کد خبر: ۳۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
به گزارش اختصاصی آرانیوز(حوزه خوزستان)، این نیروگاه با بکارگیری شیوه نوین رسوب زدایی با مواد رسوب زدای تولید داخل و استفاده از جت پرشرتوانست ضمن رفع محدودیت و ارتقاء سطح راندمان کندانسور واحد 305 مگاواتی شماره یک ، فرایند بهره برداری از این واحد تولیدی را نیز بهبود دهد.
 
مهندس داوود محمودی مدیرعامل نیروگاه رامین با اشاره به  نقش حیاتی این نیروگاه در تولید پایدار انرژی برق مورد نیاز استان خوزستان و لزوم آمادگی همه واحدهای تولیدی بویژه در تابستان پیش رو اظهار داشت : با توجه به حساسیت بسیار بالای کندانسورهای نیروگاه در فرآیند تولید و به جهت افزایش خلاء در راستای بهبود ، افزایش تولید و راندمان خصوصاً در پیک بار تابستان ، اقدام به رسوب زدایی و تعویض لوله های کور شده کندانسور واحد شماره یک با استفاده از روش نوین استفاده از مواد رسوب زدا و تمیز کاری نهایی جداره داخلی لوله ها بوسیله جت پرشر  نمودیم .

وی گفت : این عملیات منجر به افزایش ظرفیت قدرت قابل تولید نیروگاه به میزان 28 MW شده است و به بیان دیگر این میزان به ظرفیت قابل تولید نیروگاه های حرارتی کشور افزون گردیده که با توجه به سرمایه گذاری تقریبی 1000 دلار برای ساخت یک کیلووات نیروگاه بخاری ، توانستیم با اجرای این عملیات فنی و مدیریت هزینه در جهت بهبود سطح بازتوانی نیروگاه گام اثرگذاری برداریم .

  مهندس ایمان ایران زاده مدیر پروژه عملیات رسوب زدایی کندانسور واحد شماره 1 نیز به تشریح این عملیات پرداخت و اظهار داشت : ازمجموع 19600 لوله این کندانسور  که در دو شاخه خروجی به تعداد 9800 لوله بدلیل  افت سرعت سیال رسوبات سخت  از جنس کربنات کلسیم در دیواره داخلی لوله ها ایجاد  شده که این امر باعث  کاهش ضریب انتقال حرارت آن ها و کاهش چشمگیر خلاء کندانسور گردیده و به همین دلیل همزمان با تعمیرات اساسی این واحد 305 مگاواتی اقدام به رسوب زدایی لوله ها و از بین بردن محدودیت ایجاد شده با یکی از کم خطر ترین روش های مدرن تمیزکاری که حجم رسوب زدایی آن بالای 90 درصد می باشد  نمودیم .

به گفته وی : در سال های گذشته تنها راهکار رسوب زدایی در نیروگاه ، عملیات شستشوی داخلی لوله ها به روش اسید شویی بوده که در این روش تنها 40 درصد رسوب داخلی را از بین رفته و معایبی از جمله سوراخ شدن 200 الی 300 لوله پس از اتمام عملیات شستشو را در پی داشت و عملاً‌ راهکار مناسبی جهت رسوب زدایی نبوده است .

ایران زاده در ادامه گفت: نتایج حاصل از روش نوین رسوب زدایی جدید که یکی از کم خطر ترین روش های مدرن با حجم رسوب زدایی بالای 90 درصد می باشد نتایجی مطلوب و اثرگذاری بوده بطوریکه ضمن کاهش چشمگیر آسیب به لوله های مسی کندانسور ، پس از عملیات رسوب زدایی 7000 لوله از مجموع 9800 لوله هر دو شاخه خروجی تنها 7 عدد از تیوب ها معادل 1% درصد سوراخ گردیدند .

وی همچنین افزود : از دیگر مزایای این روش ،سرعت بالای آن در انجام عملیات رسوب زدایی بوده به طوری که کلیه مراحل شستشو شامل واتر جت اولیه ، تزریق مواد در داخل تیوب ها ، تخلیه و شستشوی مجدد دیواره داخلی جهت هر 1500 لوله طی 3 روز انجام گردید

مدیر این پروژه در خصوص تعویض لوله های کور شده کندانسور نیز اظهار داشت : با توجه به عمر 38 ساله و کارکرد بالای کندانسور این واحد  و تنش های حرارتی وارد شده بر بفل های داخلی، امکان تعویض لوله ها به روش های سنتی کششی میسر نبوده لذا برای اولین بار در تاریخ نیروگاه و با استفاده از دستگاه تیوب پولر هیدرولیکی که جهت لوله های خاص نیروگاه طراحی و آماده شده بود اقدام به دمونتاژ آن ها نمودیم که در این عملیات مجموعاً 361 عدد لوله از مجموع 1128 لوله کندانسور با دستگاه تیوب پولر هیدرولیکی دمونتاژ گردید و پس از عملیات برقو زنی و آماده سازی بفل ها اقدام به تعویض، مونتاژ و Expand آن ها نمودیم .

شایان ذکر است تعویض کل لوله های کندانسور حدوداً هزینه ای بالغ بر 80 میلیارد ریال برآورد شده بود در حالی که تمامی عملیات شستشو و تعویض لوله های این کندانسور به تعداد 7000 لوله شستشو و 361 لوله تعویض با هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد و 130 میلیون ریال انجام گردید که این عملیات و هزینه صرف شده باعث افزایش چشمگیر خلاء و راندمان کندانسور گردید که به پیوست جدول مقایسه ای مگاوات تولیدی و راندمان کندانسور واحد قبل و بعد از این عملیات ارائه می شود.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار