی‌ربط در داخل و خارج استان پیگیری کردیم و امیدواریم بتوانیم از مسیرهای قانونی این موضوع را حل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مؤسسات پلمپ شده از ظرفیت‌های مهم فرهنگی و هنری استان بوده‌اند، بیان کرد: حتی اگر این مؤسسات خطایی را مرتکب شدند باید قبل از پلمپ به آنان تذکر داده می‌شد.

پلمپ و تعطیلی در موضوعات هنری آخرین راهکار است

محبی ادامه داد: البته این پلمپ تنها در مورد برخی از مؤسسات فرهنگی و هنری اعمال نشده است بلکه در مورد برخی از کافی شاپ ها و قهوه خانه ها نیز اعمال شده است.

وی گفت: حتی اگر این مؤسسات به اخطارها توجه لازم نداشتند  تعطیلی باید از مجرای قانونی و از طریق دستگاهی که به آنان مجوز داده است، صورت می‌گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در مسائل فرهنگی بی‌شک پلمپ و تعطیلی آخرین راه است و نباید از همان ابتدا از ابزار تعطیلی مؤسساتی که تعدادی کارمند نیز دارند  استفاده کرد.

هنر و فرهنگ برای یک جامعه همچون هوا برای تنفس لازم و ضروری است و تعامل با هنرمندان نیز ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد که عدم توجه به این ظرافت‌ها تنها خستگی کار در حوزه هنر و فرهنگ را بر دوش افراد می گذارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار