کد خبر: ۳۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: قرارداد قابل ذکری در دوران برجام بسته نشده است و قرارداد توتال نیز وقت ما را تلف کرد و اطلاعات ما را گرفت و در شرکت‌های قطری که با آنها مشارکت داشت از آن استفاده کرد.
به گزارش آرانیوز، هدایت‌الله خادمی در رابطه با وضعیت قراردادهای نفتی پس از خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: زمانی که آمریکا از برجام نیز خارج نشده بود ما قرارداد نفتی چندانی با آمریکا منعقد نکرده بودیم یعنی قول‌هایی که برای بستن قرارداد داده بودند و وزیر محترم گفته بودند که تا پایان سال ۹۶، ۱۰ قرارداد منعقد خواهیم کرد این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه گفت: ما با شرکت توتال اروپایی‌ در رابطه با فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد بستیم که نتیجه آن نیز چندان مشخص نبود. دو هفته پیش نیز بنده نامه‌ای به وزیر فرستادم و از ایشان خواستم گزارشی در رابطه با فاز یازدهم پارس جنوبی به ما دهد و امکان بازدید را فراهم کند تا ما از نزدیک ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ادامه داد: اشتباهی که ما کردیم این بود که فکر کردیم بعد از برجام همه درها باز خواهد شد و آنها همه کارها را انجام خواهند داد. ما حتی با شرکت‌های نفتی شرقی آسیا نیز بدرفتاری کردیم و چند شرکت آسیایی، ایران را ترک کردند. ما فکر کردیم که دیگر دست‌مان باز شده است و به سراغ شرکت‌های بزرگ غربی می‌رویم ولی این اتفاق نیفتاد. امروز باید دوباره ارتباط خود را با شرکت‌های شرقی آسیا اصلاح کنیم تا بتوانیم راه را ادامه دهیم.

خادمی خاطرنشان کرد: ما کشوری هستیم که ۱۱۰ سال سابقه استخراج نفت داریم. این اتفاق بدی است که هنوز دست نیاز به سمت کشورهایی که بعد از ما نفت را کشف کرده‌اند، دراز می‌کنیم. قرارداد توتال کاری برای ما نکرده است و اطلاعات ما را گرفته و در شرکت‌های قطری که با آنها مشارکت داشته استفاده کرده است.

وی افزود: ما خودمان می‌توانیم کار را جلو ببریم، همان‌طور که فاز ۹ و ۱۰ و ۱۲ و ۱۷ پارس جنوبی را پیش بردیم فاز ۱۱ را نیز مانند بقیه فازها می‌توانستیم انجام دهیم ولی متاسفانه کوتاهی کردیم. ما چندین سال است که قادر به اداره بخش نفتی خود هستیم از این پس نیز اینگونه است اما از نظر مالی همیشه نیاز به سرمایه‌گذاری است چه از لحاظ سرمایه‌گذاری داخلی و چه از لحاظ سرمایه‌گذاری خارجی. ما باید کار را جلو ببریم و روی پای خودمان بایستیم و اگر شرایط سرمایه‌گذاری خارجی نیز ایجاد شد از آن استقبال کنیم. ما نباید صرفا منتظر سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.

خادمی با اشاره به تصمیم آمریکا برای تحریم بیمه کشتی‌ها پس از خروج از برجام، بیان کرد: ما در زمان تحریم‌ها به افرادی نیاز داریم که باور ندارند که باید به دستورالعمل‌های کشورهای استعماری مقید باشند. آمریکا منافع خودش را می‌بیند و کشوری است که به ما لطمه زده و به قولش عمل نمی‌کند. ما نیز باید منافع خود را در نظر بگیریم و منفعلانه عمل نکنیم. ما باید تاکنون برنامه‌هایی را تدوین می‌کردیم که اگر آمریکا تصمیم به تحریم گرفت با آن مقابله کنیم. عدم برنامه‌ریزی و سهل‌انگاری متاسفانه ما را به این سمت برده است. امروز نیز افرادی داریم که در چنین شرایطی می‌توانند به کشور خدمت‌رسانی کنند همان‌طور که در ۴۰ سال گذشته در شرایط سخت‌تر از این کار کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: برخی از مدیران صرفا روز خود را شب می‌کنند و برخی دیگر حاضرند هر کاری برای کشورشان انجام دهند. این خوب است که ما همیشه مدیرانی داشته باشیم که حافظ منافع ملی ما باشند.

وی در واکنش به تصمیم بازنگری دو شرکت مائرسک لاین و ام‌اس‌سی در روابط تجاری و خدماتی خود با ایران پس از برجام، بیان کرد: در گذشته نیز ما با چنین مساله‌ای روبرو بودیم اما توانستیم کشور را اداره کنیم. درست است زمانی که آمریکا ما را تحریم کند شرایط سخت‌تر می‌شود اما هیچ وقت شرایط ما به قبل از برجام بر نمی‌گردد چرا که امروز فضا بهتر شده است اما ما باید تدبیر داشته باشیم و فعالانه پیش رویم.

وی در پایان گفت: در این دنیای استعماری هر چه به قولت عمل کنی باز هم با زیاده‌خواهی مواجه خواهی شد، اما باید خودمان مشکلات‌مان را برطرف کنیم و نباید منتظر باشیم که در آمریکا چه کسی رییس‌جمهور خواهد شد و چه اقداماتی انجام خواهد داد. ما باید آنقدر فعالانه کار کنیم و تولید داشته باشیم که آنها نتوانند ما را مجبور به کاری کنند.

زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس جنوبی/ فعلا از پول خبری نیست

فرانسوی‌ها که برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پای میز مذاکره با ایران نشستند و زیر قرارداد را امضا کردند، اکنون با گذشت کم‌تر از یک سال و درحالی که حدود ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرده‌اند، روز گذشته در بیانیه ای اعلام کردند درصورتی پای این قرارداد می ایستند که شامل معافیت از تحریم‌ها شوند.

مذاکرات با شرکت توتال به منظور تهیه (توافقنامه نهایی) HOA جهت توسعه و بهره برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران از اوایل اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۵ آغاز و رئوس توافق در تاریخ ۱۸ آبان همان سال بین شرکت ملی نفت ایران و مشارکت توتال CNPCI و پتروپارس به امضاء رسید. در مشارکت مذکور، توتال رهبری مشارکت را عهده دار شد و قبول کرد که با سهم ۵۰.۱ درصدی، اپراتور فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی شود. شرکت نفت دولتی چین، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس ایران نیز به عنوان شرکای توتال در این پروژه انتخاب شدند.

در مراسم امضای قرارداد، پاتریک پویان (مدیرعامل شرکت‌ توتال) حضور در این مراسم را مایه افتخار دانست و از طولانی بودن فعالیت توتال در ایران صحبت کرد.

به گفته وی توتال نخستین شرکت بین المللی بود که در سال ۱۹۹۵ میلادی به ایران آمد و برای توسعه میدان سیری قرارداد امضا کرد و همچنین با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی همکاری کرد.

پویان همچنین از حضور ۲۰ ساله خود در ایران ابراز خرسندی کرد.

پس از امضای قرارداد، توتال کار خود را در فاز ۱۱ آغاز و حتی مناقصه‌های مربوطه را برگزار کرد و به گفته مسئولان تا کنون حدود ۹۰ میلیون دلار نیز هزینه کرده است. این شرکت حتی تا روز قبل خروج ترامپ از برجام جزئی ترین مسائل را مورد بررسی قرار می‌داد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج از قرارداد دیده نمی‌شد؛ تا این‌که روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد اگر آمریکا معافیت ندهد از ایران خواهد رفت.

توتال اعلام کرد به علت تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست و تمام فعالیت‌های مرتبط خود را قبل از ۱۸ نوامبر لغو خواهد کرد، مگر این‌که تحت حمایت مقامات فرانسوی و اروپایی، به طور ویژه برای این پروژه، به توتال معافیت از تحریم‌ها اعطا شود.

توتال همچنین اعلام کرد فعلا هیچ تعهد و التزام دیگری در ارتباط با پروژه پارس جنوبی اضافه نخواهد کرد و با مقامات آمریکایی و فرانسوی، بر سر اعطای معافیت به این پروژه درحال مذاکره است.

طبق این گزارش اگر توتال نتواند معافیت از تحریم را از آمریکا دریافت کند، شرکت ملی نفت چین )سی‌ان‌پی‌سی) طبق قرارداد جایگزین این شرکت فرانسوی شده و سهامش به این شرکت چینی منتقل می‌شود .البته به گفته بیژن زنگنه - وزیر نفت، مقوله ای به نام جریمه مطرح نیست اما مبلغی که توتال تا کنون هزینه کرده تا پایان انجام پروژه به آنها عودت داده نمی‌شود.

اگر شرکت ملی چین هم از این قرارداد کنار بکشد، شرکت پتروپارس عهده دار این مسئولیت خواهد شد. در مورد بخش اول که تولید طبیعی گاز از مخزن است نگرانی وجود ندارد  و شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ١٩و١٢ انجام داده است اما  فاز دوم کار، تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام و الگویی برای سایر فازها شود و نگرانی اصلی هم در این زمینه است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این موضوع که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.


انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار