کد خبر: ۳۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به سومین انتخابات خود نزدیک می شود و خلاصه آنکه شمارش معکوس برای تعیین صاحبان دوازده کرسی صدر بهارستان آغاز شده است.
به گزارش آرانیوز؛ هنوز خیلی ها اتفاقاتی که سال گذشته در صحن علنی مجلس رخ داد، به یاد دارند. در آن زمان فراکسیون ها توافق کردند، دوازده کرسی میان سه فراکسیون به طور مساوی تقسیم شود، ولی در لحظه آخر و هنگام رأی گیری، دو فراکسیون ولایی و مستقلین، گزینه هایی غیر از آنچه بر سر آن تفاهم کرده بودند، معرفی نمودند و نهایتا این، گزینه های هماهنگ شده فراکسیون امید بود که از هیأت رئیسه بیرون ماند.

اکنون به نظر می رسد، پس از گذشت دو سال از عمر مجلس، نمایندگان فراکسیون امید همبستگی بیشتری به گذشته پیدا کرده و می خواهند با به کار بردن تمام لابی های خود در مجلس، این بار سهم بیشتری از هیأت رئیسه از آن خود کنند. شنیده ها از راهروهای مجلس نیز بیانگر این موضوع است، به گونه ای که نشانه هایی از هماهنگی و خیز فراکسیون امید برای تصاحب کرسی ریاست نیز دیده می شود؛ گزینه هایی که از اصلاح طلبان مجلس برای تصدی ریاست مجلس مطرح می شوند، عارف و پزشکیان هستند.

اما برخی نمایندگان این فراکسیون بر این باورند، بهتر این است که امسال حضور قدرتمند در این انتخابات ـ که توان نیروها را با گزینه ای که قبلا طرح نشده ـ هدر نرود و از فرد دیگری برای حضور در انتخابات بهره برد و همین، امکان حضور پزشکیان به جای عارف را پررنگ تر می کند.

یکی از نمایندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود، در این باره به تابناک گفت: در حال حاضر آقای لاریجانی بیش از ده سال است، رئیس مجلس است و به نظر می رسد، دیگر زمان تغییر در مدیریت مجلس فرا رسیده و بنابراین، بهتر است، فرد دیگری این کار را انجام دهد.

این نماینده افزود: فضای مجلس در شرایط کنونی برای تغییر آماده است و گویا لاریجانی نیز مانند گذشته در مجلس رأی ندارد و دیدیم که حتی در انتخابات قبلی نیز سی رأی از آرای وی نسبت به سال اول کم شده بود. امسال نیز شرایط نسبت به سال قبل بدتر شده و اگر لاریجانی رأی هم بیاورد، رأی بالایی نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: عارف گزینه اول اصلاح طلبان برای رئیس مجلس است، اما به نظر می رسد که پزشکیان برای این پست مناسب تر است. وی حدود دو سال است، در هیأت رئیسه است و از نزدیک در روند امور حضور دارد و تسلط بیشتری بر اوضاع دارد و می تواند بهتر از هر یک از نیروهای اصلاح طلب، از عهده این کار برآید.

اما در همین زمینه، فرهاد تجری در گفت و گو با تابناک، نظر دیگری داشت و در خصوص تغییر در هیأت رئیسه گفت: ترکیب جدید هیأت رئیسه خیلی قابل پیش بینی نیست، به ویژه اینکه شرایط کمی نسبت به گذشته تغییر کرده و خیلی نمی توان درباره فراکسیون ها اظهارنظر کرد؛ معلوم نیست، فراکسیون ها با این چهره ها در انتخابات حضور می یابند یا افراد جدیدی را معرفی خواهند کرد!

این نماینده مجلس افزود: همه این موارد در ساختار جدید هیأت رئیسه مؤثر خواهد بود. اگر فراکسیون ها بخواهند با همان گذینه های قبلی حضور داشته باشند، طبعا همین ترکیب حفظ خواهد شد، ولی اگر چهره های جدید در قامت هیأت رئیسه معرفی شود، امکان تغییرات وجود خواهد داشت.

وی در مورد امکان حضور اصولگرایان به عنوان نواب رئیس نیز گفت: این موضوع قبلا هم مطرح شده و موفقیتی نداشته، مگر اینکه اصولگرایان از افراد جدید استفاده کنند. در غیر این صورت، بعید است در فضای موجود، حاجی بابایی رأی اکثریت را برای نایب رئیسی مجلس به دست آورد.

وی ادامه داد: در دور قبل هم به هر حال وی حضور داشت و رقبای وی نیز همین افراد بودند؛ اما رأی نیاورد. الان هم تغییری رخ نداده که بتواند رأی کسب کند.

وی در خصوص شرایط سیاسی موجود در کشور و تأثیر آن بر انتخابات هیأت رئیسه نیز گفت: این موضوع شاید در اول در این مسائل تأثیرگذار باشد؛ البته در مجلس هم درصدی از نمایندگان تحت تأثیر قرار گرفته اند، ولی در کل امکان برد جریان اصولگرایی با افرادی مثل حاج بابایی امکان پذیر نیست و افراد دیگری هستند که بتوانند وارد شوند، ولی ملاحظات مانع شده است.

این نماینده در ادامه افزود: متأسفانه پس از گذشت دو سال از عمر مجلس دهم، هنوز حد و مرز ها شفاف نیست و مناسبات بین جریان‌های اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل، در هم تنیده و باعث شده که نتوان قضاوت درستی از اوضاع داشت، در بسیاری از مواقع دوستان ما در فراکسیون ها یک میزان رأی کسب می کنند؛ اما همین افراد در صحن با ریزش مواجه می شوند و شاهد آن اینکه در هر دوره، یکسری افراد با اینکه در فراکسیون رأی آورده اند، نتوانستند در صحن رأی داشته باشند.

این نماینده یادآور شد: البته یکی دیگر از آفات مجلس و شفاف نشدن این حد و مرزها، موضوع قومیت هاست و دیده شده که برخی دوستان بی توجه به مسائل فراکسیون، به صورت قومی رأی داده اند.

این نماینده در خصوص احتمال کاندیدا شدن پزشکیان برای ریاست مجلس نیز گفت: پزشکیان انسان بسیار عاقلی است و زمان و مکان را به خوبی تشخیص می دهد، البته لاریجانی هم هنوز آنقدر تضعیف نشده که اجازه دهد، یکی دیگر روی دست وی بلند شود.

انتهای پیام/*
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار