کد خبر: ۳۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
دامغان - بسیاری معتقد هستند که خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام، آمریکا را در شرایطی قرار می‌دهد که در معادلات منطقه‌ای دست پائین‌ را داشته و یا به قولی اهداف راهبردی آن به خطر افتاده است.
به گزارش آرانیوز، این روزها همه‌جا صحبت از خروج آمریکا از برجام و تقابل اروپا با این معادله چند مجهولی است که سال‌ها برای نگارش متن آن‌وقت و انرژی صرف شد، تیم دیپلماسی ایران اسلامی هرچند رفتار ترامپ را خیلی پیش‌ازاین‌ها پیش‌بینی می‌کرد، اما اعلام نهایی تصمیم خروج از برجام، همان مقوله‌ای بود که اروپائی‌ها از آن واهمه داشتند.

این را در سخنان رئیس‌جمهور ایران اسلامی لحظاتی پس از سخنرانی ترامپ و امضای فرمان خروج از برجام می‌توان دید آنجا که روحانی خطاب به ملت ایران، گفت: ما خروج آمریکا را از برجام پیش‌بینی کرده بودیم و حتی برای آن برنامه کاملی نیز داریم لذا مردم نباید نگران باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما پس از ترامپ، نتانیاهو و حسن روحانی، چهارمین فردی بود که در مقابل دوربین خبرگزاری‌های جهان ایستاد تا بگوید از رفتار آمریکا خشمگین است و به ادامه برجام بدون آمریکا می‌اندیشد اما تحولات منطقه‌ای را چیزی فراتر از چند بیانیه آن‌هم در سطح منطقه‌ای روشن می‌سازد که ریشه و اساس جایگاه آمریکای ترامپ در خاورمیانه را نه در سوریه و لبنان بلکه باید در کاخ سفید جستجو کرد.

امروز بسیاری معتقد هستند که چهره واقعی و غیرقابل‌اعتماد ترامپ و نسخه ۲۰۱۸ کاخ سفید برای جهانیان رو شده است اما تصمیمات گرفته‌شده از سوی وی یکی پس از دیگری به وجهه این کشور در عرصه بین‌الملل ضربه می‌زند تا جایی که در تعیین اجماع بین‌المللی بین کشورهای اروپایی نیز با مشکلاتی روبرو است.

درنهایت آمریکا از برجام خارج شد اما دراین‌بین چه کسی متضرر واقعی است، برای پاسخ به این سؤال با ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به گفتگو نشستیم.

*نظر شما درباره خاورمیانه امروز و قدرت آمریکا چیست؟

توازن قوا در منطقه نشان می دهد آمریکایی‌ها قادر به حمله به سوریه نیستند، درحالی‌که رژیم اسرائیل، آمریکا را برای این کار تحریک می‌کند، درباره مسئله سوریه و احتمال هرگونه حرکت نظامی، چین در حال پیوستن به روسیه است، انگلیسی‌ها هرگونه حرکتی را منوط به مطالعه بیشتر می‌دانند و فرانسه نگران سنگین شدن درگیری و به دنبال متقاعد کردن آمریکا برای جلوگیری از هرگونه تحرک نظامی است.

دیگر مانند دو دهه گذشته غربی‌ها نمی‌توانند به‌دروغ و با هر بهانه‌ای با لشکرکشی‌های نظامی وارد کشورهای خاورمیانه شوند، قدرت مقاومت امروز برای همه آشکارشده است و هزینه‌های جنگ برای غربی‌ها قابل‌تحمل نیست.

*مقاومت در تقابل با این قدرت عملکرد خوبی داشته است؟

ابتدا باید بگویم که مقاومت به قدرت اول منطقه تبدیل‌شده است و در صورت هرگونه جنگی در منطقه، غربی‌ها بازنده بزرگ آن هستند، این دست حرکت‌های ساختگی و دروغین ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق رسانه شخصی خود در حد شعار است و واقعیت چیز دیگری است.

قطعاً مقاومت توانمندی بیشتری دارد، مقاومت تنها گوشه‌هایی از قدرت خود را در سال‌های اخیر نشان داده است و وحدت و همبستگی بین کشورهای شرق، هرگونه دخالت خارج از منطقه را با شکست روبرو می‌کند. آمریکایی ها به‌شدت در منطقه خاورمیانه ضربه خورده‌اند و در عرصه بین‌المللی تحت‌فشارهای روحی و روانی قرار دارند در افکار عمومی داخل آمریکا سیاستمداران باید پاسخگو باشند که در برابر هزینه هفت تریلیون دلاری بابت جنگ‌ها و کشتارهای مختلف در خاورمیانه چه دستاوردی داشته‌اند.

*دلیل این امر چیست؟

واضح است؛ آمریکا امروز ۲۰ تریلیون دلار بدهی دارد که سالانه این رقم به خاطر هزینه‌هایش در خاورمیانه در حال افزایش است. ترامپ در مسئله سوریه ابتدا شعارهایی داد و سپس به دنبال این بود که با راه‌اندازی جنگ‌های جدید در خاورمیانه دو تریلیون دلار از کشورهای عربی دریافت کند ولی با ورود به صحنه متوجه شد تنها قادر به دریافت ۵۰۰ میلیارد دلار طی چند سال است.

بنده موافق اینکه آمریکا هم‌پیمانانی در منطقه دارد نیستم؛ در زمان حاضر فقط دو کشور امارات متحده عربی و عربستان در منطقه با آمریکا همراهی دارند و بیشتر کشورها با مقاومت همراه هستند و دنباله‌رو سیاست‌های استکبار در منطقه نمی‌شوند. بنا به اعلام مسئولان آمریکایی ۱۵ پایگاه نظامی آن‌ها در خاورمیانه تبدیل به پادگان‌هایی شده است که سربازان آمریکایی در آن‌ها به انواع بیماری‌های روانی مبتلا شده‌اند.

آمریکا متوجه شده است که در منطقه دیگر سرباز اجاره‌ای ندارد زیرا این سربازان از کشورهای مختلف عربی پس از شکست‌های مختلف، رغبتی برای همکاری با آمریکا ندارند و به همین دلیل ارتش آمریکا وارد صحنه شده است.

*اقدام بعدی ترامپ چیست؟

اکنون ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بین دوراهی مانده است مجموعه اندیشمندان و مشاوران آمریکا درباره مسئله سوریه به رئیس‌جمهورشان هشدار داده‌اند که آمریکا نباید وارد جنگ شود زیرا هرگونه جنگ در این منطقه مقدمه نابودی اسرائیل است.

آمریکایی‌ها دیگر قادر به ایجاد جنگ درازمدت و تمام‌عیار در منطقه خاورمیانه نیستند و تنها برای حفظ آبروی بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود آمریکا فقط چند پایگاه را به بهانه تولید بمب‌های شیمیایی در سوریه بمباران کند.

*درباره اخبار استفاده از بمب‌های شیمیایی در سوریه نظر شما چیست؟

کمیته حقیقت‌یاب با حضور درصحنه اعلام کرده موادی که در بمب‌ها در سوریه استفاده‌شده شیمیایی نبوده و از نوع شوینده‌ها بوده است که از بیرون به دست تروریست‌ها رسیده است، با روشن شدن این مسئله که بمب‌های استفاده‌شده اخیر در سوریه شیمیایی نبوده است، در سطح بین‌المللی اکنون امکانی برای آمریکایی‌ها به‌منظور فریب افکار عمومی جهان و دریافت مبالغ کلان از کشورهای عربی وجود ندارد و این بهانه از دست آمریکا گرفته‌شده است.

*اما نقش اسرائیل در این معادلات چیست؟

اکنون اسرائیل به‌شدت در منطقه ترسیده است، جهان مشاهده کرد که در موشک‌باران نقاط حساس عربستان کاری از سپر دفاعی عربستان ساخته نبود و تهدید جدی برای آن‌ها بود. موقعیت جغرافیایی مقاومت امروز از محدوده خاورمیانه فراتر رفته است، روسیه اهداف خود را با مقاومت همسو می‌بیند و چین برای ادامه حیاتش برای پیوستن به مقاومت اعلام آمادگی کرده است.

زمانی صهیونیسم شعار از نیل تا فرات را سر می‌داد و در جنگ هشت‌ساله علیه ملت ایران هم نیل تا شیراز را در سر می‌پروراندند اما امروز به‌جایی رسیده‌اند که دور خودشان دیوار هفت متری می‌کشند.

*نهایت این معادلات را چگونه می بینید؟

۴۰ سال است که دولت‌مردان آمریکا تهدید و شعار علیه ملت ایران را در دستور کار خوددارند و این سیاست‌ خبیثانه را با همراهی صهیونیست‌ها و حمایت مالی عربستان پیش برده‌اند اما به فضل پروردگار در تمام این سال‌ها جمهوری اسلامی و مردم ایران، همواره پیروز میدان‌ها بوده‌اند.

آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که ایران امروز، ایران ۵۹ نیست که جنگ نابرابری را به ما تحمیل کنند در آن سال‌ها آمریکا و شوروی با یکدیگر متحد بودند درعین‌حال ملت ایران، ایستادگی کرد و به یک ملت مقتدر و توانمند تبدیل شد که قادر است با آمریکایی‌ها مقابله کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار