کد خبر: ۳۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
بیرجند- استاد هنر خوشنویسی و دارنده مدرک درجه یک هنری گفت: کسب مدرک درجه یک هنری و رسیدن به مرحله استادی را نتیجه تمرین های روزانه ۱۵ ساعت در آغاز جوانی می دانم.
به گزارش آرانیوز، اگر قدم در یک نمایشگاه خوشنویسی که در آن نوای موسیقی سنتی اصیل ایرانی شنیده می‌شود بگذاریم بی‌شک هیچ حسی جز آرامش به سراغمان نخواهد آمد چراکه این خاصیت هنر است که فراغت از دغدغه‌های روزمره را به انسان هدیه کند.

همین آرامش بخشی و شاید تأثیرگذاری هنر بر فرهنگ جامعه است که موجب می‌شود افرادی در این مسیر قدم بگذارند و با تلاش و کوشش فراوان لایق نام هنرمند شوند و چه زیبا که این هنریک هنر اصیل ایرانی به نام خوشنویسی باشد.

هنرمندانی که وقتی یک آیه قرآن، بیتی از مولوی و یا شعری از حافظ را با زیبایی تمام می‌نویسند، باعث می‌شوند که تأثیرگذاری پیام آن آیه یا شعر در ذهن مخاطب ماندگارتر و بر قلب او تأثیرگذارتر باشد.

یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین این هنرمندان در کشور و خراسان جنوبی استاد مهدی اسماعیلی مود، دارنده مدرک درجه‌یک هنری است که حدود ۳۰ سال در مسیر هنر خوشنویسی تلاش و فعالیت کرده است.

مهدی اسماعیلی مود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در زمینه فراز و نشیب‌های رسیدن به مرحله استادی هنر خوشنویسی گفت: من از زمان کودکی خوشنویسی می‌کردم ولی به‌صورت جدی از سال ۶۵ از طریق انجمن خوشنویسان هنر خوشنویسی را زیر نظر استاد نیک‌بین آغاز کردم.

این هنرمند برجسته اهل خراسان جنوبی اظهار کرد: بعدها زیر نظر اساتید برجسته‌ای چون استاد کابلی، حیدری، فلسفی و امیرخانی در تهران به‌صورت حضوری و مکاتبه‌ای مراحل ممتاز، فوق ممتاز و استادی را طی کردم.

روزی ۱۵ ساعت تمرین خوشنویسی می‌کردم

اسماعیلی مود با اشاره به اینکه طی سال‌های ۶۵ تا ۷۰ روزانه ۱۴ تا ۱۵ ساعت تمرین خوشنویسی می‌کردم، بیان کرد: در زمان جنگ که در بخش پشتیبانی جبهه فعال بودم نیز کار خوشنویسی را ادامه می‌دادم.

 وی گفت: در حال حاضر در خراسان جنوبی تنها دارنده مدرک استادی در رشته خوشنویسی هستم و البته ۱۵ نفر مدرک فوق ممتاز و ۴۰ نفر مدرک ممتاز خوشنویسی را در استان دارند.

این استاد هنر خوشنویسی اظهار کرد: همچنین دارنده مدرک درجه‌یک هنری (مدرک معادل دکترا) هستم که این مدرک در کشور توسط شورای ارزشیابی هنرمندان با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌صورت بسیار محدود به هنرمندان واجد شرایط اعطاء می‌شود.

اسماعیلی مود بیان کرد: به جر من در خراسان جنوبی تنها استاد کیانی نژاد (هنرمند عرصه موسیقی خراسان جنوبی) مدرک درجه‌یک هنری دارند.

وی ادامه داد: من در حوزه خط شکسته فعالیت کرده‌ام که بیشتر مناسب برای اشعار عرفانی چون اشعار مولانا و حافظ است و البته سعی می‌کنم اشعاری را برای خوشنویسی انتخاب کنم که مورد اقبال مخاطب نیز باشد.

برپایی ۱۸ نمایشگاه داخلی و هفت نمایشگاه در خارج از کشور

دارنده مدرک درجه‌یک هنری در خراسان جنوبی گفت: در طول سال‌های فعالیت هنری‌ام حدود ۱۷-۱۸ نمایشگاه انفرادی در داخل کشور، هفت نمایشگاه نیز در کشورهایی چون پاکستان، قطر، بنگلادش  و یک کارگاه در فرانسه با همکاری یونسکو داشته‌ام.

اسماعیلی مود با اشاره به اینکه پنج کتاب آموزشی در حوزه هنر خوشنویسی تألیف کرده است، اظهار کرد: همچنین برخی از آثارم در کتاب آثار خوشنویسان جهان اسلام به چاپ رسیده است.

وی بیان کرد: در کارگاه و نمایشگاه کشور فرانسه علاوه بر ایرانیان شهروندانی فرانسوی نیز از آثار خوشنویسی بازدید می‌کردند.

استاد هنر خوشنویسی، گفت: برای غیر ایرانیان  به‌واسطه عدم آشنایی با زبان فارسی درک پیام محتوای اثر خوشنویسی امکان‌پذیر نبود، اما حالت گرافیکی خوشنویسی ایرانی برایشان بسیار جالب و جذاب بود.

اسماعیلی مود ادامه داد: آثارم در نمایشگاه‌های کشورهای اسلامی نیز بیشتر در ماه مبارک رمضان و حاوی آیاتی از قرآن کریم بود.

انتقاد از وضعیت آموزش خوشنویسی در مدارس

وی در زمینه وضعیت هنر خوشنویسی در کشور افزود: درگذشته در مدارس هنر خوشنویسی با قلم نی آموزش داده می‌شد ولی در حال حاضر آموزش این هنر بسیار محدودشده که این مسئله بر زیبانویسی دانش آموزان تأثیر می‌گذارد.

این هنرمند خراسان جنوبی گفت: همچنین در حال حاضر دانش‌آموزان و نوجوانان اوقات فراغت خود را بیشتر در فضای مجازی می‌گذرانند و کمتر برای فراگیری هنر تمایل دارند که کاهش هنرآموزان کلاس‌های خوشنویسی نشان این مطلب است.

درگذشته در مدارس هنر خوشنویسی با قلم نی آموزش داده می‌شد ولی در حال حاضر آموزش این هنر بسیار محدودشده که این مسئله بر زیبانویسی دانش آموزان تأثیر می‌گذارد اسماعیلی مود اظهار کرد: زمانی در ایام تابستان من پنج نوبت کلاس آموزشی داشتم ولی در حال حاضر تنها عده محدودی که علاقه بسیاری به این هنر دارند کلاس‌های خوشنویسی را دنبال می‌کنند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر برخی از هنر آموزان رشته خوشنویسی می‌خواهند سریع به نتیجه مطلوب برسند درحالی‌که هنر تمرین و تلاش و پشتکار می‌خواهد.

خوشنویسی با تذهیب و موسیقی ارتباط تنگاتنگی دارد

استاد هنر خوشنویسی درزمینهٔ ارتباط موسیقی با سایر هنرها گفت: موسیقی با هنر تذهیب که یک نوع نقاشی ایرانی است، ارتباط تنگاتنگی دارد و از طرف دیگر بسیاری از هنرمندان عرصه خوشنویسی تمایل دارند که در هنگام کار یک موسیقی اصیل ایرانی نیز گوش بدهند.

اسماعیلی مود بیان کرد: در حال حاضر انجمن خوشنویسی در خراسان جنوبی شش شعبه در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، قائن، خضری، خوسف و بشرویه دارد.

وی با اشاره به ایجاد شعبه انجمن خوشنویسی در طبس تا تابستان سال جاری، یادآور شد: لازمه ایجاد شعبه انجمن خوشنویسی در شهرستان‌ها وجود یک ممتاز نویس است.

آری هنر عرصه‌ای است که در آن روح انسان در پرتو مشاهده کارهایی از جنس احساس نشاط می‌یابد و با زبانی نرم و لطیف زیبایی‌های زندگی را یادآور می‌شود.

اغراق نیست اگر بگوییم هنر اصیل برای مردم یک جامعه چون هوا برای تنفس و مانند آب در هنگامه تشنگی است چراکه روابط اعضای یک جامعه را بهره‌مند از احساس و عاطفه که نیاز انسان امروزی است، می‌کند.

خوش به سعادت کسانی که در این وادی زیبا گام برداشته و از این ابزار برای ارتقاء انسانیت و معنویت در جامعه خویش استفاده می‌کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار