کد خبر: ۳۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
با تکیه بر توان مهندسان ایرانی؛
بوشهر - عملیات نصب اولین سکوی دریایی طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در موقعیت میدان گازی پارس جنوبی با تکیه بر توان مهندسان ایرانی با موفقیت انجام شد.

به گزارش آرانیوز، عملیات نصب سکوی spd۲۲ که اولین سکو از مجموعه سکوهای چهارگانه طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است از عصر جمعه آغاز شد و پس از دو ساعت فعالیت فشرده با موفقیت پایان یافت.

این سکو با همت جهادگران قرارگاه خاتم الانبیا در شرکت صنعتی دریایی ایران ساخته شده به‌وسیله کرن بارج HL۵۰۰۰ در موقعیت میدان گازی پارس جنوبی نصب شد.

مجری طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی جمعه‌شب در حاشیه نصب این سکو اظهار داشت: دو میلیون و ۳۳۰ هزار نفر ساعت کار در ساخت نخستین سکوی فاز ۲۲ پارس جنوبی انجام شده است.

فرهاد ایزدجو با اشاره به اجرای سه هزار و ۸۳۰ متر عملیات تیوبینگ، ۸۲ هزار و ۳۵۵ متر کابل کشی برق و ابزار دقیق و وجود ۵۷ دستگاه تجهیزات مکانیکی و فرایندی در این سکو بیان کرد: در سکوی فاز ۲۲ پارس جنوبی ۳۳ هزار اینچ-قطر عملیات لوله کشی اجرا شده است.

وی با اشاره به انجام مراحل نصب این سازه ۲ هزار و ۳۰۰ هزارتنی توسط شناور نصاب HL ۵۰۰۰، خاطرنشان کرد: این سکو اولین سکوی تولیدی و انتقال مواد هیدروکربوری فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است که توسط متخصصان ایرانی به مرحله نصب درآمده است.

مجری طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی ادامه داد: با نصب و بهره برداری از این سکو، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازشیرین( ۱۴،۲ میلیون متر مکعب) معادل یک دوم یک فاز استاندارد گازی پارس جنوبی به توان تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به تامین بخش عمده کالاها و تجهیزات این سکو از داخل کشور، اضافه کرد: همه مراحل مهندسی، ساخت و اجرای عملیات این سکو توسط شرکت‌های ایرانی انجام گرفته است.

ایزدجو بیان کرد: سه سکوی دریایی دیگر مربوط به طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در شرکت صنعتی دریایی ایران در دست ساخت است که دارای پیشرفت ۹۴ درصدی، ۹۱ درصدی و ۸۴ درصدی هستند.

طرح توسعه فاز های ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۲ هزار و ۹۰۰ تن گاز مایع(LPG)، ۲ هزار و ۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است. این پروژه از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و شرکت پتروسینا آریا و در حال اجرا است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار