کد خبر: ۳۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از اتمام مرمت سرای وکیل بازار تاریخی اراک خبر داد.
به گزارش آرانیوز، سید محمد حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مرمت سرای وکیل بازار تاریخی اراک اظهار کرد: لزوم احیا تمامی سراهای بازار تاریخی اراک و القا کاربری‌های اقتصادی و فرهنگی به آنها از مهم‌ترین اهداف پروژه‌های مرمتی این مجموعه است.

وی تصریح کرد: پروژه عملیات مرمت سرای وکیل بازار اراک با انجام چندین مرحله کندمان، سبک سازی سقف بام‌ها و باز سازی یک طاق به اتمام رسید.

به گفته وی در این عملیات شیب‌بندی، سبک سازی بام و اندود با کاهگل، خاک برداری مغازه‌ها و احیا کف‌سازی اصلی به انجام رسید. 

  حسینی افزود: بازسازی یکی از طاق‌ها، جمع‌آوری بتن کف، ایجاد کانال تاسیسات، حفر دو چاه برای جمع آوری نزولات آسمانی و ایجاد حفره‌های کف شور و مرمت جرزها و جداره‌ها از دیگر اقداماتی است که در راستای مرمت و احیا این سرای تاریخی به انجام رسیده است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: اهمیت این بنا به دلیل قرارگیری آن در کنج چهار سوق بازار، همچنین نوع ساخت حجره‌ها و فضا سازی داخلی آن باعث اهمیت ویژه برای حفظ، مرمت و احیا این اثر تاریخی است.

وی بیان داشت: نام سرای وکیل در گذشته با نام سرای مسگرها شناخته می‌شد و محل بازار تولید و عرضه ظروف مسی در بافت تاریخی بازار اراک بود که متاسفانه در گذر زمان تمامی حجره‌ها و مغازه‌های این سرا تغییر کاربری یافته است. 
حسینی گفت: مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک به عنوان مهم‌ترین المان هویت ساز شهری و همچنین هسته مرکزی ایجاد شهر، بسیار حائز اهمیت است چراکه ریشه بنای این شهر، بازاری رُسته از علم معماری، هنر ایرانی-اسلامی و فرهنگ بومی بوده و امروز می‌تواند به عنوان عنصری اقتصادی و فرهنگی ایفای نقش کرده و به محور گردشگری این شهر بدل شود.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار