کد خبر: ۳۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اراک با اشاره به اینکه سرعت عرضه و تقاضای مواد مخدر در اراک از سرعت مبارزه با آن بیشتر است تاکید شد: برنامه‌های حوزه مبارزه با اعتیاد ۹۷ در اراک با رویکرد پیشگیری تدوین می‌شود.
به گزارش آرانیوز، جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اراک ظهر امروز با حضور اعضای این شورا در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد و مسائل و مشکلات این حوزه به بحث و تبادل نظر میان اعضا گذاشته شد و هر یک از اعضا نظرات و راهکارهای پیشنهادی خود برای مقابله با این معضل را ارائه کردند.

نمایندگان دستگا‌ه‌هایی که عضو شورای هماهنگی مواد مخدر هستند در این جلسه به شکل خلاصه هر کدام گزارش عملکرد سال 96 را کتبی و شفاهی به رئیس جلسه ارائه دادند.

همچنین نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور حاضر در جلسه با ارائه گزارش عملکرد برنامه‌هایی از قبیل تفاهم‌نامه با پلیس مواد مخدر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه برای اساتید و دانشجویان در زمینه مبارزه با مواد مخدر همکاری خود را برای برنامه‌های سال 97 اعلام کردند و هر کدام با عنوان برنامه‌های مختلف با محوریت آموزشی و فرهنگی گزارش خود را کتبی و شفاهی ارائه دادند.

معاون فرماندار اراک با اشاره به اهمیت تعامل و حضور اعضای شورای هماهنگی مواد مخدر گفت: پیشبرد اهداف شورای هماهنگی نیازمند حضور دائمی اعضای آن در جلسات است، زیرا در هر جلسه عملکرد هر یک از اعضا و روند فعالیت دستگاه آنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

علیرضا زارعی افزود: تاکنون با توجه به ارزیابی که توسط  دفتر امور اجتماعی استانداری از عملکرد فرمانداری شهرستان اراک در بعد شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی به عمل آمده، رتبه دوم را در بین فرمانداری‌های استان کسب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: گزارش عملکرد دستگاه‌های شورای هماهنگی باید درراستای ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت فعالیت انجام شده دستگاه‌ها در سال 96 منعکس شود تا بتوانیم در برنامه‌ریزی سال 97 شورای مواد مخدر تبیین و تدوین مطلوب‌تری داشته باشیم.

معاون فرماندار اراک بیان کرد: پس از اولویت حضور دائمی اعضای جلسه، تدوین برنامه‌ها نیازمند اشراف کامل نمایندگان بر موضوعات و اهداف شورای هماهنگی است که بر این مبنا دستگاه‌های مرتبط و عضو به حتم باید نماینده خود را در این راستا معرفی کرده و به شکل مستمر مسائل را پیگیری کنند.

وی عنوان کرد: در سال 96 برنامه‌های مدیریت مواد مخدر و اعتیاد باید به شکل گسترده‌تر بر روی تقاضا متمرکز شود، هرچه مدیریت زیرساخت‌ها و پیشگیری قوی‌تر باشد، ضریب سلامت جامعه نسبت به اعتیاد بالاتر می‌رود.

معاون فرماندار اراک خاطرنشان کرد: متاسفانه سرعت عرضه و تقاضا از سرعت مبارزه با مواد مخدر بیشتر است، سیستم اعتیاد بسیار هوشمند و ناجوانمردانه عمل می‌کند ولی سیستم ضد اعتیاد این سرعت را ندارد، تلاش‌ها و مبارزات باید با سرعت رشد مواد مخدر هماهنگ شود.

زارعی ادامه داد: در جلسات به دنبال گرفتن گزارش عملکرد دستگاه درراستای مصوبات هستیم، گزارشات باید به شکلی باشد که نقاط ضعف و قوت در آن بیان شود و به شکل اداری و نمادین با تبصره و ماده ظاهری ارائه نشود و بتوانیم نتیجه عملی هر دستگاه را در آمار اعتیاد جامعه تخمین بزنیم.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای برنامه‌ها و جلسات گفت: حتی اگر خروجی جلسات برگزار شده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منجر به کاهش اعتیاد یک نفر در جامعه هم باشد به مفهوم این است که جلسات خروجی مناسبی داشته، زیرا اعتیاد یک موضوع انتفاعی است و عوارض آن به همه آحاد جامعه بازمی‌گردد.

متناسب با آسیب مورد نظر برای مقابله و کنترل اقدام شود

کارشناس تقاضای مواد مخدر بهزیستی اراک هم در این جلسه با اشاره به هماهنگی بین ظرفیت‌ها و موارد موجود درراستای مدیریت مواد مخدر گفت: باید در بحث اعتیاد با ظرفیت‌سازی و تقسیم محیط‌ها به ظرفیت‌های کوچک به‌دنبال از بین بردن اعتیاد و مقابله با مواد مخدر باشیم، در این راستا باید ظرفیت موجود و اقدام مورد نظر را مشخص کنیم.

ترابی بیان کرد: آسیب‌ها را شناسایی و ابزارهای مقابله با آن را تهیه کرده و متناسب با آسیب مورد نظر برای مقابله و کنترل اقدام شود تا کارآمدی و اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به این که هیچ فردی نمی‌تواند آمار مستند از اعتیاد ارائه کند گفت: در سال گذشته عمده‌ترین برنامه، اجرای پروژه‌های اجتماع‌محور بوده که این مدل متکی به اجتماع را در 7 محیط شهری و 3 محیط روستایی اجرا کردیم.

کارشناس تقاضای مواد مخدر بهزیستی اراک ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نهادهای اجرای طرح‌های گوناگون در زمینه اعتیاد، مدارس هستند، علاوه برپیگیری برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری در مدارس به دنبال برنامه‌هایی با عنوان درمان و بازتوانی هستیم که در این راستا برنامه‌ها را به همه سازمان‌ها و نهادها ارسال کرده‌ایم.

ترابی افزود: اعتیاد تنها به چند نهاد خاص معطوف نبوده و در این مسیر تعامل و همکاری همه نهادها لازم و ضروری است که برنامه‌ها باید با مدل هدفمند و متکی بر برنامه‌های علمی باشد که نهاد بهزیستی به عنوان پیشرو با اجرای برنامه‌هایی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه و همکاری مستمر با دانشگاه و آموزش و پرورش در این مسیر خدمت می‌کند.

جامعه را با راهبرد فرهنگی در مقابل اعتیاد مقاوم‌سازی کنیم

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی اراک در این جلسه با اشاره به این که افزایش و رشد فرهنگ در جامعه با خود سلامت را به‌دنبال دارد گفت: اگر از ابتدا بتوانیم گستره فرهنگی جامعه را دریابیم و با راهبرد فرهنگی جامعه را در مقابل انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مقاوم‌سازی کنیم درنتیجه بسیاری از هزینه‌ها از دوش مردم و مسئولان برداشته می‌شود.

رفعت‌جو بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و پیرو آن ارشاد اراک همواره با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف درراستای آگاهی آحاد جامعه از عوارض و پیامدهای اعتیاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشته و همچنین طرح شورای فرهنگ عمومی یکی دیگر از موارد مذکور ارشاد اراک برای ایجاد بستر مناسب آگاهی و فرهنگی مردم از معضلات اعتیاد است.

نماینده شهرداری اراک هم در این جلسه با برشمردن امکانات شهرداری به هدف افزایش تفریحات سالم برای جوانان و جلوگیری از تفریحات ناسالم و مواد مخدر گفت: شهرداری اراک با ایجاد پارک‌ها و مسیر دوچرخه‌سواری درراستای ایجاد فضای تفریح برای جوانان در این مسیر همکاری دارد.

آقازیارتی افزود: کارهای فرهنگی از قبیل تولید فیلم‌های کوتاه با محوریت اعتیاد، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات ورزش عمومی مانند همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی به هدف افزایش روحیه نشاط معنوی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین بیشترین همکاری با انجمن‌های مردم‌نهاد ترک اعتیاد را در برنامه کاری داشته‌ایم.

ظرح‌های مختلفی در زمینه مقابله با مواد مخدر در سطح مدارس اراک درحال اجرا است

معاون آموزش و پرورش اراک با اشاره به موضوع مبارزه با مواد مخدر است گفت: آموزش و پرورش به عنوان سنگ بنای امور فرهنگی و آموزشی شناخته می‌شود و هر برنامه‌ای که قابلیت اجرایی داشته باشد،  پایه و مبنای آن آموزش و پرورش است، در جلسات مختلفی که با هماهنگی فرماندار، دادگستری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم پزشکی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بهترین مکان که هم اولیا آموزش داده شوند و هم دانش‌ آموزان از خطراتی که در کمین آنهاست رهایی پیدا کنند آموزش و پرورش است.

احمدی افزود: در طرح‌های مختلف از جمله توانمندسازی دانش‌آموزان و اولیا آنها، در مدارسی که در حاشیه هستند و روستاهایی که احتمال می‌دهند خطرات در آنها  بیشتر در کمین دانش آموزان باشد، طرح‌هایی در قالب برنامه‌های مختلف در آموزش و پرورش اجرا شده و بعضی از برنامه‌ها نهادینه شده و هر سال درحال اجرا است..

وی تصریح کرد: طرح یک روز پیشگیری از خطرات مخاطره‌آمیز از جمله اعتیاد برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسوطه دوم این طرح‌ها درحال اجرا بوده که جزو عمده طرح‌هایی است که در آموزش و پرورش درحال اجرا بوده، این طرح در دبیرستان زینبیه با حضور تمامی دانش‌آموزان به همراه اولیا، اساتید و افرادی که صاحب نظر هستند با ارائه مشاوره‌های مختلف در رابطه با اعتیاد برگزار شد و استقبال بسیار خوبی داشت.

معاون آموزش و پرورش اراک با اشاره به موضوع به پیشگیری از مخاطرات از جمله اعتیاد گفت: از آنجایی که در تمامی جلسات اولیا و مربیان مدارس، 99 درصد اولیای حاضر مادران بودند و پدران هیچ حضوری نداشتند، در طرحی تحت عنوان "دورهمی" که در دبیرستان شهید مطهری و با هدف حضور بیشتر پدران دانش‌آموزان برگزار شد با استقبال خوبی از سوی آنها رو به رو بودیم.

احمدی افزود: در ارتباط با موضوع اعتیاد در دبیرستان‌ها طرح توانمندسازی والدین با سه موضوع  قدرت تصمیم‌گیری، تفکر نقادی برای خانواده‌ها و پیشگیری اولیه از رفتار مخاطره آمیز و اعتیاد به صورت سراسری اجرا شد.

وی ادامه داد: دو طرح دیگر به نام طرح  "عاری و پیشگیری از خطر" و "توانمندسازی اولیا" برای پایه یازدهم اجرا شده و  طرح "توانمندسازی اولیا در موضوع اعتیاد و مقابله با رفتارهای پر خطر دانش‌آموزان نظیر مسائل جنسی و اعتیاد" هم در متوسطه اول برگزار شده و طرح دیگری که اجرا شده این است که تمامی مربیان که تعداد آنها به یک‌هزار نفر می‌رسد در این طرح شرکت کردند و آموزش پیشگیری از اعتیاد را دیده‌اند و زمانی که در کلاس ها حضور پیدا می‌کنند می‌توانند این موارد را به دانش‌آموزان آموزش دهند و آگاهی‌بخشی لازم را در ارتباط با خطرهایی که وجود دارد داشته باشند.

معاون آموزش و پرورش اراک تصریح کرد: طرح دیگری تحت عنوان طرح "نماد" که با همکاری دادگستری، آموزش وپرورش و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اجرا شده که هدف آن افزایش مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و والدین آنها با آموزش آنها در رابطه باموضاعاتی مثل ایدز و همچنین پیشگیری از اعتیاد است، این طرح در 6 مدرسه در سطح ناحیه یک اراک برگزار شد، در سطح استان دو منطقه درنظر گرفته شد که یکی محلات و دیگر ناحیه یک اراک بود که این طرح در آنها انجام شد، در این طرح دانش‌آموزان غربالگری می‌شوند و دانش‌آموزانی که در خطر هستند به سامانه وضعیت مخاطره‌آمیز معرفی می‌شوند.

احمدی افزود: طرح 20 که در آن آموزش 30 نوع از مهارت‌های مورد نیاز اولیا انجام می‌شود، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به صورت کارگاه‌های 24 ساعته برگزار می‌شود، این طرح در دو دبیرستان درحال اجرا بوده و اعتیاد یکی از مسائل مهم آن است، طرح "پیشگیری رشدمدار" هم که مربیان متوسطه اول آموزش و پرورش ابتدا آن را فراگرفته و بعد در کلاس ها درقالب های مختلف ارائه می‌دهند هم درحال اجرا است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار