کد خبر: ۳۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان سروآباد کشف شد.
به گزارش آرانیوز، مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: در پی گزارش دریافتی از همیاران محلی و دوستداران محیط زیست منطقه اورامانات لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوسالان کشف شد.

فریبا رضایی گفت: با دریافت این گزارش، یگان حفاظت محیط زیست سروآباد، مستقر در پاسگاه سرپیر به همراه سه تن از افراد محلی دوستدار محیط زیست، عازم محل شدند و پس از پایش و جستجوی محل، لاشه این پلنگ را کشف کردند.

وی افزود: پس از بررسی کامل محل، اثری مبنی بر استفاده از اسلحه، تله و یا هر وسیله دیگر، مشاهده نشد.

به گفته رضایی با توجه به بررسی‌های به عمل آمده توسط دامپزشک، وضعیت لاشه که بخش زیادی از بافت‌های آن تجزیه شده بود و همچنین گذشت حدود 4 الی 5 ماه از مرگ این پلنگ، امکان تشخیص جنسیت آن وجود نداشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: نتایج بیومتری صفات مورفولوژیکی این نمونه شامل (طول بدن: 135سانتیمتر، طول دم: 87 سانتیمتر، طول دست: 45سانتیمتر، طول پا: 86 سانتیمتر، طول سر: 35سانتیمتر، طول کف دست:20 سانتیمتر، طول کف پا: 15سانتیمتر) بود.

وی افزود: نمونه بافت پوست و مو از این گونه جانوری جهت انجام مطالعات مولکولی برداشت شد. 

مشاهده لاشه پلنگ در منطقه حفاظت شده کوهسالان، اولین مورد مستند از حضور گونه ی مذکور در منطقه بوده و طی سالیان گذشته آثار و نمایه‌های مستقیم و غیرمستیقم (رد پا، خراش بر روی درختان، حمله به دام‌های اهلی) حضور پلنگ در منطقه مشاهده و گزارش شده بود. 

ثبت حضور این گونه در منطقه حفاظت شده کوهسالان سروآباد، دلیلی برای توجه ویژه و حضور مداوم و سازنده مامورین اجرایی در منطقه، آموزش افراد محلی، کاهش تخریب زیستگاه و جلوگیری از احداث برخی راه‌های ارتباطی و مواصلاتی در منطقه بخصوص در مسیر مشاهده این لاشه در منطقه جهت حفظ یکپارچگی هر چه بیشتر زیستگاه است.

این گونه یکی از مهمترین پستاندارن گوشت‌خوار منطقه بوده که با توجه به قرارگیری در بالای هرم چرخه غذایی حیات وحش، از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل رفتار خاص قلمرو طلبی آنها، معمولا در تراکم بسیار پایین یافت می‌شوند. 
از منابع اصلی غذایی این گونه جانوری، کل و بز و گراز وحشی می‌باشد که در منطقه یافت می‌شوند.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار