کد خبر: ۳۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
نشست علنی امروز ( چهارشنبه 26 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 16 به ریاست دکتر علی لاریجانی و باحضور 197 نفر از نمایندگان آغازبه کار کرد.
به گزارش آرانیوز، همچنین امیرحسین قاضی زاده دستور کار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

- گزارش کمیسیون برنامه  و بودجه درخصوص طرح دو فوریتی استفساریه جز یک بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 97

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد طرح یک فوریتی الحاق موادی ماده به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای‌نظام مالی کشور

- گزارش کمیسیون اصل نودم درمورد مطالبات غیرجاری بانک ها

- بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (در اجرای تبصره(2)ماده(145) و تبصره (2) ماده (104) آیین نامه ‌داخلی‌مجلس‌ با اولویت در دستور  قرار گرفت)

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی (در اجرای ماده (104) آیین‌نامه ‌داخلی ‌مجلس  با اولویت در دستور قرار گرفت)

- بررسی سوالات آقایان علی مطهری و نادر قاضی پور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

مخالفان طرح استفساریه افزایش حقوق طبقات پایین‌تر مطرح کردند/ به نام فقرا و به نفع نجومی بگیران

نمایندگان در مخالفت با طرح استفساریه افزایش حقوق بیان کردند: این استفساریه به نام فقرا و به نفع نجومی بگیران است و فاصله طبقاتی را افزایش می‌دهد.

 علیرضا محجوب در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استفساریه جزء یک بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 97 کل کشور در خصوص افزایش پلکانی نزولی حقوق پایین ترین طبقه گفت: گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با هدف استفسارکنندگان مخالف است و تا حدودی با قانون نیز فاصله دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف از این استفساریه پلکانی شدن حقوق بود اما این گزارش نقطه مقابل درخواست کنندگان است؛ استفساریه یک نوع تشریح است اما گزارش کمیسیون از این هدف پیش تر رفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با توجه به تغییراتی که کمیسیون بر استفساریه اعمال کرده این طرح جنبه قانونگذاری به خود گرفته؛ در گزارش کمیسیون عبارت فقط 20 درصد بیان شده و این میزان مطلق است بنابراین از یک سو اخطار قانون اساسی به آن وارد است و از سوی دیگر با اصل 75 مغایرت دارد.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با استفساریه افزایش حقوق گفت: در استفساریه دیروز افزایش حقوق برای اقشار کم درآمد 20 درصد و برای نجومی بگیران با قید یک درصد بیان شده بود اما گزارش کمیسیون باعث می شود که این طرح به نام فقرا و به نفع نجومی بگیران باشد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این استفساریه سقف برای پرداخت به نجومی بگیران برداشته شده است، افزود: روند مجلس اجرای عدالت محوری است اما این استفساریه مانعی برای این هدف است و فاصله طبقاتی را افزایش می دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان افزود: بهتر است این استفساریه به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

اعلام وصول سوال نمایندگان از وزیر علوم در خصوص علل رواج فروش مقاله و پایان نامه

عضو هیات رئیسه مجلس سوالات ملی نمایندگان از وزیر علوم را اعلام وصول کرد.
 محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

سوال ملی محمدرضا صباغیان و محمدجواد ابطحی نمایندگان بافق و خمینی شهر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص علل رواج فروش مقاله و پایان نامه و گسترش بی رویه دانشگاه ها.

مسعودی در نطق میان دستور:
بحران مدیریت منابع آبی در کشور وجود دارد/ وزارت اقتصاد به وضعیت بازار ارز رسیدگی کند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در کشور بحران مدیریت منابع آبی وجود دارد، گفت: باید وزارت اقتصاد به وضعیت بازار ارز رسیدگی کند و افسار گرانی‌ها مهار شود.

 اصغر مسعودی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در نطق میان دستور خود گفت: وفای به عهد و پیمان در اسلام واجب است؛ پیمان در کتاب مقدس از جایگاه بالایی برخوردار است و در روزهای گذشته ترامپ به تمام جهانیان بار دیگر ثابت کرد که آمریکا بدعهدی می کند و همچنین با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس نشان داد تا چه اندازه سرسپردگی صهیونیست‌ها را دارد اما باید این را بداند که این کارها برای صهیونیست‌ها امنیت ایجاد نمی‌کند و دیگر جولان، جولانگاه صهیونیست‌ها نخواهد بود.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سخن بنده با اتحادیه اروپا است، ما متعهد به عهد و پیمان هستیم و شما می‌توانید با عمل تان نشان دهید که از ترامپ پیروی نمی‌کنید و او را کدخدای خود نمی‌دانید.

وی گفت: دنیا بداند اگر محاصره نظامی شویم می‌توانیم ایستادگی کنیم چرا که پیشوای ما امام حسین (ع) است و ما فرزند محرم‌ هستیم و حتی اگر ما را محاصره اقتصادی نیز کنند ما پیشوایمان امام علی است و در برابر دشمنان ایستادگی خواهیم کرد، تمام جناح‌ها و گروه‌های سیاسی زیر لوای مقام معظم رهبری با اتحاد و انسجام یک دل و یک زبان از منافع ملی و عزتمان دفاع می‌کنیم، ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند و از تشتت و تفرقه بیزاریم.

 

به وضعیت نامناسب دریاچه بختگان رسیدگی شود/ وزارت جهاد کشاورزی مشکلات کشاورزان را حل کند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای رسیدن به منافع شخصی نباید با آبرو و حرمت افراد بازی کرد که سیاست و رعایت اخلاق وسیله رسیدن به سعادت است و اخلاق نیاز جامعه است و باید به آن پایبند بود.

مسعودی گفت: آقای رئیس جمهور فریاد عطش دریاچه بختگان؛ دومین دریاچه شور کشور به گوشتان نرسید، هشدار دادیم شیراز، اهواز می‌شود اما  توجهی نشد، ریزگردها در شیراز، نیریز و استهبان جولان می‌دهند و کلانتر دولت در خواب است،  انجیرستان‌ها در حال نابود است و کشاورزان با خسارت زیادی روبرو شده‌اند،اگر امروز به داد بختگان نرسید فردا دیر است.

نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی به بحث واگذاری اراضی برای گیاهان دارویی توجه کند و همچنین مشکل در پرداخت بیمه محصولات کشاورزی را حل کند ضمن اینکه در حال حاضرخسارت‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود؛ سند زمین‌های کشاورزی مشکل دارد؛ کاغذبازی در صدور مجوز مردم را با مسئله روبرو کرده است؛حقوق دولتی معادن صرف زیرساخت‌ها نمی شود، خام فروشی همچنان رونق دارد، پیامدهای سوء زیست محیطی و تخریب زیرساخت‌ها با این وضعیت جبران نمی‌شود.

وی افزود: در واگذاری معادن باید افراد بومی در اولویت باشند و به حقوق مردم  شهر و روستا توجه شود و ضعفا باید بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند.

مسعودی تصریح کرد: وزیر نیرو به مشکل آبرسانی به بیش از 50 روستای با تانکر رسیدگی کند؛ هر چه سریعتر نسبت به انتقال آب به شهرستان نیریز و استهبان اقدام کنید و به حقابه کشاورزان رسیدگی شود، زیبنده وزارت نیرو نیست که به روستاهای که 16 سال از آب شرب محرومند سخن از فقر منابع تأمین آب در محدوده روستاها به میان بیاورد. ما بحران مدیریت آب داریم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی توجه کند که روند اجرای پروژه ها طولانی است،

گردنه‌ها و جاده‌های حوزه انتخابیه‌ام با مشکل مواجه است و همچنین وزیر اقتصاد رسیدگی لازم را برای پرداخت عوارض آلایندگی را داشته باشد و نکته دیگر اینکه افسار گرانی را مهار کند و به وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز رسیدگی کند.

وی خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: در شهرستان‌های نیریز و استهبان با کمبود پزشک متخصص روبرو هستیم، تدبیر لازم جهت رسیدگی به مسائل بهداشت و درمان حوزه انتخابیه‌ام اتخاذ شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند در کشور مدیران بی‌انگیزه اصطلاحا آویزان شده‌اند بنابراین باید مدیران ضعیف را کنار گذاشت و مدیران قوی را به کار گرفت.

تغییر ساعات کاری صحن علنی مجلس در ماه مبارک رمضان

عضو هیات رئیسه مجلس از تغییر ساعت کاری صحن علنی مجلس در ماه مبارک رمضان خبر داد.

غلامرضا کاتب، درخصوص ساعت کاری قوه مقننه در ماه مبارک رمضان گفت: ساعت شروع  کار صحن علنی مجلس از ساعت 8 به 9 صبح و زمان پایان صحن علنی نیز از ساعت 12 به 13 تغییر خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز درخصوص ساعات کاری کمیسیون های مجلس تصمیم گیری نشده است، افزود: به احتمال زیاد با توجه به تغییر زمان صحن علنی، کمیسیون ها ساعت 14 و 30 تشکیل خواهند شد.

وی تصریح کرد: البته ممکن است تغییر ساعت شروع به کار کمیسیون ها مورد توافق واقع نشده و به همان رویه قبل ادامه یابد.

پایان پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار