کد خبر: ۳۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران:
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران با ابراز تاسف از اینکه هنوز نقشه سه‌بعدی برای ارزیابی آب‌های زیرزمینی در کشور وجود ندارد، گفت: آمایش سرزمین پیشنهاد می‌کند به دلیل اینکه 71 درصد از نزولات جوی در حوزه‌های مرزی کشور رخ می‌داد باید کشاورزی کشور بیشتر در مناطق مرزی انجام شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال از خروج آب‌های زیرزمینی از کشور جلوگیری شود.
به گزارش آرانیوز، محمد آریامنش ظهر امروز در دومین همایش ملی بحران کم‌آبی و راه‌های برون‌رفت از آن در دانشگاه پیام نور همدان با طرح این سوال که با وجود اینکه کشورهای همسایه ایران همچون عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان به مانند ایران منابع آبی خوبی به دلیل تغییرات اقلیمی ندارند، اما چرا این مسأله فقط در ایران مورد توجه است، اظهار کرد: در خصوص بحران و تنش منابع آبی کشور معتقدم باید واقع‌بینانه‌تر به این مسأله نگاه شود.

وی با بیان اینکه در ارائه آمار و ارقام کشور همیشه میزان نزولات جوی فقط در نظر گرفته می‌شود، افزود: تاکنون کسی به این مورد توجه نکرده که میزان آبی که از سایر کشورها به ایران وارد و یا خارج می‌شود چه میزان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران با تاکید بر اینکه دست‌اندرکان و مسوولان باید در آمارهای ارائه شده در مورد منابع آبی کشور بازنگری داشته باشند، ادامه داد: اغراق و تناقض در ارائه آمار به مانند حفر 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور نشان از ضعف گزارشات آماری است که نیاز به بازنگری بیشتر دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه هنوز نقشه سه‌بعدی برای ارزیابی آب‌های زیرزمینی در کشور وجود ندارد، گفت: با تحقیقات چند ساله‌ای که انجام شده مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی صحیح نیست و منابع آبی 68 تا 70 درصد در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.

آریامنش با اشاره به اینکه مهمترین برنامه‌های مدیریت منابع آب در راستای سدسازی، انتقال آب بین‌حوزه‌ای، آب‌شیرین‌کن‌ها، خرید آب مجازی و طرح تعادل‌بخشی مصرف خوب بوده و تاکنون در کشور عملیاتی شده است، خاطرنشان کرد: آن چیز که باید مدیریت منابع آبی کشور به عنوان اصل مهم مورد توجه و اجرا قرار دهند طرح آمایش سرزمینی است که تاکنون به اجرا در نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه تا 15 سال آینده اگر طرح آمایش سرزمین در کشور اجرا نشود در مدیریت آب کشور با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم، بیان کرد: آمایش سرزمین پیشنهاد می‌کند به دلیل اینکه 71 درصد از نزولات جوی در حوزه‌های مرزی کشور رخ می‌داد باید کشاورزی کشور بیشتر در مناطق مرزی انجام شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال از خروج آب‌های زیرزمینی از کشور جلوگیری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران با بیان اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته، سال‌های 97 و 98 در کشور سال‌های پربارشی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: به دلیل گفتارهایی همچون تنش آبی اکنون سرمایه‌گذاری در شرق ایران با کاهش مواجه شده است؛ ئر حالی که باید با گفتارهای واقع‌بینانه‌ در مردم حس امید و همیاری را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در آمایش سرزمین انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر به دلیل چالش‌های بسیاری همچون هزینه بسیار، زیرسازی مناسب، تونل سازی و... اشتباه است، یادآور شد: کار درست و صحیح این است که طبق قانون آمایش سرزمین نوار ساحلی بوشهر تا چابهار توسط آب شیرین‌کن‌ها در همان منطقه تامین شود.

آریامنش در پایان به بیان راه‌های مقابله با کم‌آبی در کشور پرداخت و گفت: باید مدیریت مصرف بهینه آب در دستور تک تک مردم ایران برای مقابله با کم آبی در بخش‌های مصارف کشاورزی، خانگی و صنعت قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار