کد خبر: ۳۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
عشایر نیازمند آبرسانی سیار
شهرکرد- کاهش بارش ها در زمستان سال گذشته موجب کم آبی و خشک شدن بسیاری از چشمه های تامین کننده آب عشایر بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری شده است.
به گزارش آرانیوز، استان چهارمحال و بختیاری محل ییلاق یکی از بزرگترین جمعیت های عشایری کشور است. عشایر بختیاری یکی از بزرگترین جمعیت های عشایری کشور به شمار می روند که در فصل بهار و تابستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می کنند.

بیشترین عشایر پس از کوچ به استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان های لردگان، کوهرنگ و اردل ساکن می شوند.

عشایر بختیاری به علت نحوه زندگی خود با مشکلات و سختی های بسیار زیادی مواجه هستند. کم آبی و خشک شدن منابع آب از مهمترین مشکلات عشایر در این استان به شمار می رود. کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری طی زمستان سال گذشته موجب خشک شدن بسیاری از چشمه ها و قنات ها شده است.

بسیاری از چشمه های خشک شده در این استان تامین کننده آب عشایر بوده است. هم اکنون بسیاری از عشایر در این استان با کمبود آب برای مصارف خود و دام ها مواجه شده اند.

بسیاری از چشمه های تامین آب شرب عشایر در سالجاری خشک شده است و برخی از عشایر باید برای تامین آب مسافت های بسیاری طولانی را طی کنندیکی از عشایر بختیاری در منطقه صمصمامی کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری  مشکلات بسیاری برای عشایر ایجاد کرده است.

حسینی بیان کرد: مراتع این استان یکی از مهمترین منابع تامین علوفه دام های عشایر هستند که در حال حاضر به علت کاهش بارش ها، رویش گیاهان در مراتع بسیار کمتر شده است و علوفه برای تامین غذای دام ها بسیار کم شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از چشمه های تامین آب شرب عشایر در سالجاری خشک شده و برخی عشایر باید برای تامین آب مسافت های بسیاری طولانی طی کنند.

حسینی گفت: کاهش علوفه مراتع و کمبود منابع آب هزینه های تولید و پرورش دام را افزایش داده است و باید حمایت لازم از عشایر در این زمینه صورت گیرد.

وی تأکید کرد: بارش های بهاری نیز جوابگوی مشکلات کم آبی در مناطق عشایر نشین نشده است.

خشک شدن ۷۰ درصد چشمه های تامین کننده آب مورد نیاز عشایر

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به خشک شدن چشمه های تامین آب عشایر، گفت: کاهش بارش ها و تغییر الگوی بارش از برف به باران موجب خشک شدن بسیاری از چشمه های تامین آب عشایر شده است.

یحیی حسین پور اظهار داشت: ۷۰ درصد چشمه های تامین آب عشایر در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری خشک و یا کم آب شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آبرسانی سیار به عشایر چهارمحال و بختیاری انجام می شود، تاکید کرد: ۱۵ تانکر برای آبرسانی به عشایر در استان چهارمحال و بختیاری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برای تامین آب شرب عشایر حدود سه میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عشایر پیش از موعد وارد استان چهارمحال و بختیاری شده اند، اظهار داشت: کمبود منابع آب در منطقه قشلاق عشایر از مهمترین دلایل کوچ پیش از موعد عشایر به این استان بوده است.

کاهش بارش ها موجب کاهش پوشش گیاهای مراتع شده است و کمبود پوشش گیاهی مراتع، عشایر را با مشکل تامین علوفه مواجه کرده استوی عنوان کرد: کاهش بارش ها موجب کاهش پوشش گیاهی مراتع شده و کمبود پوشش گیاهی مراتع، عشایر را با مشکل تامین علوفه مواجه کرده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای تامین علوفه عشایر ۳۰ هزار تن علوفه نیاز است تا مشکلات مرتفع شود.

وی بیان کرد: اختصاص اعتبارات برای حمایت های لازم در بخش تامین علوفه و آب شرب در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مرمت ایل راه های عشایر از مهمترین برنامه های سالجاری امور عشایر چهارمحال و بختیاری است.

در حال حاضر جمعیت عشایر در چهارمحال و بختیاری ۱۲۶ هزار نفر است و عشایر چهارمحال و بختیاری دارای یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار